راه‌کارهای رفع مشکلات کلانشهرها

    کد خبر :498405
مشکلات کلانشهرها

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه مشکلات شهرهای بزرگ طی سالهای اخیر با وجود مدیران لایق و انجام اقدامات مختلف حل نشده گفت: یکی از راهکارهای رفع مشکلات کلانشهرها و شهرهای بزرگ،‌ تحقق مدیریت یکپارچه شهری از طریق مدیریت قوی، کارآمد و تعامل گرا با ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمانهای مجری مدیریت شهری و پررنگ شدن نقش شهرداری در مدیریت یکپارچه شهر است.

مهدی جمالی نژاد در همایش “تهران چهار دهه معماری و طرحهای شهری” سخن می گفت، با اشاره به مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلانشهرها و افزایش دو و نیم برابری جمعیت شهرنشین کشور طی سال‌های 1330 تا 1390 گفت: طی این سالها بسیاری از روستاهای کشور تبدیل به شهر و برخی خالی از سکنه شد و مهاجرت ها باعث شد تا تمامی اقدامات شهرداری شهرهای بزرگ و کلانشهرها به نتیجه نرسد و مشکلات این شهرها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: اگر بدنبال شهرهای آباد هستیم نباید تمام اعتبارات و امکانات را به کلانشهرها و مراکز استانها گسیل کنیم و ضرورت دارد تمامی مسوولان در دولت و مجلس و مراکز علمی و تحقیقاتی به دنبال حل نظام بیمار شهری کشور باشند که دچار سندروم کلانشهری است که نتیجه آن خودرومحوری و جذب مهاجر می باشد.

جمالی نژاد تصریح کرد: از شهرهای اسطوره ای و کهن ایران به سمت شهرهای بی هویت و آلوده و بی نظم حرکت کرده ایم که با موضوعاتی مانند تراکم فروشی، شهرسازی و معماری مبهم، توسعه بی حد خیابان ها و ایجاد زیرگذر و روگذر مواجه است و عملا فاقد قوانین و ضوابط متناسب با وضعیت فعلی می باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: به منظور ایجاد تغییرات لازم در شهرداری ها برای تحقق توصیه های هفت گانه مقام معظم رهبری در بیانیه راهبردی گام دوم باید با یک همت جمعی و با راهبردها و نگاه و گفتمان متفاوت و جدید در تعامل موثر دستگاه های اجرایی با مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه ها طرحی نو در اندازیم و یک بازگشت به هویت قدیمی و تاریخی شهرها داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه مدیریت یکپارچه شهری علی رغم تاکیدات در چند برنامه توسعه شش ساله کشور هنوز تحقق نیافته، بر کار دسته جمعی در زمینه تبیین الگوهای بومی مدیریت شهری، شهرسازی، سیما و منظر شهری و موضوعات مرتبط با شهرداری ها تاکید نمود و ابرازامیدواری نمود که در دهه پنجم زندگی جمهوری اسلامی، شاهد تدوین چنین الگوهایی باشیم.

جمالی نژاد تصریح کرد: نتیجه نگاه صرف به کالبد و سیما و منظر شهری و عدم توجه به روح شهر یعنی فضاهای فرهنگی و هنری و میراث فرهنگی و هویت تاریخی آن را اکنون در شهرها مشاهده می کنیم و باید در گام دوم به این موضوعات توجه لازم و کافی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین بر ایجاد ساز و کارهایی جهت افزایش مشارکت پایدار و پویای شهروندان به عنوان ذی نفعان کلیدی شهر در اداره امور شهر و ایجاد ساز و کار های لازم جهت افزایش حضور بخش خصوصی، تعاونی و … در انجام فعالیت های عمرانی و خدماتی شهر تاکید کرد و گفت: هنوز نتوانسته‌ایم بخش خصوصی را بطور عملی وارد میدان کنیم.

وی در ادامه بر توجه به نظام برنامه‌ریزی شهری جامع و روزآمد، توجه به رویکردهای آینده پژوهی و اهتمام به کاهش نابرابری های فضایی و توزیع عادلانه امکانات بخصوص توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه نظیر معلولان، زنان بی سرپرست تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور، جمالی نژاد ، فقدان درآمد پایدار را از جمله مشکلات در حوزه اداره شهرهای بزرگ که باعث تراکم فروشی‌ها شده، برشمرد و گفت: توجه به اقتصاد شهری دانش بنیان می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی این حوزه را برطرف کند.

وی توجه به توسعه اقتصاد شهری و تامین منابع کافی و پایدار برای اداره شهر با استفاده از الگو ها، فناوریها و راه حلهای نوین از جمله استارت آپ ها را با اهمیت ذکر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید