برای شنوایی سنجی در مرکز تهران به کجا مراجعه کنیم؟

    کد خبر :1017362

همه ما نیاز است به صورت دوره ای برای چکاپ کامل بدن به پزشک مراجعه نماییم. بررسی سلامت شنوایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و باید در چکاپ های دوره ای مورد توجه قرار بگیرد. با استفاده از انواع تست شنوایی سنجی نوع و درجه کم شنوایی تشخیص داده می­شود و در نتیجه یک سمعک مناسب می­توان تهیه نمود.

تست شنوایی سنجی شامل آزمایشات و اندازه گیری های مربوط به شنوایی است و این امکان را فراهم می­کند تا عملکرد شنوایی به طور کامل ارزیابی شود. چنانچه قصد انجام شنوایی سنجی در مرکز تهران را دارید، بهتر است برای به دست آمدن نتایج دقیق، به کلینیک های معتبر مراجعه کنید. کلینیک سمعک آلفا با 24 سال سابقه، یکی از بهترین مراکز برای شنوایی سنجی در مرکز تهران است.

انواع تست های شنوایی سنجی

در هر سنی ممکن است کم شنوایی به دلایل رخ بدهد و این مشکل تنها مختص افراد سالمند نیست. شنوایی سنجی شامل تست هایی است که در آن، سیستم شنوایی توسط متخصصان بررسی شده و در صورت وجود مشکل، برنامه درمانی مختص بیمار ارائه می­شود. هدف از شنوایی سنجی این است که شنوایی شناس تشخیص دهد شما چقدر صداها را خوب می­شنوید.

برای انجام تست های شنوایی سنجی از روش های غیرتهاجمی استفاده می­شود؛ در نتیجه هیچ خطری نداشته و دردی ایجاد نمی­کنند. تست های مختلفی برای بزرگسالان و نوزادان و کودکان ارائه شده که ما در ادامه هر یک را به شما معرفی می­کنیم.

شنوایی سنجی تن خالص

رایج ترین آزمایش، شنوایی سنجی تن خالص بوده که آستانه شنوایی هردو گوش را در فرکانس های مختلف تعیین می­کند. روش انجام این تست به این صورت است که از مراجعه کننده درخواست می­شود به اتاق عایق صدا برود و هدفون را بر روی گوش خود قرار دهد. سپس صداهایی به گوش مراجعه کننده ارسال می­شود و با شنیدن آنها دست خود را بلند کند یا دکمه تعبیه شده در روبروی خود را فشار دهد.

در شنوایی سنجی تن خالص، دو گوش به صورت جداگانه آزمایش می­شوند و آستانه شنوایی هر یک مشخص می­شود. منظور از آستانه شنوایی، حداقل شدت صداهایی است که گوش می­تواند بشنود. بعد از انجام این آزمایش، نتایج بر روی نموداری به نام ادیوگرام ثبت می­شود. در شنوایی سنجی تن خالص نوع کم شنوایی نیز مشخص می­شود؛ به بیان دیگر با انجام این تست مشخص می­شود کم شنوایی شما از نوع انتقالی است یا حسی – عصبی.

ادیومتری گفتاری

متخصص شنوایی برای به دست آوردن کمترین شدتی که فرد صدای گفتاری را تشخیص می­دهد، معمولاً از ادیومتری گفتاری استفاده می­کند. به جهت اینکه وجود مشکل در درک گفتار یا تشخیص کلمات مشخص شود، انجام ادیومتری گفتاری بهترین گزینه است.

روش انجام این آزمایش به این صورت است که کلماتی از طریق بلندگو یا هدفون برای فرد بیان می­شود و مراجعه کننده باید هر کلمه ای را که می­شنود تکرار کند. در تست ادیومتری گفتاری ممکن است هم از کلمات تک سیلابی (SDS) هم از کلمات دو سیلابی (SRT) استفاده شود. انجام تست ادیومتری گفتاری در تعیین نوع سمعک بسیار مفید است.

تمپانومتری

از تست تمپانومتری (tympanometry) برای بررسی وضعیت گوش میانی استفاده می­شود. همچنین در این تست از سلامت پرده گوش و استخوانچه های گوش میانی اطمینان حاصل می­شود. چنانچه پارگی پرده گوش، عفونت گوش میانی و یا هرگونه اختلال در استخوانچه های گوش میانی وجود داشته باشد، با انجام تمپانومتری قابل تشخیص است.

شنوایی شناس در تست تمپانومتری، هر مشکلی که از گوش خارجی تا انتهای میانی وجود داشته باشد را شناسایی می­کند. در بیمارانی که با مشکل پارگی پرده گوش یا بیماری گوش میانی مواجه اند، تست تمپانومتری به صورت دوره ای باید انجام شود تا روند درمان پیگیری و اثر دارو و بهبودی تثبیت گردد.

رفلکس اکوستیک

در تست رفلکس اکوستیک وضعیت عصب شنوایی و عصب هفتم مغزی یا همان عصب صورتی مورد بررسی قرار می­گیرد. همچنین این تست برای بررسی انقباض عضله استاپدیوس نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. انقباض این عضله از آسیب دیدن پرده گوش در هنگام شنیدن صداهای بلند جلوگیری می­کند.

در این تست یک پروب کوچک که شبیه به هندزفری است در هر یک از گوش ها قرار گرفته و میزان فشار داخل گوش تغییر پیدا می­کند. سپس نتایج توسط دستگاه بر روی یک نمودار ثبت شده و شنوایی شناس آنها را بررسی می­کند.

شنوایی سنجی ABR

در شنوایی سنجی نوزادان از تست های متفاوتی استفاده می­­شود که یکی از آنها تست ABR می­باشد. این آزمایش در مورد بخش های انتهایی گوش داخلی، عصب و مسیرهای شنوایی واقع در ساقه مغز، اطلاعاتی را به شنوایی شناس می­دهد. با استفاده از تست ABR می­توان آستانه های شنوایی افرادی که نمی­توانند تست های معمول را بگذرانند را مشخص کرد. شایان ذکر است که از این آزمایش برای بررسی علت وزوزگوش نیز استفاده می­شود.

برای انجام دقیق این آزمایش، کودک یا نوزاد شما باید آرام باشد و تنها زمانی تست ABR انجام می­شود که بخوابد. شیوه انجام این آزمایش به این صورت است که الکترودهای کوچکی بر روی پیشانی و گوش های کودک شما قرار می­گیرد. همچنین هدفونی نیز بر روی گوش کودک شما قرار می­گیرد تا صداها از طریق آن به گوش کودکتان ارسال شوند. صدا از طریق هدفون پخش می­شود و الکترودها پاسخ مغز کودک را اندازه گیری و ثبت می­کنند.

بهترین کلینیک برای شنوایی سنجی در مرکز تهران

توصیه می­شود برای انجام شنوایی سنجی در مرکز تهران، به کلینیک ها و مراکز معتبر شنوایی مراجعه کنید. کلینیک تخصصی سمعک آلفا یک گزینه ایده آل برای دریافت خدمات شنوایی سنجی در مرکز تهران محسوب می­شود.

کلینیک سمعک آلفا با 24 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات شنوایی، یکی از بهترین مراکز در این زمینه است. در این کلینیک انواع آزمایشات شنوایی بزرگسالان و کودکان و نوزادان انجام شده و تمامی مراحل تجویز سمعک، با جدیدترین دستگاه ها و توسط پرسنل مجرب و متخصصین حرفه ای انجام می­شود.

تنظیم و تعمیر سمعک، قالبگیری و ارائه مشاوره درمانی، از دیگر خدمات کلینیک سمعک آلفا محسوب می­شوند. خدمات تجویز سمعک در منزل نیز برای رفاه حال سالمندان و بیماران دارای مشکلات حرکتی نیز فراهم شده است. چنانچه به دنبال بهترین کلینیک برای انجام شنوایی سنجی در مرکز تهران هستید، کلینیک سمعک آلفا آماده خدمت رسانی به شما هموطنان گرامی می­ باشد. برای دریافت نوبت و یا هرگونه اطلاعات بیشتر، با کارشناسان کلینیک تماس بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید