درمان خانگی رهایی از خشکی چشم

    کد خبر :941510
درمان خانگی رهایی از خشکی چشم

خشکی چشم بیماری شایع این روزها در میان کاربران رایانه و وسایل الکترونیکی مشابه آن است، روش های مختلفی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد. درمانهای خانگی در مراحل اولیه می تواند به بهبود این عارضه و کاهش علایم و عوارض آن کمک کند.

۱ – شستشو و ماساژ پلک‌ها با شامپو بچه

افراد مبتلا به چشم خشک تمایل به طور مداوم چشم خود را مالش دهند، که باید برای جلوگیری از التهاب از این امر اجتناب شود. برای از بین بردن این ناراحتی و حفظ سلامتی مناسب چشم، توصیه می‌شود که پلک‌های خود را چند بار در روز شستشو دهید. چند قطره شامپو بچه را روی نوک انگشتان پاک خود قرار دهید با چشمان بسته، به آرامی با انگشتان خود نزدیکی پایه مژه‌ها را ماساژ دهید. صابون را به طور کامل و با استفاده از آب گرم از پلک‌های خود بشوید؛ این عمل را یک یا دو بار در روز انجام دهید. پزشک ممکن است توصیه کند که این کار را روزانه انجام دهید، حتی اگر علائم خشکی شما تسکین یافته باشد. قطع این کار روزمره ممکن است باعث شود علائم شما بازگردد.

۲ – کمپرس آب گرم

یک پارچه پاک و بدون آهار را در آب گرم بشویید و آب اضافی آن را بگیرید. این پارچه گرم و مرطوب را بر روی پلک‌های بسته خود نگه داشته تا ۱۰ دقیقه (نه بیشتر از آن). اطمینان حاصل کنید که پارچه را با آب گرم دوباره مرطوب و استفاده کنید. در نهایت، چشم‌های خود را با آب معمولی تمیز خوب شستشو دهید. از این درمان حداقل دو بار در روز استفاده کنید تا علائم خشکی چشم شما فروکش کند.

۳ – استفاده از روغن کرچک

روغن خالص، ارگانیک، روغن کرچک آزاد بدون هگزا را با استفاده از قطره چشمی، یک قطره از آن را در هر پلک چشم دو بار در روز برای حفظ رطوبت چشم و کاهش قرمزی استفاده کنید.

۴ – مصرف غذاهای حاوی امگا ۳

این گروه شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی هستند، منابع خوب این مواد مغذی عبارتند از: ماهی‌های چرب و روغن ماهی، روغن دانه کتان و روغن کتان، دانه کنجد، بادام و گردو. همچنین می‌توانید پس از مشاوره با پزشک خود، مکمل‌های امگا ۳ را نیز مصرف کنید.

۵- روغن نارگیل

پنبه‌ای را در روغن نارگیل خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به طور مستقیم بر روی پلک‌های بسته قرار دهید. از این روش در فواصل منظم در طول روز استفاده کنید، همچنین روغن نارگیل را به عنوان روغن، صبح‌ها در معده خالی برای حذف سموم از بدن خود استفاده کنید که می‌تواند باعث برطرف شدن خشکی چشم شود.

۶ – پلک زدن منظم

پلک زدن منظم می‌تواند جریان اشکی را بهبود دهد، چشم‌ها را مرطوب کند و همچنین اشک را به اطراف چشم‌ها پخش کند. این عمل به نوبه خود نشانه خشکی چشم را کاهش می‌دهد. همچنین گردش خون در چشم‌ها را تنظیم و جلوه سرخی چشم را کاهش می‌دهد. در واقع، هر چشمک زدن مواد مغذی را به ساختارهای سطحی چشم رسانده و کمک می‌کند آنها را سالم نگه دارد. تمرین چشمک زدن را پنج بار حداقل هر ساعت به مدت چند هفته انجام دهید. سپس می‌توانید تناوب این عمل را حداقل تا چهار بار در روز کاهش دهید.

۷- ماساژ پلک ها با روغن زیتون

چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی انگشتان خود قرار دهید. به آرامی روغن را بر روی پلک‌های بسته قرار دهید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس کف دست خود را بر روی پلک خود بگذارید و آنها را به طور کامل برای چند دقیقه دیگر بپوشانید. باید روغن را از پلک‌ها شستشو دهید و پاک کنید زیرا جذب می‌شود.

۸- آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را کاملاً شسته و ژل آن را استخراج کنید. ژل روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی در خارج از پلک خود مالش دهید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک بماند و سپس با آب تمیز شست‌وشو دهید. از این درمان دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

۹ – گلاب

یک قطعه پارچه پنبه‌ای یا یک توپ پنبه‌ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک‌های بسته خود قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و در روز دو یا سه بار این عمل را تکرار کنید.

۱۰ – دستگاه بخور

با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده، به خصوص در ماه‌های زمستان، می‌توانید از از خشکی چشم جلوگیری کنید. مرطوب کننده هوا یا دستگاه را روشن نگه دارید و به جای جایگزینی مناسب برای یک رطوبت ساز تجاری از بخور طبیعی استفاده کنید. همچنین می‌توانید گیاهانی را در فضای اتاق قرار دهید تا از طریق آنها به رطوبت هوا اضافه شود.

صدا و سیما

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید