حمایت مالی میلیاردرهای آمریکایی از راست‌گرایان انگلیس

    کد خبر :651135

شماری از ثروتمندان آمریکایی با حمایت از اندیشکده‌های راست‌گرای انگلیسی، تفکراتی درخصوص تعامل تجاری آمریکا و انگلیس پس از برگزیت و خصوصی‌سازی اموال عمومی در این کشور را تبلیغ کرده‌اند.

 

یازده میلیاردر آمریکایی ظرف پنج سال اخیر میلیون‌ها دلار به گروه‌های راست‌گرای انگلیسی اهدا کرده‌اند.

 

به نوشته روزنامه «گاردین»، این ثروتمندان آمریکایی، مبالغ ذکر شده را به چهار اندیشکده انگلیسی اهدا کرده‌اند که درخصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) و آینده روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا پس از اجرای برگزیت، اطلاع‌رسانی می‌کردند.

 

به گزارش فارس،علاوه بر این چهار اندیشکده، سازمانی که پیش‌تر مدعی بود استقلال مالی دارد نیز در میان دریافت‌کنندگان این کمک‌های مالی به چشم می‌خورد.

 

همچنین اغلب این اهداکنندگان مبالغ هنگفتی را به گروه‌های انگلیسی دارای هم‌اندیشی با آمریکا پرداخت کرده‌اند تا دستورکار بازار آزاد با مالیات اندک، فعالیت تجاری با نظارت اندک و خصوصی‌سازی خدمات عمومی را مورد تبلیغ قرار دهند.

 

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر و از مخالفان دولت فعلی انگلیس روز چهارشنبه مدارکی را افشا کرد که نشان می‌دهد «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد تحت عنوان خصوصی‌سازی خدمات ملی سلامت این کشور، آن را «به آمریکایی‌ها بفروشد».

 

گرچه اطلاعات برخی از حامیان مالی سازمان‌های راست‌گرا در اختیار عموم قرار دارد، سیاست کلی این سازمان‌ها این است که با توجیه رعایت حقوق حامیانشان، هویت آن‌ها را مخفی نگه دارند.

 

بزرگ‌ترین کمک مالی قابل رؤیت به مبلغ ۳.۳ میلیون دلار، از سوی یکی از بنیاد‌های تأسیس‌شده توسط «جان تمپلتون» میلیاردر آمریکایی به سه گروه در انگلیس اهدا شده است. یکی از بنیاد‌های تمپلتون سال گذشته 1.5 میلیون دلار به اندیشکده «لگاتوم» در انگلیس کمک مالی کرده است. لگاتوم می‌گوید این بنیاد از تحقیقاتش در زمینه تأثیر اقتصاد آزاد بر روی رشد و رفاه جهانی حمایت کرده است.

 

کمیسیون خیریه انگلیس، سال گذشته به لگاتوم دستور داد گزارشی درباره برگزیت سخت (خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق با بروکسل) را به دلیل عدم رعایت موضع بی‌طرفانه، از وبسایت خود حذف کند.

 

یکی دیگر از بنیادهای تمپلتون، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، مبلغ ۱.۴ میلیون دلار به موسسه «آدام اسمیت» کمک کرده است. گفته می‌شود این مبالغ جهت ساختن فیلمی درباره «مگنا کارتا» مجموعه قوانین یکی از پادشاهان قدیم انگلیس و اعطای چند بورسیه تحصیلی، مورد مصرف قرار گرفتند. موسسه آدام اسمیت یکی از اندیشکده‌های راست‌گرای بانفوذ انگلیس است که از بحث‌برانگیزترین خصوصی‌سازی‌های دوره «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس حمایت کرده بود.

 

همچنین بنیاد اصلی جان تمپلتون از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، حدود نیم میلیون دلار به «موسسه امور اقتصادی» (IEA)‌ کمک کرده است. این اندیشکده تحقیقاتی درباره گزینه‌هایی جایگزین برای خدمات ملی سلامت انگلیس برای افراد مسن و تشویق جوانان به حمایت از بازارهای آزاد، انجام داده است.

 

کمیسیون خیریه انگلیس اوایل سال جاری میلادی اخطاری رسمی برای IEA صادر کرد زیرا در گزارشی درباره اجرای بدون توافق برگزیت، اصول بی‌طرفی را رعایت نکرده بود.

 

گفته می‌شود علاوه بر آمریکا، روسیه نیز در تلاش است از طریق کمک مالی، در سیاست داخلی انگلیس نفوذ پیدا کند.

 

چندی پیش «دومینیک گریو» رئیس کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس خواستار انتشار گزارشی درخصوص تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات‌های این کشور و کمک مالی افراد نزدیک به دولت روسیه به حزب محافظه‌کار شد. او گفت دولت قصد دارد این نتایج گزارش را تا بعد از انتخابات ماه آینده مخفی نگه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید