راه اندازی 5000 دستگاه در 1700 ایستگاه شارژ برقی پایتخت

    کد خبر :1017948

شهردار تهران گفت: بر اساس تعهد و تفاهمنامه بین وزارت صمت و گروه مپنا تا پایان سال آینده، ۵ هزار دستگاه در ۱۷۰۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در سطح شهر تهران راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش  تسنیم، علیرضا زاکانی عصر امروز در آیین بهره‌برداری همزمان از 15 ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران که به 74 دستگاه شارژر مجهز هستند، در قالب هفتادمین پویش امید و افتخار اظهار کرد: در ابتدا باید هفته دولت را تبریک بگویم و گرامی بدارم یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر را، خشنودم که به همت وزیر صمت؛ آقای علی‌آبادی و گروه پر افتخار مپنا امروز در شهر تهران آغازی داریم که قطعاً منشأ خیرات و برکات برای شهرمان خواهد شد.

وی افزود: یک سال و نیم پیش که در خدمت ریاست شورا و اعضای شورای شهر تهران 90 کلان پروژه را تشریح کردیم، یکی از آنها برقی‌سازی تهران بود که اساساً ضرورت دارد تهران به سمت برقی شدن پیش برود و بر مدار برقی شدن از رفاه، آسایش، هوای بهتر، نظم و قاعده‌مندی بهتر بهره‌مند شود.

شهردار تهران ادامه داد: یک افقی ترسیم کردیم و آن اینکه تهرانی که در یکی از بهترین نقاط کشور مستقر شده است با نوع زیست ما امروز یکی از نقاط آلوده در بعد هواست و یکی از نقاطی که مشکلات زیست محیطی آن به صورت روشن اسباب زحمت و آزار شهروندان را فراهم کرده است؛ لذا باید به سمت و سویی حرکت کنیم که با استفاده از ظرفیت‌ها شرایط را بهبود دهیم و با برقی شدن رفاه، آسایش و سلامت را به ارمغان بیاوریم.

وی تاکید کرد: امروز روز پر افتخاری است. وقتی همت شد برای برقی‌سازی تهران اقدام شود جلسات بسیاری در دفتر وزیر صمت برگزار و مقرر شد در حوزه برقی شدن تهران سرفصل‌های مختلفی را مد نظر قرار دهیم. در 15 ایستگاه 74 دستگاه شارژ مستقر شده و در افق تفاهم انجام شده، نصب 5000 دستگاه تا انتهای سال 1403 در بیش از 1700 نقطه پیش‌بینی شده که ارائه خدمات انجام شود، البته همت بلندی می‌طلبد که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و گروه مپنا این مسیر را مورد اهتمام قرار دادند.

زاکانی با اشاره به تامین ناوگان به عنوان یکی دیگر از ارکان مسیر برقی شدن تهران گفت: با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های بین‌المللی اتوبوس برقی را در این مسیر در اولویت قرار دادیم و امروز شهرداری تهران 1000 دستگاه اتوبوس برقی را قرارداد بسته است. همچنین 50 هزار تاکسی برقی به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته و خوشبختانه وزارت صمت یک لیست هفت خودرویی ارائه داده تا عرصه جدید خدمت‌رسانی را داشته باشیم؛ در حقیقت این یک آغاز پرشتاب است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر 400 هزار موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار داریم چرا که 13 درصد آلودگی تهران به واسطه موتورهای کار است که پیمایش بالایی دارند. همچنین بحث اسکوتر و الگوهای مختلفی از حمل و نقل در دستور کار است تا بتوانیم الگوی جدیدی را در تهران حاکم کنیم.

زاکانی تاکید کرد: تراموا امروز یک مسیر جدی است که در حال طی کردن فرآیندهای خود است. امیدواریم ما در مسیر تغییر، تحول و شدن گام‌های مؤثری برداریم. در کلانشهر تهران امیدواریم آغازی داشته باشیم که با موفقیت آن الگویی برای کل کشور شکل بگیرد. از مدت‌ها قبل تلاش می‌کردیم از محل صرفه‌جویی‌ها تامین انرژی مورد نیاز این حوزه را محقق کنیم؛ لذا با توافق وزارت نیرو چراغ‌های 140 وات به بالا به ال‌ای‌دی تبدیل شدند و 57 هزار مگاوات برق صرفه‌جویی کنیم. بی‌تردید به سمت ارزان‌سازی تهران می‌رویم که یکی از الگوهای این کار همین برقی‌سازی تهران است؛ خوشحال هستیم که یک افق جدیدی برای تهران رقم بخورد.

 موسی رفان؛ مدیر برق و کنترل گروه مپنا امروز در آیین بهره‌برداری همزمان از 15 ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران، با بیان اینکه از 15 ایستگاه برنامه‌ریزی شده 6 ایستگاه در پارکینگ‌ها، 4 ایستگاه در بوستان‌ها و مابقی در مکان‌های عمومی احداث خواهند شد، گفت: در این پروژه 44 شارژر سریع، 50 شارژر AC نصب شدند که 30 تا 240 کیلوولت هستند و همچنین 91 سوکت شارژ دارند.

وی افزود: صفر تا صد این پروژه ظرف 24 روز انجام‌ گرفت به طوری که نهم مرداد قرارداد امضا و 5 شهریور ایستگاه‌ها تحویل داده شد.

رفان با اشاره به چالش‌های اجرای این پروژه تصریح کرد: اولین چالش تخصیص مکان و چالش بعدی تامین امنیت بوده است.

مدیر برق و کنترل گروه مپنا برنامه‌ریزی برای دیماند برق را چالش دیگر اجرای این پروژه برشمرد و افزود: برای احداث 15 ایستگاه مشکلی نداریم اما با افزایش تعداد دچار مشکل می شویم.

رفان با بیان اینکه هماهنگی بین سازمان‌های شهرداری از دیگر چالش‌ها است، اظهار کرد: طرح جامع مطالعاتی شهر تهران را در دستور کار داریم و بر این اساس 5 هزار دستگاه شارژر ظرف یک سال آماده نصب و راه‌اندازی می شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت تامین خودرو باید توسط شهرداری و وزارت صمت فراهم شود، اظهار کرد: تشکیل یک شرکت مشترک متشکل از شهرداری، مپنا و خودروسازان پیشنهاد شد که بناست متولی نصب و نگهداری و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ باشد، ‌پیش‌نویس این طرح تهیه شده و در فرصت مقتضی به نتیجه خواهد رسید.

علیرضا زاکانی در ادامه این مراسم و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز با همکاری مشترک وزارت صمت و گروه مپنا و همکاری تنگاتنگ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران 15 ایستگاه شامل 74 دستگاه شارژر خودروهای برقی در سطح شهر تهران فعال و راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس تعهد و تفاهمنامه بین وزارت صمت و گروه مپنا تا پایان سال آینده، 5 هزار دستگاه شامل 1700 ایستگاه شارژ خودروهای برقی در سطح شهر تهران راه‌اندازی خواهد شد، گفت: مسیری که آغاز شده یک مسیر خوش‌یمن  خواهد بود و از بعد آلایندگی هوا نیز تاثیرات زیادی را خواهد داشت همچنین از بعد رفاه و آسایش و بعد اقتصادی برای شهروندان تاثیرات بسزایی را به همراه خواهد داشت.

زاکانی ادامه داد: در بخش دوم همکاری بین وزارت صمت و شهرداری تهران جلسات متعددی در ارتباط با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در قالب اتوبوس‌های برقی برگزار شده است و انشاءالله امسال و سال آینده یک هزار دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت خواهد شد.

شهردار تهران گفت: در توافقات صورت گرفته بین شهرداری تهران و وزارت صمت؛ یک هزار دستگاه اتوبوس، 50 هزار دستگاه تاکسی و 450 هزار موتورسیکلت برقی وارد سطح شهر تهران خواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از خودروهای برقی به لحاظ هزینه‌ای به صرفه‌تر از استفاده از خودروهای فسیلی است گفت: هزینه خودروهای برقی یک‌دهم خودروهای فسیلی است و این مسئله به این جهت مورد توجه مدیریت شهری قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید