دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی: صد درصد در طراحی و ساخت هر نوع سانتریفیوژ خودکفا هستیم

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ ۱۷:۲۷
    کد خبر :516648
 اصغر زارعان،

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد، امروز سازمان انرژی اتمی صد در صد در طراحی و ساخت هر نوع سانتریفیوژ خودکفا است و می‌تواند نیاز مشتری‌هایش را تأمین کند.

اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی و رئیس ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته‌ای در نشست خبری درباره مراسم روز ۲۰ فروردین در مورد آخرین تحولات مربوط به ماشین IR-8 نیز گفت: این ماشین در حال طی فرایند خود با قامتی بلند است و به لحاظ زمانی در چارچوب برجام این ماشین به زنجیره تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد که خوشبختانه این ماشین با جدیت و بدون مساله فنی خاصی تست‌هایش در حال انجام است.

دستیار صالحی در ادامه در تشریح مراسم سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای که روز سه شنبه با حضور رئیس جمهور و مقامات لشکری و کشوری در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود اظهار کرد: برای سال ۹۸ در حوزه صنعت هسته‌ای ۱۱۴ دستاورد ارائه و رونمایی می‌شود که از این تعداد ۵ دستاورد در سالن اصلی رو نمایی می‌شود و ۴ پروژه در ویدئو کنفرانس و به دستور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد. همچنین ۱۰۵ دستاورد دیگر در سالن جنبی برگزاری مراسم در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد و رئیس جمهور نیز از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

وی در ادامه گفت: چهار پروژه‌ای که به طور ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود که دو پروژه آن در نطنز (سایت شهید احمدی روشن) است که یکی از این پروژه‌ها در ابعاد بین المللی قابل توجه و اثربخش خواهد بود. همچنین یک پروژه در فردو و دیگری در اصفهان خواهد بود.

وی با اشاره به تحریم‌ها و اقدامات نظام سلطه و عدم اعتماد به بیگانگان خاطرنشان کرد: ما در فعالیت‌هایمان دیگر مثل گذشته مهندسی معکوس نمی‌کنیم بلکه بر اساس نیازمان طراحی و تولید می‌کنیم آن هم به دست نیروهای داخلی خودمان.

به گزارش ایسنا،دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: همچنین امسال این برنامه را داریم که روز ۲۱ فروردین مسؤولان رسانه‌های گروهی و خبرنگاران بتوانند از نمایشگاهی که در محل سالن اجلاس برپا می‌شود بازدید و از آن گزارش و تصویر تهیه کنند.

زارعان در ادامه گفت: سازمان تا ۱۴۰۰ یک برنامه میان مدت دارد و در بلند مدت نیز پروژه‌هایی داریم که نزدیک به ۱۶ پروژه است و در مقطع زمانی مشخص ان‌شاءالله به سرانجام می‌رسند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اهداف سازمان در ریل خودش است و کارها به خوبی در حال انجام است. یکی از پروزه های بلند مدت سازمان واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر است که حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آن بودجه در نظر گرفته شده است و الان یک میلیون و سیصد هزار متر مکعب خاک برداری در این دو فاز انجام شده است. همچنین ما قادریم راکتور کوچک طراحی و بسازیم و حتی خارج از ایران خدمات لازم در این زمینه ارائه کنیم.

زارعان گفت: بومی سازی در زمینه‌های مختلف از اولویت‌های سازمان است و تمامی تجهیزاتی که دستاوردهای سال ۹۸ با آنها ساخته شده‌اند با مواد و دانش ایرانی ساخته شده‌اند. این در حالی است که برخی دستاوردهای ما در سطح دنیا تک و یا در مقام دومین یا سومین کشور سازنده و تولید کننده آن هستیم.

دستیار صالحی ادامه داد: پروژه “سامانه سنجش بحرانیت” یکی از پروژه‌ای ملی است که با حمایت مجلس و تکلیف به سازمان آن را انجام می‌دهیم و گام‌های خوبی هم برداشته شده است. همچنین در حوزه فوتون‌ها، پیشرفت‌های خوبی داشتیم و اخبار مسرت بخشی را در آینده به اطلاع خواهیم رساند. ما توانسته‌ایم از جابه جایی فوتون‌ها بیش از ۷ کیلومتر عبور کنیم که مافوق پیش بینی‌های مان بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان در سال گذشته نسبت به سنوات پیش محصولات متنوع‌تری را در غنی سازی، سانتریفیوژها، رادیودارو و سرریز دانش برای سایر صنایع داشته است. برآورد ما این است که سازمان در ۷۰۰ رشته تأثیرگذار باشد مثل ساخت و تولید سانتریفیوژها که کارکرد متعددی در حوزه‌های مختلف دارد و کارکردش صرفاً در حوزه غنی سازی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید