خوراکی هایی برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا

    کد خبر :1028590
مبارزه با التهاب

تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش سطح التهاب در بدن به بهبود عملکرد سیستم ایمنی هم تا حدود زیادی کمک می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی فصلی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا کاهش می‌یابد. از این‌رو، بسیار ضروری است که در روزهای سرد پاییزی، خوراکی‌های ضدالتهاب را حتما به رژیم غذایی­تان اضافه کنید.

 در ادامه این مطلب به مهم‌ترین خوراکی‌های ضدالتهاب شامل موارد زیر اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

1. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب حجم بالایی از پروتئین‌های باکیفیت و اسیدهای چرب امگا-3 را درون خود جای داده‌اند. دریافت امگا-3 شدیدا با کاهش سطح التهاب در بدن ارتباط دارد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در روزهای سرد پاییزی حداقل 2 بار در هفته و هر بار حدود 150 تا 190 گرم ماهی مصرف کنید.

2. چای سبز

چای سبز دارای ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار ویژه با نام «اپی‌گالوکاتچین‌گالات» است. این ترکیب ارزشمند با تولید سیتوکین‌های پیش‌التهابی از شکل‌گیری التهاب جلوگیری می‌کند. کاهش التهاب ناشی از مصرف چای سبز برای بهبودبخشی به عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. از این‌رو، توصیه می‌شود که در روزهای سرد پاییزی حداقل روزی 1 تا 2 فنجان چای سبز بنوشید.

3. فلفل تازه

انواع فلفل تازه از فلفل‌های تند و تیز تا تمامی فلفل‌های دلمه‌ای یا کاپی سرشار از ویتامین Cو آنتی‌اکسیدان‌هایی با اثرات ضدالتهابی بسیار قوی هستند. فلفل دلمه‌ای، آنتی‌اکسیدان ارزشمندی با نام «کوئرستین» دارد که می‌تواند اثرات ضدالتهابی بسیار قدرتمندی داشته باشد. فلفل‌های چیلی یا بسیار تند هم حاوی ترکیباتی مانند اسید سیناپیک و اسید فرولیک هستند که هر دوی آنها نقش برجسته‌ای در کاهش التهاب در بدن دارند. شما می‌توانید به‌منظور بهره‌مندی از خواص ضدالتهابی فلفل‌های تازه، آنها را به‌عنوان دورچین در کنار وعده‌های غذایی اصلی استفاده کنید.

4. قارچ

قارچ‌های خوراکی کالری بسیار پایینی دارند اما حجم قابل قبولی از سلنیوم، مس و ویتامین‌های گروه B را در خود جای داده‌اند. علاوه بر این، بیشتر قارچ‌های خوراکی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فنول‌هایی هستند که می‌توانند خواص ضدالتهابی داشته باشند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که به‌منظور کاهش سطح التهاب بدن در فصل پاییز، حداقل 2 تا 3 بار در هفته از قارچ‌ها در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید.

5. انگورهای رنگی

انواع انگورهای پاییزی قرمز، بنفش و سیاه حاوی ترکیبات بسیار ارزشمندی با نام آنتوسیانین و رزوراترول هستند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که دریافت این آنتی‌اکسیدان‌های قوی تا حدود زیادی به کاهش التهابات بدنی کمک می‌کند، برای بهبودی سیستم قلبی‌ـ‌عروقی مفید است و همچنین قدرت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. از این‌رو، شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص ضدالتهابی انگورهای رنگی، در فصل پاییز روزانه یک لیوان انگور را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

بهداشت نیوز/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید