خطر عفونت دوباره با اومیکرون پنج بار بیشتر از دلتا است

    کد خبر :871418
خطر عفونت دوباره با اومیکرون پنج بار بیشتر از دلتا است

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خطر عفونت دوباره با سویه اومیکرون پنج برابر بیشتر از سویه‌ی‌ دلتای کرونا است و نشانه‌ای از خفیف‌تر بودن عفونت اومیکرون وجود ندارد.

این نتایج یک بررسی بوسیله ایمپریال کالج لندن است که بر اساس داده‌های «سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» و «سازمان ملی بهداشت» انگلیس در مورد افرادی که در فاصله ۲۹ نوامبر تا ۱۱ دسامبر آزمایش مثبت PCR برای کووید-۱۹ پیدا کرده بوند، انجام شده است.

پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند،‌نوشتند: «ما هیچ شاهدی (چه بر اساس میزان بستری شدن و چه بر اساس وضعیت علائم) نیافتیم که سویه‌ی اومیکرون شدت متفاوتی با سویه‌ی دلتا داشته باشد.»، گرچه آنها افزودند داده‌ها درباره میزان بستری‌شدن‌های ناشی از این سویه‌ی جدید بسیار محدود است.

این پژوهشگران گفتند: «با کنترل کردن وضعیت واکسیناسیون، سن، جنسیت، قومیت، وضعیت بی‌علامت بودن، داده‌های مربوط به منطقه و نمونه، اومیکرون با خطر ۵.۴ برابری عفونت دوباره در مقایسه با دلتا همراهی داشت.»

بر اساس بیانیه پژوهشگران ایمپریال کالج حفاظت ناشی از عفونت‌ قبلی با کرونا در مقابل عفونت دوباره با اومیکرون ممکن است پایین و در حد ۱۹ درصد باشد. البته یافته‌های این بررسی هنوز داوری همتا نشده است (بوسیله کارشناسان مستقل بررسی نشده است).

این پژوهشگران همچنین دریافتند در افرادی که دو هفته یا بیشتر از دوز دوم واکسن‌شان و در افرادی که دو هفته یا بیشتر از دوز سوم یادآورشان گذشته است، افزایش قابل‌توجهی در خطر دچار شدن به بیماری علامت‌دار با سویه‌ی‌ اومیکرون نسبت به سویه‌ی دلتا وجود دارد.

افراد در این بررسی واکسن‌های آسترازنکا و فایزر دریافت کرده بودند.

این بررسی نشان داد که بسته به تخمین مورد استفاده برای اثربخشی واکسن در برابر عفونت علامت‌دار ناشی از سویه‌ی دلتا، این میزان اثربخشی برای سویه‌ی اومیکرون بین صفر تا ۲۰ درصد برای دو دوز واکسن و بین ۵۵ تا ۸۰ درصد پس از دوز یادآور واکسن است.

پروفسور نیل فرگوسن، سرپرست این بررسی گفت: «این بررسی شواهد بیشتری در این مورد فراهم می‌کند که سویه‌ی اومیکرون تا چه حد بسیار زیادی می‌تواند از ایمنی قبلی ناشی از عفونت یا واکسیناسیون بگریزد.»

او افزود: «این میزان گریز ایمنی به معنای آن است که سویه‌ی اومیکرون یک تهدید عمده و فوری برای بهداشت عمومی است.»

اما دکتر کلایو دیکس، رئیس پیشین کارگروه واکسن بریتانیا می‌گوید نباید در تفسیر این داده‌ها اغراق کرد.

او گفت که هنوز باید صبر کرد تا داده‌های بیشتری درباره سویه‌ی اومیکرون به دست آید و از جمله اشاره می‌کند هنوز داده‌های درباره میزان پاسخ ایمنی از نوع سلولی به این سویه که در اثربخشی واکسن‌ها هم نقش دارد، در دست نیست و این وضعیت دقت مدل‌سازی انجام‌شده را کم می‌کند.

دیکس همچنین گفت با توجه به عدم قطعیت‌های در تخمین‌های مدل‌سازی‌شده در این بررسی باید منتظر ماند تا داده‌های یک ماه دیگر مربوط به جهان واقعی درباره میزان بستری شدن‌ها، پذیرش‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ‌ها به دست آید.

یک بررسی قبلی بوسیله برنامه SIREN (ارزیابی عفونت‌ دوباره و ایمنی سارس-کوو-۲) در بریتانیا درباره خطر عفونت دوباهر در کارکنان بهداشتی که پیش از ظهور سویه‌ی اومیکرون انجام شد، نشان داده است که نخستین بار عفونت با کروناویروس باعث حفاظت ۸۵ درصدی در مقابل عفونت دوم در شش ماه بعدی می‌شود.

داده‌های آنالیزشده بوسیله پژوهشگران ایمپریال کالج بر اساس ۳۳۳۰۰۰ مورد کرونا، شامل ۱۲۲۰۶۲ مورد عفونت دلتا و ۱۸۴۶ مورد عفونت اومیکرون تاییدشده با توالی‌یابی ژنتیکی است.

یافته‌های جدید ممکن است به شتاب بخشیدن به محدودیت‌های سخت‌تر در شماری از کشورهای اروپایی برای جلوگیری از انتشار سویه‌ی جدید بینجامد.

بریتانیا روز جمعه ۹۳۰۴۵ مورد جدید عفونت جدید کرونا در طول ۲۴ ساعت گزارش کرد و برای سومین روز متوالی رکورد موارد روزانه عفونت را شکست. این کشور همچنین ۱۱۱ مرگ جدید ناشی از کرونا و شمار ۷۶۱۱ مورد بستری ناشی از آن را که ۸۷۵ نفرشان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، اعلام کرد.

«سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» (UHHSA) هم روز جمعه ۳۲۰۱ مورد تایید شده عفونت با سویه‌ی اومیکرون را گزارش کرد که نسبت به (۱۶۹۱ مورد روز قبل) افزایشی دو برابری را نشان می‌دهد.

همشهری آنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید