دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت امور خارجه

قائم مقام وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته ، گفت: از نیمه دوم سال 1393 تاکنون 90 درصد فعالیت های سفارتخانه های ایران در کشورهای هدف، بر همکاری های اقتصادی متمرکز است.« مرتضی سرمدی » امروز یکشنبه در نخستین همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق در محل وزارت نیرو، افزود: در همکاری با کشورهای هدف، یعنی کشورهای منطقه، کشورهای آسیای میانه، آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی، دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر توجه وزارت امور خارجه به دیپلماسی اقتصادی، افزود: با اینکه مسایل سیاسی – امنیتی در منطقه ما خیلی اهمیت دارد، اما ظرف یک سال و نیم اخیر، سفری نبوده که وزیر امور خارجه بدون همراه داشتن هیات اقتصادی انجام داده باشد.
قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: در یکی دو سفر اخیر وزیر امور خارجه، هدف از سفر را فعالان اقتصادی انتخاب و درخواست کردند و اینطور نبوده که وزارت امور خارجه سفری را ترتیب داده و پس از برنامه ریزیِ آن، از هیات های اقتصادی دعوت کرده باشد.
سرمدی اضافه کرد: وظیفه وزارت امور خارجه این است که با رفع فضای امنیتی، شرایط را برای حضور بین المللی فعالان اقتصادی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: اگرچه صادرات خدمات فنی و مهندسی به اندازه صادرات کالا در تولید و اشتغال تاثیر گذار نیست، اما بدون تردید، اجرای یک پروژه مهندسی در خارج از کشور مانند پرچمی برای نشان دادن اقتدار و توانمندی های کشور ایفای نقش می کند.
سرمدی آثار سیاسی صادرات خدمات فنی و مهندسی را بیشتر از آثار اقتصادیِ آن دانست و گفت: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) مانع بزرگی را از سر راه حرکت اقتصاد در جهان برداشت؛ اجرای برجام و برداشته شدن این مانع شرط لازم بود اما شرط کافی این است که از همه ابزارها استفاده کنیم.
وی گفت: از سفارتخانه ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در همه کشورها درخواست کرده ایم مناقصه هایی که در آن کشورها برگزار می شود را به وزارت امور خارجه اعلام کنند تا ما فعالان بخش خصوصی کشور را از این مناقصه ها مطلع کنیم.
قائم مقام وزیر امور خارجه بر تشکیل کنسرسیوم ها و حرکت جمعی شرکت ها تاکید کرد و گفت: همچنان که حضور به صورت جداگانه گاهی به رقابت مخرب تبدیل می شود، حرکت در قالب کنسرسیوم، قدرت ما را افزایش می دهد.
سرمدی از فعالان بخش خصوصی درخواست کرد وزارت امور خارجه را در جریان فعالیت های خود در کشورهای دیگر قرار دهد تا این وزارتخانه از ابتدا در جریان یک پروژه باشد و در صورتی که مشکلی رخ داد بتواند از آنها حمایت کند.
نخستین همایش تقدیر از صادرکنندگان برتر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق امروز با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو،‌ مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و توسعه صادرات، علی صالح آبادی رئیس بانک توسعه صادرات ایران و علیرضا کلاهی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در سالن همایش های وزارت نیرو برگزار شد.
در این همایش از 23 شرکت و 2 تشکل فعال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات و کالا در صنعت آب و برق تقدیر شد.
وزیر نیرو در این همایش درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق گفت: از سال 1392 تا پایان سال 1395 به میزان چهار میلیارد و 600 میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق به کشورهای دیگر صادر شده است.
وزیر نیرو به صادرات خدمات فنی مهندسی کشور در سالهای 1392 تا 1395 پرداخت و گفت: هم اکنون توانمندی صنعت آب و برق کشور به حدی رسیده است که 90 درصد از نیازهای سخت افزاری، مدیریتی و مشاوره ای بخش برق و 95 درصد نیازهای بخش آب توسط شرکت های داخلی تامین می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید