داستان تخم گذاری لاکپشت‌های پوزه عقابی در قشم

    کد خبر :1017817

داستان تخم ریزی ما لاکپشت‌ها از اسفند شروع میشه

من یکی از لاکپشت‌های پوزه عقابی هستم که سی سال پیش در ساحل شیب دراز قشم سر از تخم بیرون آوردم و حالا بعد از این همه سال به زادگاهم برمی‌گردم که تخم ریزی کنم. لاکپشت‌های قدیمی همیشه به ما گفتن که شب‌های مهتابی پنج‌شنبه در اسفند ماه برای تخم ریزی بهترین زمان هست. به همین خاطر من می‌خواهم پنج شنبه شب روی شن‌های ساحل شیب دراز جزیره قشم باشم. شما هم میتونید با رزرو تور قشم در اسفند ماه بیایید اینجا و این داستان واقعی رو از نزدیک ببینید.»

شرایط مناسب تخم ریزی لاکپشت‌ها چیست؟

لاکپشت: «شب شده، مهتاب هم که هست و حالا که میدونم آب تا کجای ساحل بالا میاد، میتونم جایی تخم ریزی کنم که آب دریا به اون‌ها نرسه. فقط برای اینکه مطمئن بشم حتی طوفان دریایی هم به تخم‌های نازنینم آسیب نمیرسونه، باید تا جایی که میتونم از آب دریا دور بشم و برای بچه‌هایم چاله حفر کنم. حرکت کردن روی شن‌های ساحل خیلی سخته. ای کاش می‌شد توی آب تخم ریزی کنم. با این حال شن‌های ساحل شیب دراز نسبت به ساحل‌های دیگه خیلی نرم و سبک هستن. به هر حال باید تا وقتی کسی نیومده تخم ریزی کنم و سریع به آب بزنم.»

تیم محلی ناتوران خمیس؛ نگهبان لاکپشت

هم زمان با آمدن لاکپشت قصه ما به ساحل شیب دراز، اعضای تیم ناتوران خمیس (نگهبانان لاکپشت) منتظر لاکپشت‌هایی هستند که برای تخم ریزی به ساحل شیب دراز می‌آیند. تیم ناتوران خمیس در طول 4 ماه از اسفند تا خرداد هر شب تا صبح در ساحل گشت می‌زنند تا محل تخم‌ریزی لاکپشت‌ها را پیدا کرده و وظیفه محافظت از نسل لاکپشت‌های پوزه عقابی را به انجام برسانند.

لاکپشت‌ مادر برای بچه‌ها چاله حفر می‌کند

لاکپشت: «خیلی خوب، اون قسمت از ساحل زیر صخره‌ها هیچ کسی نیست. امیدوارم سریع تخم ریزی تموم بشه. لاکپشت پیر به من گفته بود که زمان تخم ریزی بیهوش میشوم. امیدوارم هیچ کسی زمان تخم ریزی منو نبینه. اگر سگ یا روباهی به من حمله کنه هیچکاری از دستم بر نمیاد. بهتره به جای فکر کردن به این مزخرفات، سریع‌تر چاله رو برای تخم ریزی حفر کنم.»

نگهبانان به کمک لاکپشت می‌روند

نگهبانی به نام محمد با دیدن لاکپشت قصه ما به همکار تازه کار خود به نام حمید می‌گوید: «هی یه لاکپشت داره از دریا میاد. حواست باشه، وقتی وارد حالت بیهوشی زایمان شد من میرم کنارش، شن‌های روی لاک و صورتش رو پاک می‌کنم. تو هم توی دفترت فاصله محل تخم ریزی لاکپشت از دریا، تاریخ و ساعت تخم ریزی رو ثبت کن. بزن بریم، فقط حواست باشه تا قبل از بیهوش شدن بهش نزدیک نشی وگرنه میترسه و دیگه تخم ریزی نمیکنه.»

تخم ریزی لاکپشت و دخالت ناتوران خمیس

لاکپشت در حین حفر چاله با خود می‌گوید: «حالا طبق آموزش‌هایی که لاکپشت پیر اقیانوس به من داد باید با باله‌های پشتم یک چاله نیم متری حفر کنم…»

بعد از یک ساعت تلاش بی وقفه با پاک کردن عرق روی پیشانی با خود می‌گوید: «خوبه ارتفاع چاله به نیم متر رسید، حالا آروم باید تخم‌ها رو بندازم توی چاله، فقط نمی‌دونم چرا داره خوابم می‌بره. انگار هم زمان که دارم تخم ریزی می‌کنم انرژی خیلی زیادی از دست می‌دم. داره کم کم خوابم میبره …»

محمد: «نگاه کن حمید، لاکپشت بیچاره واسه تخم ریزی بیهوش شده. ببین توی خواب چه نفس نفسی میزنه.»

حمید: «محمد نذار تخم‌ها رو از بالا بندازه الان میزنه همشون رو میشکونه!»

محمد: «مگه تخم مرغه؟ تخم‌های لاکپشت‌ها نرمه و اگه از این ارتفاع بیافته نمیشکنه. حالا بیا تا بهوش نیومده شن‌های روی لاکپشت رو پاک کنیم. چندتا هم عکس و فیلم بگیریم واسه گردشگرها که قراره فردا بیان»

لاکپشت بعد از بیرون آمدن آخرین تخم بیدار می‌شود و گیج و منگ با خودش میگوید: «اینم از آخریش، حالا باید روشون رو بپوشونم که دست هیچ شکارچی بهش نرسه. چرا اینقدر گیجم؟ این صداها از کجا میاد؟»

محمد: «حمید، این لاکپشته چون تازه به هوش اومده هنوز نمی‌فهمه ما اینجاییم و ازمون نمی‌ترسه. ولی تا وقتی که خالی بودن چاله رو پشتش حس کنه با باله‌هاش شن‌ها رو میریزه روی تخم‌ها. اگه بخوایم منتظر بمونیم یک ساعت طول میکشه. بلندش کن ببریمش اون طرف‌تر نزدیک دریا ولش کنیم. بعدش میایم سراغ تخم‌ها.»

پایان تخم گذاری لاکپشت و آغاز کار ناتوران خمیس

لاکپشت بعد از جا به جا شدن به پشت سر خود نگاه می‌کند و وقتی می‌بیند که چاله‌ای نیست با خیال راحت به سمت دریا حرکت می‌کند و تلو تلو خوران و گیج زنان ساحل شیب دراز قشم را ترک می‌کند.

آینده تخم‌های لاکپشت در دستان محمد و حمید است. تخم‌ها را به منطقه حفاظت شده‌ای که دور تا دور آن حصار کشیده شده می‌برند. در این محوطه محمد چاله‌ای شبیه به چاله مورد نظر لاکپشت مادر حفر می‌کند و تخم‌ها را بصورت ردیفی و منظم کنار هم می‌چیند و روی آن‌ها را با شن می‌پوشاند.

خروج بچه لاکپشت‌ها از تخم

2 ماه از آن شب گذشته و بچه‌ لاکپشت‌هایی به اندازه یک بند انگشت تخم‌ها را می‌شکنند و از شن‌های ساحل شیب دراز سر بیرون می‌آورند. نگهبانان بچه لاکپشت‌ها را از درون منطقه حفاظت شده خارج می‌کنند تا سفر بچه لاکپشت‌ها به آب‌های آزاد آغاز شود.

بهترین زمان بازدید از تخم‌گذاری لاکپشت‌ها

اواخر فروردین بچه لاکپشت‌هایی که مادرشان در اسفند ماه تخم ریزی کرده بوده سر از تخم بیرون می‌آورند و این فرآیند تا تیر ماه ادامه دارد. همچنین از اسفند تا پایان اردیبهشت نیز لاکپشت‌ها برای تخم ریزی به ساحل شیب دراز می‌آیند. در نتیجه بهترین زمان برای اینکه بیرون آمدن بچه لاکپشت‌ها از تخم و تخم ریزی لاکپشت‌های مادر در ساحل را مشاهده نمایید از فروردین تا پایان اردیبهشت است. در آخرین روز‌های اردیبهشت با گرم‌تر شدن هوا تعداد مسافران جزیره قشم کاهش می‌یابد. در نتیجه برای بازدید از این پدیده طبیعی در روز‌های آخر اردیبهشت با هزینه کمتری نسبت به اسفند و فروردین، می‌توانید تور قشم ارزان رزرو کنید.

بازدید از تخم گذاری لاکپشت‌ها با راهنمای محلی

مکان تخم گذاری لاکپشت‌ها در ساحل شیب دراز را باید با راهنمای محلی جزیره قشم پیدا کنید. همچنین باید زمان‌هایی که احتمال آمدن لاکپشت‌ها به ساحل بیشتر است و زمان‌هایی که بچه لاکپشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند را از راهنمای محلی بپرسید. برای سفر به جزیره قشم و ارتباط با راهنمایان محلی قشم می‌توانید تور قشم را رزرو کنید. با رزرو تور قشم، از گشت جزیره به همراه تور لیدر برخوردار می‌شوید و در این گشت از محل تخم گذاری لاکپشت‌ها بازدید خواهید کرد. هر چند که لاکپشت‌ها در شب‌های مهتابی برای تخم گذاری به ساحل می‌آیند و برای بازدید از آن‌ها باید بصورت مستقل در زمان شب به ساحل شیب دراز بروید. پس در زمان گشت زدن حتما تمام راهنمایی‌های لازم را از راهنمای تور قشم دریافت کنید.

رزرو تور ارزان قشم برای بازدید از لاکپشت‌ها

پایان زمان تخم ریزی لاکپشت‌ها در ساحل شیب دراز اردیبهشت ماه است. همچنین بعد از اردیبهشت هوای قشم گرم شده و مسافران این جزیره کاهش می‌یابد. در نتیجه بعد از اردیبهشت سفرتان به قشم ارزان‌تر از اسفند و فروردین خواهد بود. همچنین می‌توانید در تیرماه که قیمت تور قشم به شدت کاهش می‌یابد و آخرین زمان برای بازدید از به دنیا آمدن بچه لاکپشت‌هاست تور آف خورده قشم از مشهد یا سایر شهر‌ها را رزرو کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید