نخستین سیاهچاله‌ای که تاکنون تصویربرداری شد، در حال چرخش است

    کد خبر :1023836

اولین سیاه‌چاله‌ای که بشر تا به حال تصویر کرده است، چیزی را نیز به ما ارائه کرده است که محققان آن را «شواهد بی چون و چرا» می‌نامند که سیاهچاله‌ها می‌چرخند.

بازتاب-یک تیم بین المللی از دانشمندان به سرپرستی محقق چینی دکتر کوی یوژو، داده‌های رصدی 22 ساله جمع آوری شده توسط بیش از 20 تلسکوپ در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل کردند. چیزی که آنها دریافتند این بود که سیاهچاله در مرکز کهکشان M87، که 6.5 میلیارد برابر جرم خورشید ماست، یک جت نوسانی را نشان می‌دهد که هر 11 سال یکبار بالا و پایین می‌چرخد. این پدیده تأیید می کند که سیاهچاله واقعاً در حال چرخش است.

سیاهچاله‌ها مقادیر زیادی گاز و غبار را می‌بلعند که با کشش گرانشی عظیم خود جذب می‌کنند. بخش کوچکی از آن ذرات که در سیاهچاله نمی‌افتند به بیرون پرتاب می‌شوند و نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند و به صورت پرتوهای باریکی در امتداد محور رویت می‌شوند.

سیاهچاله‌

به این پرتوها «جت» می‌گویند. مشاهدات تلسکوپ‌ها نشان می‌دهد که جت M87 در یک چرخه 11 ساله تکراری 10 درجه نوسان می‌کند، درست همانطور که توسط نظریه نسبیت عام انیشتین پیش بینی شده بود.

بنابراین، چه چیزی باعث می‌شود که جت M87 به جلو و عقب حرکت کند؟ تجزیه و تحلیل محققان نشان داده که محور چرخش سیاهچاله کاملاً با محور چرخشی بیضی برافزایشی آن همسو نیست. این ساختار دیسک مانند معمولاً در اطراف یک سیاهچاله یافت می‌شود، زیرا از موادی ساخته شده که به تدریج به داخل فضای خالی می‌روند تا مصرف شوند.

این ناهماهنگی بین جرم دوار و ماده‌ای که به دور آن می‌چرخد باعث “تاثیر قابل توجهی بر فضازمان اطراف” می‌شود، که بر حرکت اجسام مجاور در چیزی که نظریه نسبیت عام آن را “کشش قاب” می‌نامد، تاثیر می‌گذارد.این یک کشف قابل توجه است که درک ما از منطقه اسرارآمیز فضازمان را به شدت بهبود می‌بخشد، البته به غیر از اثبات درستی انیشتین. با این حال، دانشمندان هنوز به اندازه بیضی برافزایش M87 و سرعت چرخش سیاهچاله آن پی نبرده‌اند و این مستلزم مشاهده و تجزیه و تحلیل بیشتر است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید