دوچرخه‌سواری نیازِ زندگی شهری سالم و پایدار

    کد خبر :505120
گازهای گلخانه‌ای

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مستلزم آن است که تعداد افراد دوچرخه‌سوار در شهرهای پرتردد و پرترافیکِ جهان افزایش پیدا کند.

روزنامه گاردین در یک گزارش جدید با اشاره به این که بسیاری از مناطق جهان برای مردان مناسب‌سازی شده و حتی در بسیاری از شهرهای دنیا اختصاص تعداد بیشتری از سرویس‌های بهداشتی برای مردان امری عادی‌ است، تاکید کرده که در مسیر کاهش انتشار آلاینده‌های هوا، زنان نیز لازم است از دوچرخه به عنوان وسیله‌ای برای تردد در سطح شهر استفاده کنند.

حمل و نقل عامل تولید یک سوم از گازهای گلخانه‌ای در بزرگترین شهرهای جهان است و ترافیک حائز اهمیت‌ترین منبع آلودگی هوا به حساب می‌آید.

برای داشتن زندگی شهری سالم و پایدار لازم است تعداد افرادی که از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل استفاده می‌کنند افزایش پیدا کند و در راستای تحقق این هدف باید شرایط به گونه‌ای باشد تا زنان نیز بتوانند از دوچرخه استفاده کنند در حالی که در بسیاری از شهرهای جهان این شرایط فراهم نیست.

برای مثال در شهر سانفرانسیکو تنها ۲۹ درصد از دوچرخه سواران زن هستند. در بارسلون نیز به ازای هر سه مرد دوچرخه سوار یک زن از این وسیله استفاده می‌کند. همچنین در لندن ۳۷ درصد از دوچرخه سواران زن هستند.

مطالعاتی در مورد خطراتی انجام گرفته که دوچرخه سواران را در شهرها تهدید می‌کند. رانندگان بی‌احتیاط که با سرعت بالا رانندگی می‌کنند، تهدیدهای ناشی از وسایل نقلیه بزرگ همچون کامیون و اتوبوس در کنار احتمال به سرقت رفتن دوچرخه از جمله آن‌هاست. در عین حال برای دوچرخه‌سواران زن اختصاص خطوط ویژه دوچرخه سواری از اولویت بیشتری برخوردار است.

طبق مطالعه انجام شده با موضوع زنان و دوچرخه‌سواری در سانفرانسیکو، شهرها باید در حوزه ایجاد مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه سواران سرمایه‌گذاری کنند. همچنین در نظر گرفتن محل پارک دوچرخه می‌تواند دوچرخه سواری را ایمن سازد. در نتیجه از دوچرخه سواران حمایت شده و افرادی که از این وسیله نقلیه استفاده نمی‌کنند نیز به دوچرخه سواری تشویق می‌شوند.

به گزارش ایسنا، همچنین انتخاب نوع وسیله حمل و نقل مبتنی بر فاکتورهای متعددی است که سن، شغل، میزان درآمد و جنسیت از جمله آن‌هاست. طراحی سیستم حمل و نقل عمومی همچون مناسب سازی فضا برای دوچرخه‌سواری که مشوقی در جهت کاهش آلاینده کربن است مستلزم آن است که در مورد استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل عمومی شناخت کافی وجود داشته باشد.

به گزارش روزنامه گاردین، افراد آن چه را انجام می‌دهند که احساس می‌کنند امکان‌پذیر است. مطالعه انجام شده در سانفرانسیسکو نشان می‌دهد زنان به ویژه زنان رنگین پوست احساس می‌کنند افراد شبیه خودشان دوچرخه سواری نمی‌کنند. در لندن نیز ۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه اظهار داشته‌اند که احساس نمی‌کنند دوچرخه سواری برای افرادی مشابه با آنان مناسب باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید