درمان جوش صورت با روش های خانگی و موثر

    کد خبر :927329

همه ما به دنبال پوستی صاف و شاداب هستیم. اما گاهی تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، ژنتیک و … موجب ایجاد جوش و آکنه روی پوست می‌شود.  استفاده از راه‌های مختلف درمان خانگی یکی از راه های برگرداندن سلامت به پوست است.

بازتاب- جوش ها مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به‌وسیله میکرب‌ها آلوده و ملتهب می‌شوند و در مرحله بعد، سطح آنها را ترشحات پر می‌کند. سروکله زدن باجوش‌ها بسیار  آزاردهنده است. در این مطلب سعی کرده ایم تا شما را با روش های خانگی درمان جوش صورت آشنا کنیم.

انواع جوش صورت 

وقتی غدد چربی پوست بیش‌فعال شوند، جوش یا آکنه ظاهر می‌شود. صورت، بالای کمر، سینه و شانه معولا بیشتر در معرض جوش زدن هستند‌. انواع مختلفی از جوش‌ها وجود دارند:

– جوش‌های زیرپوستی کمودون‌ 

کمودون یا به‌صورت مفرد، کمودو  زمانی ایجاد می‌شود که فولیکول مو بر اثر افزایش چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شود. دو نوع از – کمودون وجود دارد: جوش سرسفید و جوش سرسیاه.

– سفت‌دانه یا پاپول

سفت‌دانه یا پاپول برآمدگی‌هایی سفت روی پوست هستند که در آنها مایع واضحی وجود ندارد. این جوش‌ها به رنگ‌های قهوه‌ای، بنفش، قرمز و اکثرا صورتی هستند. لمس آنها ممکن است دردناک باشند.

– پاسچول 

این جوش‌ها برخلاف پاپول‌ها دارای چرکی هستند که روی سطح پوست به‌وضوح دیده می‌شود. قاعده این جوش‌ها قرمز و سطح رویی آنها چرک‌آلود است. رنگ این چرک یا سفید است و یا زرد و معمولا مخلوطی از باکتری، گلبول‌سفید و سلول‌های مرده پوستی است.

– ناب 

از لحاظ ریخت‌شناختی شبیه به سفت‌دانه‌ها اما بزرگ‌تر از آنها هستند. این جوش‌ها دردناک هستند و در زیر پوست قرار دارند.

– کیست‌ 

به‌راحتی روی پوست قابل‌تشخیص هستند. این زائده‌ها مانند پاسچول‌ها پر از چرک هستند، اما اندازه بزرگ‌تری دارند، دردناک‌اند و معمولا جایشان روی پوست باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید

علت به وجود آمدن جوش

عوامل مختلفی می‌توانند بروز جوش را به دنبال داشته باشند که در ادامه تعدادی از آن‌ها آورده شده‌اند:

۱. مسدود شدن منافذ

۲‌. ژنتیک

۳‌. تغییرات هورمونی

۴. استرس

۵. سیگار کشیدن

۶. عدم رعایت بهداشت

۷. مصرف بعضی از داروها

۸. مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و محصولات لبنی

درمان خانگی جوش صورت 

برای از بین بردن جوش صورت روش‌های متفاوتی وجود دارد، اما بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از ترکیبات شیمیایی، تکنیک‌های کلینیکال و داروهای خوراکی ندارند. در چنین مواردی آگاهی از ترکیبات طبیعی موثر برای درمان خانگی جوش صورت بسیار مفید است.

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به متعادل کردن سطح چربی پوست، کاهش التهاب، از بین بردن باکتری‌ها، جلوگیری از بروز آکنه و درمان جوش صورت کمک کنند. در ادامه با برخی از این روش های درمانی آشنا می شویم.

درمان جوش با آبلیمو

یکی از راه معجزه آسا برای خلاصی از جوش استفاده از آبلیمو تازه است، آبلیمو به عنوان میکروب کش ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را می‌کشد و علاوه بر این با خاصیت جمع کنندگی ای که دارد باعث می‌شود چربی‌های تجمع یافته بیرون رانده شوند. 

درمان جوش با خیار

خیار نه تنها یک منبع غنی ویتامین A و C و E و پتاسیم است، بلکه می‌تواند باعث نرمی و خنک شدن پوست شود.یک تا دو عدد خیار تازه را خورد کنید، سپس آن را روی پوست خود اعمال کنید بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.یا می‌توانید یک عدد خیار را رنده کنید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شستشو دهید، این کار به از بین بردن باکتری و کثیفی ها کمک می‌کند.

درمان جوش با ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا نه تنها با کاهش التهاب پوست احساسی عالی به شما می‌دهد، آزردگی و قرمزی جوش را از بین برده و پوست‌تان را درخشان و صاف می‌کند. ژل آلوئه ورا را به جوش‌ها بمالید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند و بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

درمان جوش با یخ

اولین درمان سریع جوش صورت، یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و غدد چربی را تشویق می‌کند منقبض شده و چربی اضافه و میکروب‌های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.

یخ را در تکه‌ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید، چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله قبل را تکرار کنید، این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می‌رود.

در مان جوش با اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است که می تواند آکنه را بهبود ببخشد.شما می‌توانید با مصرف یک کپسول حاوی روغن ماهی نیز از مزایای آن استفاده کنید.دانه کتان، گردو و ماهی سالمون را به رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

درمان جوش با بخور

برای درمان سریع جوش بخور را فراموش نکنید، استفاده از بخور گرم به علت باز کردن منافذ پوستی و بیرون ریختن مواد زائد از آن، فواید فوق العاده ای برای پوست افرادی که از جوش رنج می‌برند به همراه دارد.

یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید، سپس صورت خود را در نزدیکی دهانه ظرف قرار دهید به طوری که بخار آب به پوست تان برسد، به هیچ عنوان پوست تان را در تماس با آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود، بخور را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید و سپس به پوست تان مرطوب کننده بمالید.

درمان جوش با سرکه‌ی سیب

اگر می‌خواهید جوش‌هایتان را سریع درمان کنید، از سرکه‌ی سیب استفاده کنید. این ترکیب خواص ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی دارد و می‌تواند تورم، قرمزی و درد را کاهش دهد. خاصیت اسیدی سرکه‌ی سیب می‌تواند به از بین بردن بسیاری از انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند و از این طریق جلوی عفونت‌ها را بگیرد‌.

علاوه بر این سرکه‌ی سیب می‌تواند به حفظ سطح PH پوست در محدوده‌ی طبیعی کمک کند که این موضوع رشد میکروب‌ها را دشوار می‌کند. این ترکیب همچنین به تولید کلاژن، از بین بردن چربی اضافی پوست، ترمیم سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و رفع سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند.

درمان جوش با ماست

ماست اگر به صورت موضعی روی پوست استفاده شود فایده های شگفت آوری دارد، سالیان دراز است که به دلیل همین فواید عالی، برای بهبود پوست از آن استفاده می‌شود، هنوز هم در هند از ماست به عنوان راهی عالی در درمان جوش و کاهش التهاب آن استفاده می‌شود، مقداری ماست را با آبلیمو مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه صورت تان را بشویید.

درمان جوش با روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک ماده ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است؛ به این معنی که ممکن است پروپیونی باکتریوم آکنه را از بین ببرد. خواص ضد التهابی روغن درخت چای به صورتی است که می‌تواند تورم و قرمزی جوش‌ها را نیز کاهش دهد.

شما می‌توانید عصاره درخت چای را به صورت کرم، ژل یا اسانس روغنی، روی آکنه‌هایتان بمالید. اگر از اسانس روغنی استفاده می‌کنید، حتماً ابتدا آن را در یک روغن حامل رقیق کنید. برای این کار دو قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص ترکیب کرده و روی جوش بزنید.

درمان جوش با روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ویتامین، آنتی‌اکسیدان و آهن است، این روغن به دلیل خاصیت تسکین دهندگی پوست به ترمیم جای جوش کمک می‌کند، برای از بین بردن جای جوش ها باید پیش از رفتن به رختخواب از روغن زیتون استفاده کنید. مقداری روغن زیتون بردارید و به صورت خود ماساژ دهید. بیش‌تر روی جای جوش‌ها تمرکز کنید. ماساژ روغن به پوست را به مدت چند دقیقه تا زمانی که حس کنید روغن جذب پوست شده ادامه دهید. پارچه یا حوله‌ای تمیز را در آب گرم فرو ببرید. حوله گرم را روی صورت تان بگذارید تا بخار به آن برسد. چربی باقی مانده را به آرامی از روی پوست پاک کنید. بعد از یک یا دو دقیقه صورت تان را با آب معمولی بشویید.

درمان جوش با سیب زمینی

نشاسته زیاد، جای جوش و لکه‌های پوست را محو می‌کند. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. برای از بین بردن جای جوش‌های خود باید سیب زمینی را رنده کنید. سپس، با کمک پارچه آب آن را بگیرید و تفاله‌ها را جدا کنید. آب سیب زمینی را روی جای جوش های خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند. بعد آن را بشویید.
یک برش ضخیم از سیب زمینی را به مدت یک دقیقه روی پوست خود بمالید. آب سیب زمینی را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی صورت خود بگذارید. بعد پوست خود را بشویید.

درمان جوش با مخلوط سیب و عسل

برای زیبایی پوست استفاده از سیب و عسل بسیار توصیه شده است و برای رفع جوش صورت نیز می‌توانید از مخلوط سیب و عسل استفاده کنید. یک نیمه سیب رنده شده را با ۴ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روزانه ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید این مخلوط بسیار مناسب پوست‌های خشک آکنه دار است.

درمان جوش با روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ترکیبات موثر در از بین بردن باکتری‌ها و برطرف کردن قرمزی و التهاب جوش‌ها است. همچنین روغن نارگیل می‌تواند موجب بهبودی جای زخم‌های آکنه نیز شود. برای استفاده از روغن نارگیل ابتدا باید پوست خود را با شوینده تمیز کنید و سپس چند قطره روغن را روی پوست بریزید و ماساژ دهید. بعد از چند ساعت مجدداً پوست را شستشو و خشک کنید.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید