دکترين خروج آقاي رئيس جمهور/ قمار ترامپ با اعتبار ديپلماتيک آمريکا

    کد خبر :122732

دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا کشورش را در اولويت قرار داده اما موجب تنهايي بيش از پيش آن نيز شده است.
به گزارش بازتاب، خبرگزاري فرانسه در گزارشي از واشنگتن نوشت: ترامپ با حمله به توافق هسته اي ايران که متحدان اروپايي او از آن به عنوان الگويي براي همکاري بين المللي تمجيد مي کنند، با اعتبار ديپلماتيک آمريکا قمار کرده است.
رئيس جمهور آمريکا با اين کارش اين خطر را برجسته کرده است که سياست خارجي او موسوم به«نخست آمريکا» هنگام مواجهه با بحران هاي آينده به «آمريکاي تنها» بينجامد.
ناظران سخت کوشيده اند ميان سخنراني هاي ملي گرايانه، ژست هاي حمايت گرايانه و فوران هاي توييتري اکتان-بالا، راهبردي منسجم در پشت تصميمات ترامپ پيدا کنند.
اما در ميان تصميماتي که او براي خروج از موافقت نامه هاي تجاري، تحريک متحدان و پاره کردن پيمان هاي بين المللي اتخاذ مي کند يک ويژگي خودنمايي مي کند — او ظاهرا تصميم گرفته است به هيچ گونه مناسبات بين المللي مقيد نماند.

دکترين خروج :
ريچارد هاس، رئيس بانفوذ شوراي روابط خارجي گفت :«سياست خارجي ترامپ برپايه “دکترين خروج” است».
ترامپ هنوز از توافق هسته اي ايران خارج نشده ، هرچند اين را تصريح کرده است که اگر کنگره و متحدان شکاک آمريکا با تحريم هاي جديد موافقت نکنند، آماده است از آن خارج شود.
او اين هفته از سازمان علمي فرهنگي آموزشي ملل متحد (يونسکو) خارج شد. او پيمان مشارکت ترانس-پاسيفيک را به هم زده است و به نظر مي رسد قصد دارد پيمان بزرگتر نفتا را نيز نابود کند.
او بارها با انتقادهاي تند خود تعهد آمريکا را در قبال متحدانش در ناتو زير سوال برده ، و بارها دستور بازبيني سودمندي باقي ماندن در آژانس هاي سازمان ملل را داده است.
او حتي اعلام کرده است آمريکا از بزرگترين — و چه بسا مهم ترين — پيمان در تاريخ جهان، يعني پيمان اقليمي پاريس که 196 کشور آن را امضا کرده اند، خارج خواهد شد.
همانطور که احتمالا از قبل انتظارش مي رفت، اعضاي سابق دولت باراک اوباما رئيس جمهور سابق، به شدت از آنچه از ديد آنها به منزله واگذاري نقش رهبري آمريکاست، خشمگين و شگفت زده اند.
بن رودز دستيار ارشد دولت قبلي آمريکا گفت :«ترامپ بار ديگر توانايي آمريکا را براي حفظ تعهدات خود در برابر موافقت نامه هاي بين المللي زير سوال برده است.»
وي هشدار داد :«کشورها ديگر تمايلي براي امضاي موافقت نامه با آمريکا نخواهند داشت.»

منيّت :
جان کري وزير امور خارجه سابق آمريکا که براي حصول توافق هسته اي ايران مذاکره کرد، تصميم ترامپ را «تصميمي نسنجيده براي رها کردن حقايق به نفع منيّت » توصيف کرد.
او گفت :«ترامپ دست ما را ضعيف مي کند، ما را از متحدانمان دور مي سازد، به تندروها قدرت مي دهد، کار را براي حل و فصل مسئله کره شمالي دشوارتر مي کند و ما را به خطر برخورد نظامي نزديکتر مي سازد.»
اما دموکرات ها تنها کساني نيستند که از موضع اين جمهوريخواه ميلياردر انتقاد مي کنند.
نيکلاس برنز، استاد دانشکده دولت در دانشگاه کندي، که او نيز مانند هاس از مقامات باسابقه دولت جرج دبليو بوش بود، از ترامپ انتقاد دارد.
برنز گفت :«ما با رياست جمهوري ترامپ از نقش خود در جهان عقب نشيني مي کنيم.» وي تصميم رئيس جمهور آمريکا را براي خروج از پيمان مشارکت ترانس-پاسيفيک و پيمان پاريس و تضعيف توافق هسته اي ايران «اشتباهاتي تاريخي» توصيف کرد.
متحدان سنتي واشنگتن در اروپا ابتدا در رويکرد خود به ترامپ محتاط و اميدوار بودند وي با جا افتادن در نقش خود به عنوان رئيس جمهور آمريکا نرمتر شود.
آما آنها از قمار وي بر سر توافق هسته اي ايران به خشم آمدند و واکنشي يکپارچه به آن نشان دادند.
فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت :«روشن است که رئيس جمهور هيچ کشوري در جهان نمي تواند به چنين موافقت نامه اي پايان دهد.»
وي افزود :«رئيس جمهور آمريکا اختيارات زيادي دارد (اما) چنين اختياري را خير.»
ديپلمات هاي اروپايي در واشنگتن که به رغم حمايت برخي از مشاوران ارشد ترامپ از آنها نتوانسته اند با او گفتگويي کنند، اکنون براي نجات توافق هسته اي ايران در کنگره لابيگري مي کنند.
با اين حال، تصميم ترامپ در مورد ايران دست کم حاميان قدرتمندي در واشنگتن دارد.

اهرم نفوذ آمريکا:
يک گروه صريح اللهجه از تندروهاي سياست خارجي ، که از حمايت تام کاتن سناتور بانفوذ و نيکي هيلي سفير آمريکا در سازمان ملل برخوردارند، فشار مي آوردند که ترامپ پايبندي ايران به توافق هسته اي را تاييد نکند.
آنها، دست کم، با ترامپ بر سر اين نکته توافق دارند که موضع سختگيرانه تر وي مي تواند اهرم نفوذ آمريکا را نزد شرکاي خارجي قويتر کند، نه ضعيف تر.
بن طالبلو، از فدراسيون دفاع از دموکراسي ها معتقد است :«تصميم براي تاييد نکردن (پايبندي ايران به توافق هسته اي) و در عين حال نگه داشتن آمريکا در توافق، دست کم مي تواند اعتبار آمريکا را بيشتر کند.»
او گفت ترامپ «اين پيام را مي فرستد که اگر آمريکا احساس کند سود چنداني از موافقت نامه ها نمي برد، در آن نخواهد ماند.»
اين نظريه تقريبا بي درنگ در بوته آزمون قرار خواهد گرفت.
در چند هفته آينده ترامپ و مقامات ارشد آمريکايي تلاش خواهند کرد ائتلافي به منظور تحت فشار قرار دادن کره شمالي براي کنار گذاشتن برنامه هسته اي خود تشکيل دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید