حشره‌کش‌ها با کمک مایکروویو قوی‌تر می‌شوند

    کد خبر :1013355

حشره‌ها در فصل تابستان بیشتر مزاحم انسان‌ها می‌شوند و این امر موجب شده تا افراد به دنبال راه حلی باشند و بتوانند خود را از شر این حشره‌های موذی نجات دهند.

بازتاب- به تازگی گروهی از دانشمندان متوجه شدند اگر حشره‌کش را در مایکروویو قرار دهیم، قدرت اثرگذاری آن افزایش پیدا می‌کند. این کشف توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه نیویورک به رهبری پروفسور بارت کهر انجام شد. آنها در ابتدا مشغول مطالعه حشره کش منسوخ DDT (دی کلرو-دی فنیل-تری کلرواتان) بودند و خاطرنشان کردند که این حشره‌کش دو شکل کریستالی دارد که یکی از آنها در کشتن پشه‌ها بهتر از دیگری است.

این دانش دانشمندان را بر آن داشت تا دلتامترین، حشره کشی را که هنوز به طور گسترده بر روی تورهای تخت و سطوح دیگر استفاده می‌شود، بررسی کنند. وقتی پشه‌ها روی آن سطوح فرود می‌آیند و با میکروکریستال‌های دلتامترین تماس فیزیکی پیدا می‌کنند، تأثیر روی حشرات معمولاً کشنده است اما نه به اندازه گذشته. متأسفانه تعداد فزاینده‌ای از پشه‌ها در برابر این ماده شیمیایی مصونیت پیدا می کنند.

 

حشره‌کش‌ها

 

با تکیه بر مطالعه قبلی که توسط Kahr و همکارانش انجام شده بود، دانشمندان با گرم کردن دلتامترین در یک اجاق مایکروویو معمولی آزمایش کردند. انجام این کار ساختار کریستال‌های حشره‌کش را تغییر داد، و آن را در برابر پشه‌های آنوفل منتشرکننده مالاریا که به شکل سنتی آن مقاومت در برابر این ماده شیمیایی ایجاد کرده بودند، بسیار موثر ساخت. آزمایش‌ها تاکنون با استفاده از گچ به‌عنوان بستر انجام شده‌اند، اما امید می‌رود که دلتامترین تغییریافته روی مواد توری بستر به همان اندازه مؤثر باشد.

کهر گفت:

“در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت تشخیص داده که توری‌های تخت آن‌طور که در نظر گرفته شده، کار نمی‌کنند، عمدتاً به دلیل توسعه مقاومت در برابر حشره‌کش‌ها است. ما روشی داریم که می‌تواند بر پشه‌های جان سخت غلبه کند.”

حال باید منتظر ماند تا این آزمایش‌ها به مرحله نهایی برسند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید