دستیابی محققان آمریکایی به دارویی برای درمان اچ‌آی‌وی

    کد خبر :729113

متخصصان با استفاده از این دارو توانستند یک مرد برزیلی آلوده به اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز را به گونه‌ای درمان کنند که در طول یک سال گذشته هیچ‌گونه اثری از این ویروس در بدن وی مشاهده نشود.

در صورتی که بهبود کامل این مرد برزیلی به تایید سایر متخصصان برسد، این اولین بار است که اچ‌آی‌وی در یک فرد بالغ بدون پیوند مغز استخوان یا سلول بنیادی درمان می‌شود.

در این تحقیقات مشخص شد به جای مصرف قرص‌های ضد ویروسی ترووادا (Truvada) برای جلوگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی می‌توان این داروی تجربی را هر دو ماه یک بار تزریق کرد تا اثری مانند یک واکسن موقت ایجاد کند.

متخصصان پنج بیمار آلوده به ایدز را با استفاده از این دارو تحت درمان قرار دادند، اما تنها یکی از آن‌ها به طور کامل از اچ‌آی‌وی رها شد. به اعتقاد متخصصان، این دارو مراحل اولیه را طی می‌کند و باید در مطالعات مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

از بین بردن اچ‌آی‌وی به این دلیل دشوار است که این ویروس در ابتدای آلوده شدن فرد، مجموعه‌ای از سلول‌های خونی وی را آلوده می‌کند و به صورت خفته در آن باقی می‌ماند و به این ترتیب هدف‌گیری آن با استفاده از داروها یا سیستم ایمنی بدن امکان‌پذیر نیست. عفونت‌ها را می‌توان با استفاده از داروها کنترل کرد، اما به محض این‌که بیمار مصرف داروها را قطع کند ویروس خفته فعال می‌شود و بیماری را تجدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، اچ‌آی‌وی وعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول‌های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می‌شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود و در نهایت به نشانگان نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز (AIDS) منجر می‌شود. ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا فرد آلوده به اچ‌آی‌وی به ایدز مبتلا شود. در حال حاضر علاج قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما داروهای ضد ویروسی می‌تواند تکثیر ویروس را در بدن مهار کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید