دعوا بر سر آلایندگی اتوبوس‌های تهران بالا گرفت

    کد خبر :178774

به رغم آنکه کنترل عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا تهران طبق قوانین بالادستی متولیان خاص خود را دارد، اما عدم توجه به این مسائل باعث شده تا برخی از مدیران دولتی و شهری به دنبال مقصران افزایش الودگی هوا در بدنه خود باشند. به گونه ای که صبح امروز شهربانو امانی در نطق پیش از دستور خود اتوبوس های شهر تهران را مسئول مرگ 1500 تهرانی دانست.

به گزارش تیتر شهر: در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران حرف اول و آخر نیمی از اعظای شورای شهر تهران مساله آلودگی هوا و اجرای طرح هایی برای برون رفت پایتخت از وضعیت اضطرار بود. حتی آلودگی هوای پایتخت طبع شعر برخی از اعضا را قلقلک داده بود و اشعاری با مضمون هوای تازه و … در جریان این جلسه سروده شد!

یکی از بحث های جنجالی امروز صحن علنی شورا، تذکر شهربانو امانی رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر بود که اعلام کرد: مگر می‌شود آلودگی هوا که مانند سرطان، نفس شهر را بریده و سالانه باعث مرگ بیش از 4500 نفر می‌شود، سال ها لاینحل باقی بمانددر حالی که راهکار ساده ای دارد؟

وی با اشاره به اعلام سازمان سلامت جهان (WHO)، ذرات معلق را خطرناک‌ترین آلاینده ها هستند که عامل اصلی مرگ و میر افراد است. ذرات معلقی که خطر اصلی آلودگی هوا را سبب می‌شوند و عامل اصلی رنگ تیره هوای شهر هستند.

آنطور که این عضو شورای شهر تهران مطرح کرد: طبق بررسی های انجام شده اتوبوس ها30.8 درصد، کامیون 22.4 درصد، موتورسیکلت 10.5 درصد، مینی‌بوس 4.2 درصد، وانت و سواری 2.1 درصد منابع ساکن نیز مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و منازل در مجموع 30 درصد در تولید ذرات معلق در هوا تاثیرگذار هستند.

شهربانو امانی با اشاره به اینکه از ای نلیست اتوبوس ها که 31 درصد در تولید ذرات معلق نقش دارند، اکثرشان در اختیار یا تحت مدیریت شهرداری است به همین دلیل اگر آمار 4500 فوتی سالانه بر اساس آلودگی هوا را در نظر بگیریم، اتوبوس‌ها تقریباً مسئول مرگ 1500 نفر از شهروندان تهرانی‌اند.

وی با اشاره به فرسودگی اتوبوس های شهر تهران یادآور شد: راه حل کاهش ذرات آلاینده هوا نصب فیلترهای جذب دوده است. دانش و تست فنی این فیلترها نیز توسط هر دو شرکت کنترل کیفیت و شرکت واحد کسب شده است و کل اعتبار لازم برای تمام اتوبوس ها نیز کمتر از 100 میلیارد تومان است.

این عضو شورای شهر تهران اعتقاد دارد که تنها با یک ششم حقوق پرداختی ماهانه شهرداری می توان 30 درصد از آلودگی هوای تهران را کاهش داد.

75 درصد اتوبوس های تهران معاینه فنی دارند

اما مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره میزان تاثیرگذاری اتوبوس ها در آلودگی هوا تهران گفت: بیش از 75 درصد از اتوبوس های فعال شهر تهران دارای برگه معاینه فنی هستند و هیچ راننده ای بدون معاینه فنی نمی توانند حکم حضور در خطوط را دریافت کند.

پیمان سنندجی با اشاره به برخی از اظهارات اعضای شورای شهر تهران مبنی بر تاثیر میزان آلایندگی اتوبوس های تهران در مرگ 1500 شهروند در پایتخت با بیان این مطلب افزود: حتما تمام اعضای شورای اسلامی شهر تهران به خوبی می دانند که بیش از نیمی از اتوبوس های شهر تهران به سن فرسودگی رسیده اند و باید با تلاش دولت نوسازی انجام شود. اما در مقابل این مشکل باید به این مساله نیز توجه کرد که نزدیک به نیمی از اتوبوس های شهر تهران گاز سوز هستند و تاثیری در آلودگی هوای پایتخت ندارند.

وی با اشاره به فعالیت 2200 اتوبوس دیزلی در شهر تهران بیان کرد: از این تعداد اتوبوس دیزلی فعال در تهران 1200 اتوبوس به سن فرسودگی رسیده اند که باید هر چه سریع تر روند نوسازی آنها پیگیری شود.

پیمان سنندجی اعتقاد دارد باید هرچه زودتر اتوبوس هایی که به سن فرسودگی رسیده اند از رده خارج و ناوگان نوسازی شود اما برابر قوانین بالادستی دولت نیز در روند نوسازی باید به تعهدات مالی خود عمل کند این در حالی است که از سال 89 حتی یک اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از سوی دولت اضافه نشد. در حال حاضر هر ماه 76 دستگاه اتوبوس در شهر تهران به سن فرسودگی می رسند، این اعداد وارقام بحران فرسودگی را در ناوگان اتولوسرانی شهر تهران که نزدیک به 4 میلیون مسافر را در روز جابه جا می کند، نشان می دهد، اما زمانی این آمارها تاثیرگذار خواهد بود که متولیان نوسازی اتوبوس های شهر تهران نیز به تعهدات قانونی خود عمل کنند.

وی درباره توقف اجرای طرح نصب فیلتر جذب دوده روی اتوبوس های شهر تهران توضیح داد: نصب هر فیلتر دوده روی اتوبوس های شهر که اتفاقا فرسوده نیز هستند، برای شهرداری تهران 40 میلیون تومان هزینه در بردارد. توقف این طرح نیز به دلیل عدم تامین منابع از سوی شهرداری تهران هستیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به صدور و اجرای بخشنامه هایی با هدف کاهش آلودگی هوا در خطوط و پایانه های اتوبوسرانی افزود: یکی دیگر از برنامه هایی که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با هدف کاهش آلودگی هوا صادر و اجرایی کرده، خاموش کردن اتوبوس ها در پایانه ها و مبادی و مقاصد بوده است. در حال حاضر این طرح از طریق سامانه نظارت هوشمند سازمان رصد می شود. بر اساس این بخشنامه رانندگان موظف هستند در توقف های بالای 5 دقیقه اتوبوس را خاموش کنند و اگر از انجام این کار ممانعت کند، بلافاصله از طریق سامانه هوشمند اتوبوس مورد نظر شناسایی و طی تماس با راننده و یا مسئول پایانه این مساله گوش زد خواهد شد. این بخشنامه برای تمامی اتوبوس های بخش عمومی و خصوصی لازم الاجراست و چنانچه راننده ای نسبت به آن بی اعتنا باشد به صورت آنلاین جریمه می شود.

به گفته وی، طبق بررسی هایی که انجام داده ایم بیش از 60 درصد اتوبوس ها در این دو روز خاموش بودند. این در حالی است که اجرای این طرح با توجه به فرسوده بودن ناوگان کار سخت و دشواری است و نیاز به اورهال کردن اتوبوس ها دارد، اما ما توانستیم به رغم تمامی مشکلات این طرح را در پایانه ها اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح پیمایش در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران یا هدف کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت انجام داد، محاسبه میزان مصرف سوخت به صورت پیمایشی بود.

به گفته وی؛ در این شویه چنانچه اتوبوسی در جا کار کند و مصرف سوخت زیادی داشته باشد، با توجه به رصد آنلاین اتوبوس ها سوخت اضافی به آن تعلق نمی گیرد.

تولید ذرات 2/5 میکرون توسط اتوبوس و کامیون زیاد است

مدیرعمل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران نیز اعتقاد دارد گزارش رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد تولید ذرات معلق زیر 5/2 میکرون توسط اتوبوس ها و کامیون ها در شهر درست است و ربطی به معاینه فنی اتوبوس ها ندارد.

نواب حسینی منشی با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار تیتر شهر گفت” طبق مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خودروهای دیزلی در تولید و انتشار ذرات معلق زیر 2/5 میکرون سهم 31 درصدی دارند که در این میان سهم اتوبوس ها 23 درصد و سهم کامیون ها 18 درصد است. البته منظور از اتوبوس ها به غیر از ناوگان فرسوده اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی اتوبوس های تحت پوشش شرکت ها و سازمان های دولتی نیز هست.

وی با بیان اینکه معاینه فنی خودروهای دیزل با خودروهای سبک شخصی متفاوت است، ادامه داد: در معاینه فنی خودروهای سبک در 4 فاز خروجی دوده خودروها بررسی می شود. در حال حاضر استاندارد رایج در بررسی میزان انتشار ذرات معلق زیر 2/5 میکرون روش کدر سنجی است. در این میان گازهای خروجی اتوبوس ها با اینکه معاینه فنی دارند زیاد است که این گازها باعث تولید ذرات معلق می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید