درخواست حذف مجسمه سردر دانشگاه آکسفورد به دلیل نژادپرستی

    کد خبر :723818

دانشجویان معترض می‌گویند که رودز یک فرد نژادپرست و امپریالیست بود که تندیس او شایستگی نصب در این دانشگاه را ندارد.

مسئولین دانشگاه آکسفورد قرار است در روزهای آینده در باره سرنوشت این مجسمه که روزی به عنوان یکی از قهرمانان ملی شناخته می‌شد بحث و بررسی کنند.

این مجسمه واقع در سر در ساختمان موسوم به رودز دانشگاه، در حالی نصب شده که صورت آن به سمت خیابان اصلی قرار گرفته است.

چهار سال پیش نیز گروه‌های مدافع حقوق بشری خواستار برچیده شدن مجسمه این سیاستمدار انگلیسی شدند اما مسئولین دانشگاه با آن مخالفت کردند. قطع کمک‌های مالی خیرین به دانشگاه از جمله دلایل مخالفت در این زمینه عنوان شده است.

دانشجویان معترض می‌خواهند که مجسمه این رودز به موزه منتقل و زیر آن علت این اقدام توضیح داده شود.

به گزارش ایرنا، پویش موسوم به «رودز باید پایین کشیده شود» با صدور بیانیه‌ای به سهم اندک سیاهان در مناصب بالادستی دانشگاه آکسفورد اشاره و تصریح کرده است که مسئولین با نژاپرستی سازمان یافته در این مرکز آموزشی مقابله نکرده اند.

اما لویس ریچاردسون معاون رئیس دانشگاه آکسفورد می‌گوید که پنهان کردن تاریخ انگلیس مسیر رسیدن به روشنگری نیست.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که معترضان به نژاد پرستی در انگلیس به تاسی از تظاهرات کنندگان آمریکایی ضمن برپایی راهپیمایی در سراسر این کشور، خواستار حذف مجسمه شخصیت‌هایی هستند که عنوان نماد نژاپرستی شناخته می‌شوند.

معترضان دو هفته پیش مجسمه «ادوارد کلستون»، یکی از برده‌داران ثروتمند قرن ۱۷ را در شهر بریستول سرنگون کرده و به آب انداختند. پس از آن مجسمه «رابرت میلیگان» تاجر برده در قرن ۱۸ میلادی از مقابل موزه‌ داکلندز لندن پایین کشیده و به موزه منتقل شد.

صادق خان شهردار لندن دستور داده تا همه مجسمه‌ها و اسامی خیابان‌های پایتخت انگلیس بازنگری شوند. وی خواستار برچیده شدن تندیس‌های مربوط به برده‌داران شده و گفته، لندن باید با واقعیت تلخ تاریخ برده‌داری خود روبرو شود.

تحلیل‌گران معتقدند، دومینوی واژگونی تندیس سیاستمدارانی که باعث گسترش فقر و نابرابری اجتماعی شده اند، با قتل مرد سیاهپوستی که چند هفته پیش به دست پلیس سفیدپوست آمریکا کشته شد آغاز شده است.

جورج فلوید ۶ خرداد گذشته در حالی که یک افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی زانویش را روی گردن او گذاشته بود، بطور غم انگیزی جان سپرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تظاهرات‌کنندگان را عده‌ای اراذل و تروریست‌های داخلی خوانده و خواستار حضور گارد ملی و ارتش برای سرکوب اعتراض‌ها شده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز چندی پیش در اظهار نظر مشابهی، تظاهرات ضد نژادپرستی کشورش را اغتشاشاتی نامید که معترضان به آرمان‌های خود خیانت کرده‌اند. او در همین حال آمریکا را مهد صلح و آزادی خواند که نزدیک‌ترین متحد انگلیس به‌شمار می‌رود.

در هفته‌های گذشته ده‌ها هزار معترض انگلیسی به نشانه مخالفت به نژادپرستی و اعلام همبستگی با مردم آمریکا، در لندن و چند شهر دیگر دست به تظاهرات زده‌اند. آن‌ها فهرستی از ۶۰ تندیس متعلق به دوران برده‌داری در این کشور را برای براندازی تهیه کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید