خرید، فروش و اجاره این خانه‌ها در تهران ۲ برابر شد

    کد خبر :1047522
خرید، فروش و اجاره خانه‌

تجزیه‌وتحلیل معاملات مسکن در شهریورماه امسال نشان می‌دهد که خانه‌های با متراژ کمتر از ۶۰ متر، به‌عنوان گزینه محبوب در بازار مسکن تهران ظاهر شده‌اند.

افزایش ناگهانی قیمت مسکن باعث فشار بیشتر بر خریداران می‌شود و آن‌ها را به سمت واحدهای کوچک‌تر می‌فرستد. این بالا رفتن تقاضا افزایش شدید تورم در زمینه آپارتمان‌های زیر ۶۰ متر مربع را همراه دارد. اجاره آپارتمان‌های ۳۰ تا ۵۰ متری در تهران امروز بیش از سایر زمان‌های سال موردتوجه قرار گرفته است.

رشد قیمت خانه‌های کم متراژ و کوچک در تهران

تحلیل موقعیت فعلی بازار مسکن در تهران نشان می‌دهد که تعداد آپارتمان‌های کوچک نسبت به تقاضا کاهش یافته است و به‌ویژه در مناطق جنوبی شهر، این واحدها از فراوانی بیشتری برخوردار هستند. اغلب این آپارتمان‌ها با قیمت‌های زیر یک میلیارد تومان به فروش می‌رسند.

اما نکته قابل توجه این است که نرخ رشد تورم در این دسته از مسکن نسبت به گروه‌های دیگر بسیار بیشتر خواهد بود. آمار حاکی نشان می‌دهد که این آپارتمان‌های کوچک در یک سال گذشته با ۷۵ درصد رشد قیمت رو به رو بوده‌اند، در حالی‌که میانگین رشد قیمت مسکن در همین دوره ۵۷ درصد گزارش شده است.

خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر بیشتر معامله می‌شوند

تحلیل اطلاعات مربوط به معاملات مسکن در شهر تهران در ماه شهریور امسال نشان می‌دهد که اجاره آپارتمان‌های ۳۰ تا ۵۰ متری در تهران و ۶۰ متر با سهم ۱۴.۸ درصدی، جایگاه اول را در میان معاملات مسکن این شهر را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم ۱۳.۹ درصد در رتبه دوم قرار دارند و آپارتمان‌های ۷۰ تا ۸۰ متر با سهم ۱۲.۲ درصد، رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

آمارهای بانک مرکزی

آمارهای اعلام‌شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که در ماه شهریور امسال، ۵۴.۴ درصد از معاملات مسکن در تهران مربوط به واحدهای زیر ۸۰ متر مربع بوده است. در مقابل، سهم واحدهای بالای ۱۵۰ متر ۶.۴ درصد و آپارتمان‌های با متراژ بیش از ۲۰۰ متر فقط ۲.۱ درصد از کل معاملات را تشکیل داده‌اند.

اگرچه طی سال‌های اخیر اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متری در تهران و ۶۰ تا ۷۰ متر به‌عنوان رتبه اول معاملات مسکن در تهران ثبت شده‌اند، اما تقاضا برای واحدهای کمتر از ۵۰ متر نیز به وضوح قابل توجه است. این گروه مساحتی در سال‌های اخیر به مرور زمان مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اجاره آپارتمان‌های ۳۰ تا ۵۰ متری در تهران بیشتر در جنوب است

نگاهی به بازار خریدوفروش خانه‌ها در شهر تهران نشان می‌دهد که توزیع متفاوت متراژها در مناطق مختلف این پایتخت وجود دارد. در نیمه شمالی شهر، عمده خانه‌ها با متراژهای بزرگ‌تر قرار دارند؛ به‌ویژه در مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵. این مناطق به‌دلیل داشتن آپارتمان‌های کوچک متراژ، جزو مناطق پرتقاضا در بازار مسکن تهران محسوب می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد که توازن میان تقاضا و امکانات در مناطق مختلف تهران، نقش مهمی در تعیین وضعیت بازار مسکن این شهر داشته باشد.

خرید، فروش و اجاره واحدهای قدیمی متراژ کم در تهران دو برابر شده است

در طول ۷ سال گذشته، سهم واحدهای مسکونی با سن بنای بیش از ۱۶ سال از ۱۲ درصد به ۲۹.۶ درصد از کل معاملات مسکن در شهر تهران افزایش یافته است. اکنون، ۶۶.۸ درصد از قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت به واحدهای بالای ۵ سال و ۴۴.۴ درصد به واحدهای بالای ۱۰ سال تعلق دارد.

در مقابل، در سال ۱۳۹۳، ۵۸.۱ درصد معاملات به واحدهای با سن بنای کمتر از ۵ سال و ۴۱.۹ درصد به واحدهای با سن بنای بیش از ۵ سال اختصاص داشته‌اند. در سال گذشته، سهم آپارتمان‌های نوساز از کل معاملات شهر تهران به ۱۳ درصد کاهش یافته است. در مردادماه ۱۴۰۰، واحدهای ساخته تا ۵ سال به خود ۳۳.۲ درصد از معاملات را اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده کاهش نسبت به سال گذشته (۳۸.۵ درصد) است.

نکته مهم اجاره آپارتمان‌های ۳۰ تا ۵۰ متری در تهران

نکته جالب دیگر، کاهش سهم واحدهای مسکونی با سن بنای کمتر از ۵ سال از ۵۸ درصد در آذرماه ۱۳۹۳ به ۳۳.۲ درصد در مردادماه ۱۴۰۰ است. با این تغییر در روند بازار، واحدهای میانسال و قدیمی‌ساز جایگزین و محبوبیت بیشتری را کسب کرده‌اند و عمده معاملات در بازه سنی ۶ تا ۱۵ سال انجام می‌شود.

گزارشات نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسیده و افزایش ۱.۱ درصد نسبت به ماه قبل و ۳۶.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. این افزایش، کمترین میزان ماهانه افزایش قیمت از فروردین سال جاری تاکنون است.

فرآیند کاهش معاملات نیز ادامه یافته است و در شهریور امسال، ۶۰۳۳ معامله مسکن در تهران به ثبت رسیدند که نشان‌دهنده کاهش ۲۳ و ۲۲.۵ درصد نسبت به مرداد امسال و شهریور سال گذشته است. با تمامی این تفاسیر، اگر نیاز به رهن و اجاره آپارتمان دارید، به‌راحتی می‌توانید اجاره آپارتمان در تهران از کیلید را برگزینید.

جمع‌بندی

بازار اجاره آپارتمان‌های ۳۰ تا ۵۰ متری در تهران نشان‌دهنده تغییرات جالبی است. افزایش تقاضا نسبت به سال‌های گذشته، خود نشانگر توجه بیشتر به واحدهای کوچک خواهد بود. این آپارتمان‌ها معمولا در نواحی مرکزی و جنوب شهری قرار دارند. توجه به امکانات و کیفیت بنا در این بازه باعث تقاضای اجاره شده است.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید