خانواده، از مهم‌ترین علل کاهش خشونت در جامعه

    کد خبر :321122

یک جامعه‌شناس در خراسان‌شمالی گفت: خانواده یکی از مهم‌ترین علل کاهش خشونت در جامعه است.

«مهدی نوری» در گفت‌وگو با  ایسنا، افزود: یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی تربیت افراد جامعه، خانواده است، چون هسته اولیه شخصیتی هر فرد در خانواده شکل خواهد گرفت که تأثیر زیادی بر خشونت و نزاع در خراسان‌شمالی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش آیا پدر و مادرهای خشن نقشی در تربیت افراد خشن دارند، ادامه داد: کودک پیش از ورود به مدرسه تمام الگوگیری‌های خود را از خانواده دریافت می‌کند و حتی این افراد نحوه صحبت کردن خود را از والدین خود یاد می‌گیرند در نتیجه خانواده در شکل‌گیری رفتار اجتماعی کودک تأثیر زیادی دارد.

نوری اظهار کرد: هیچ خانواده‌ای بدون دعوا نیست اما اگر اعضای خانواده به یکدیگر احترام بگذارند، کودکان را از فضاهای خشن دور کنند یا حتی خانواده‌ها علت دعوا را آگاهانه و کامل برای کودک توضیح دهند و بیان کنند که دیگر تمام شده است کودک راحت‌تر از ذهن خود پاک می‌کند و اگر این کار صورت نگیرد، آن اتفاق سالیان سال همراه کودک خواهد بود.

وی با اشاره به موقعیت زمانی و مکانی گفت: خشونت و نزاع در شهر بجنورد با شهر شیروان متفاوت است، که دلایلی هم‌چون فرهنگ خانواده‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و این امر نیز بر روی این آسیب اجتماعی تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: خانواده تأثیر زیادی بر خشونت و نزاع در جامعه دارد اما آن تنها دلیل نیست و عوامل متعددی وجود دارد که با مطالعه بر روی آن‌ها می‌توان به این آسیب اجتماعی و عواملش آگاه شد.

وی افزود: در بازه‌های سنی متفاوت فرد تحت‌تأثیر عوامل مختلفی می‌تواند باشد، به‌عنوان مثال در جوانی و نوجوانی بیشتر دوستان بر روی فرد تأثیر دارند تا خانواده.

نوری یادآور شد: یک فاکتور به تنهایی برای بیان علت کافی نیست و باید تمام عوامل را مورد بررسی قرار داد اما خانواده مهم‌ترین عامل در تربیت اجتماعی افراد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید