درمان شگفت انگیز وزوزگوش!

    کد خبر :1019076

طبق تحقیقات انجام شده، اختلال وزوزگوش زندگی 10 درصد از کل بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می­دهد. مشکل وزوزگوش می­تواند کیفیت خواب را کاهش دهد، باعث از بین رفتن تمرکز شود و انزوا و افسردگی را در فرد به وجود بیاورد. اگر به طور ناگهانی متوجه وزوز یا صدای زنگ زدنی در گوش خود شدید که بیش از چند روز طول کشید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. روش های درمانی مختلفی برای حل این مشکل ارائه شده است که یکی از بهترین آنها استفاده از سمعک مخصوص وزوزگوش است.

زمانی که وزوزگوش(صدای گوش) با کم شنوایی در ارتباط باشد، سمعک می­تواند مفید باشد. برای خرید سمعک وزوزگوش، مراجعه به کلینیک ها و مراکز معتبر شنوایی بهترین راه است. کلینیک سمعک برتر با 24 سال سابقه، یکی از بهترین مراکز شنوایی سنجی در تهران است که نمایندگی رسمی فروش انواع سمعک برند های معتبر را بر عهده دارد و می توانید برای درمان صدای گوش و دریافت سمعک مناسب به این کلینیک مراجعه کنید.

وزوزگوش چیست؟

زمانی که فرد صداهای عجیب و غریبی در یک یا هردوگوش خود احساس می­کند، اصطلاحاً می­گوییم به صدای گوش یا همان وزوزگوش (Tinnitus) مبتلا شده است. اصوات مزاحم وزوزگوش خارجی نیستند و افراد دیگر نمی­توانند آنها را بشنوند. وزوزگوش حدود 15 تا 20 درصد افراد را درگیر می­کند و یک اختلال شایع در افراد مسن است. این عارضه ممکن است به دلیل کم شنوایی، مصرف دارویی خاص یا وجود بیماری در بدن بیمار بروز پیدا کند.

انواع وزوزگوش

به طور کلی وزوزگوش (صدای گوش) به دو دسته ذهنی و عینی تقسیم بندی می­شود:

وزوزگوش ذهنی: وزوزگوش ذهنی شایع ترین نوع است که در آن تنها بیمار اصوات مزاحم را می­شنود. بروز مشکل در گوش خارجی، میانی، داخلی یا بروز مشکل در اعصاب شنوایی می­تواند در شکل گیری وزوزگوش ذهنی نقش دارند.

وزوزگوش عینی: در این نوع از وزوزگوش، پزشک حلق و بینی در هنگام معاینه بیمار می­تواند صدای وزوز را بشنود. این نوع از وزوزگوش بسیار نادر است و بر اثر وجود مشکل در استخوان گوش میانی یا وجود مشکل در عروق بروز پیدا می­کند.

علائم وزوزگوش

وزوزگوش می­تواند صداهای مختلفی را در گوش ایجاد کند. کلیک کردن، زمزمه، غرش، زنگ زدن و… از جمله صداهایی هستند که فرد در صورت شنیدن آنها ممکن است به وزوزگوش مبتلا شده باشد. بعضی از اصوات به قدری بلند هستند که تمرکز فرد را به هم می­ریزند و باعث می­شوند او خواب شبانه ناآرامی را تجربه کند. در برخی موارد ممکن است وزوزگوش همزمان با ضربان قلب اتفاق بیفتد که به شکل ضربان ریتمیک دار بروز پیدا می­کند. به این حالت وزوزگوش گوش ضربان دار گفته می­شود و بسیار نادر است.

علل وزوزگوش

سلول های کوچک و ظریفی به اسم سلول های مویی در گوش داخلی شما وجود دارد که در هنگام دریافت امواج صوتی حرکت می­کنند. با حرکت سلول های نامبرده، سیگنال های الکتریکی در امتداد عصب گوش به مغز ارسال می­شود که با پردازش نهایی فرد این سیگنال ها را به عنوان صدا تفسیر می­کند. با از بین رفتن این دسته از سلول ها یا خم شدن غیر طبیعی آنها، ممکن است علاوه بر کم شنوایی، اصوات مزاحم وزوزگوش نیز بروز پیدا کنند.

عفونت گوش و انسداد مجاری گوش می­توانند یکی از دلایلی باشند که منجر به وزوزگوش خواهد شد. بروز حادثه و آسیب دیدن سر و گردن می­تواند به گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز که در ارتباط با عملکرد شنوایی است تاثیر بگذارد و در برخی موارد منجر به وزوزگوش شوند.

برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد التهاب استروئیدی، آنتی بیوتیک ها، داروهای درمان سرطان، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد مالاریا می­توانند باعث صدای گوش شوند. وجود برخی بیماری ها مانند بیماری منییر، اختلال عملکرد لوله استاش، تغییر استخوان گوش، اختلالات عروق خونی و اسپاسم عضلات گوش داخلی می­توانند وزوزگوش به وجود بیاورند یا آن را شدیدتر کنند. تغییر دارو یا بهبودی بیماری زمینه ای می­تواند منجر به درمان صدای گوش شود.

عوامل زمینه ساز وزوزگوش

یکی از دلایل اصلی بروز وزوزگوش، افزایش سن است. هر چه سنتان بالاتر می­رود، تعداد فیبرهای عصبی گوش شما کاهش می­یابد که همین موضوع دلیل اصلی بسیاری از مشکلات شنوایی از جمله وزوزگوش می­باشد. یکی دیگر از عواملی که افراد را در معرض وزوزگوش قرار می­دهد، سر و صدای بلند است. اگر در محیط کار شما سر و صدای تجهیزات سنگین، ابزار صنعتی و… بسیار زیاد است، بهتر است از محافظ شنوایی استفاده کنید.

استفاده بیش از حد و با صدای بلند از دستگاه های موسیقی قابل حمل، عامل دیگری است که می­تواند باعث بروز وزوزگوش شود. طبق تحقیقات انجام شده، مردان بیشتر به وزوزگوش مبتلا می­شوند. همچنین خطر ابتلا به وزوزگوش در افرادی که به الکل و دخانیات اعتیاد دارند، بیشتر است. چاقی، مشکلات قلبی عروقی و آرتروز از دیگر مواردی هستند که باعث بروز وزوزگوش می­شوند.

عوارض وزوزگوش

به طور کلی وزوزگوش تاثیر منفی بر روی کیفیت زندگی افراد می­گذارد. صدای گوش می­تواند باعث گوش درد و سردرد شود و فشار و خستگی زیادی را به فرد منتقل کند. شدت زیاد وزوزگوش می­تواند در تمرکز فرد مشکل ایجاد کند و حافظه فرد را با اختلالات گوناگونی مواجه سازد. افسردگی و اضطراب از دیگر عوارض وزوزگوش می­باشند.

پیشگیری از وزوزگوش

اگر در محیط کاری خود بیش از حد در معرض سر و صداهای بلند هستید بهتر است از محافظ شنوایی استفاده کنید. در هنگام گوش دادن به موسیقی صدا را کمتر کنید و در استفاده از هندزفری و هدفون تعادل را رعایت نمایید. به صورت دوره ای سلامت قلب و عروق خود را چک نمایید و در هنگام مصرف داروهای خاص با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین و الکل می­تواند بر جریان خون تاثیر بگذارد و باعث بروز وزوزگوش شود.

درمان وزوزگوش

در برخی موارد وزوزگوش نشان دهنده نوعی بیماری زمینه ای در بدن بیمار است. پزشک برای درمان صدای گوش ابتدا سعی می­کند بیماری زمینه ای بیمار را معالجه کند. چنانچه وزوزگوش به دلیل بیماری رخ نداده بود، آنگاه روش های متفاوتی اعمال می­شود. جرم گیری گوش، درمان بیماری قلبی عروقی و تغییر دارو می­توانند علائم را کاهش داده و در نهایت منجر به درمان صدای گوش شوند.

برای خرید سمعک مخصوص وزوز گوش به کجا مراجعه کنیم؟

توصیه می­شود برای خرید سمعک برای رفع وزوزگوش به کلینیک ها و مراکز معتبر و باسابقه شنوایی مراجعه کنید. یکی از بهترین مراکز شنوایی در این زمینه، کلینیک سمعک برتر است که دارای 24 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات شنوایی باکیفیت است. علاوه بر تجویز و فروش انواع سمعک، انجام انواع آزمایشات شنوایی، تنظیم و تعمیر انواع سمعک، قالبگیری و ارائه مشاوره درمانی از دیگر خدمات این مجموعه به حساب می آیند. تمامی خدمات توسط جدیدترین دستگاه های شنوایی روز دنیا و توسط کادری مجرب و حرفه ای به شما هموطنان گرامی ارائه می­شوند. برای دریافت نوبت و یا هرگونه اطلاعات بیشتر، با کارشناسان کلینیک سمعک برتر تماس بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید