دولت در پرداخت حقوق‌ها تخلف کرده است/ ابلاغ غیرقانونی مجلس، منشأ تخلف دولت است!

    کد خبر :563350

دولت ادعا دارد که قانون افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان را طبق مصوبه مجلس اجرا کرده، ولی مجلسی‌ها اعتقاد دارند که این قانون توسط دولت دور زده شده و آن گونه که مصوبه مجلس است، اجرا نشده است. این بحث مدت‌هاست در مجلس مطرح است و با گذشت سه ماه از سال، نقطه مناقشه بین دو قوه شده است.

اما اکنون گویا اشکال کار مشخص است. بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس، ماده جدیدی به صورت غیر قانونی در کمیسیون تلفیق بعد از مصوبه مجلس به قانون اضافه و به دولت ابلاغ شده که باعث پدید آمدن این مشکلات شده است.

حاجی بابایی در خصوص این موضوع در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: متأسفانه قانون افزایش حقوق کارمندان دولت که در بودجه امسال تصویب شده، توسط دولت کامل اجرا نمی‌شود و حقوق‌های پایین تا حدودی افزایش داشته است، اما به اندازه‌ای که در بودجه پیش بینی شده بود، افزایش نداشته است؛ برای مثال کسی که بازنشسته بوده و حقوق وی ۱۲۴۰۰۰۰ تومان است، باید ۴۰۰ هزارتومان افزایش حقوق می داشت و علاوه بر آن، ۱۲۴ هزار تومان دیگر که همان ۱۰ درصد است، به آن اضافه می‌شد و علاوه بر آن نیز ۳۰۰ هزار تومان برای همسان سازی حقوق شامل حالش می شد، که جمعا به ۸۰۰ هزار تومان می رسید؛ اما تنها ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت و البته در دیگر موارد نیز به همین صورت باید افزایش پیدا می‌کرد.

این نماینده مجلس گفت: اما برای کسی که سه میلیون تومان دریافتی دارد، ۵۴۰ هزار تومان اضافه کرده اند؛ به عبارت دیگر ۱۸ درصد افزایش حقوق داده اند، حال آن که ۴۰۰ تومان آن مربوط به همه می‌شود و از ۱۰ درصد آن کلا ۴.۵ درصد افزایش حقوق داده اند و همسان سازی حقوق را هم حذف کرده اند. جالب اینجاست که دولت همین ۱۸ درصد افزایش را در مورد کسانی که حقوق ۲۰ میلیونی می‌گیرند نیز انجام داده و کسی که ۲۰ میلیون دریافتی داشته، هم اکنون دریافتی اش به ۲۳.۸۰۰.۰۰۰ تومان می رسد. این یک ظلم آشکار به مردم کشور است و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

وی در ادامه یادآور شد: نوبخت در تلویزیون اعلام کرد که اگر پیشنهاد وی در مجلس در زمان تصویب بودجه مصوب شود، به حقوق همه کارکنان میانگین ۶۲۰ هزار تومان اضافه خواهد شد. حال با یک حساب سرانگشتی، اگر ۶۲۰ هزار تومان را در ۵ میلیون نفر ضرب کنیم و ۱۲ ماه هم پرداخت را در نظر بگیریم، باید ۳۷.۲۰۰۰ میلیارد تومان به کارمندان دولت پرداخت می‌شد.

حاجی بابایی در ادامه گفت: نوبخت اخیرا اعلام کرده که ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق‌ها در اختیار دارند. اما آنچه دولت به مجلس داده و کمیسیون تصویب کرده، رقمی معادل ۲۸.۹ هزار میلیارد تومان است که با آن می‌شود به همه ۱۰ درصد اضافه کرد و ۴۰۰ هزار تومان را به حقوق بگیران پرداخت کنند؛ علاوه بر این، ۵۰۰۰ میلیارد تومان را نیز بین بازنشستگان توزیع کنند.

وی افزود: معلوم نیست این پول‌ها کجا هزینه می‌شود، ولی قطعا عادلانه نیست و در واقع این پول به جیب کسانی می‌رود که درآمد بیشتری دارند. این موضوعی که ما می‌گوییم پلکان واژگون شده، در واقع به همین موضوع اشاره دارد و وقتی از وی می‌پرسیم چرا این کار را می‌کنید، می‌گویند چیزی که مجلس برای ما فرستاده، مجوز این کار را به ما داده است.
متأسفانه کمیسیون تلفیق بندی را در بودجه گذاشته که ما از آن بی خبر بودیم. به موجب این بند: دولت موظف است ضریب افزایش حقوق و مزایای مستمر کارکنان و حقوق بگیران موضوع بند (ی) تبصره ۱۲ را به گونه‌ای تعیین نماید که علاوه بر افزایش ۴ میلیون ریالی از حداقل درصد بند (ج) در این حکم بهره‌مند شوند.

حاجی بابایی در پایان اظهار داشت: این بند (۱۵۸) بدون اینکه در صحن مطرح و تصویب شود، به دولت ابلاغ شده و در واقع منشأ تخلفات صورت گرفته است. مشخص هم نیست که این بند چه زمانی اضافه شده و چرا رئیس مجلس آن را امضا کرده و چرا این موضوع بررسی نشده است؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید