حسین امیرعبداللهیان: به طرف‌های مذاکره کننده اعلام کردیم ما دولت عملگرا و نتیجه محور هستیم

    کد خبر :865173
به طرف‌های مذاکره کننده اعلام کردیم ما دولت عملگرا و نتیجه محور هستیم

وزیر امور خارجه در آستانه آغاز مذاکرات هسته‌ای، گفت: در مذاکره و رسیدن به توافق جدی هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی ویدئویی گزارشی از عملکرد یکصد روزه دستگاه سیاست خارجی در زمان تصدی وزارت امور خارجه ارائه کرد.

واردات واکسن کرونا/ تزریق بیش از یکصد میلیون دُز واکسن به هموطنان

وی گفت: دولت در شرایطی سکان اداره کشور را به دست گرفت که کرونا روزانه جان صدها تن از هموطنان عزیز ما را می‌گرفت و این هم دغدغه‌ای بود که رئیس جمهور داشت و در اولین نشست دولت بر آن تأکید داشت و هم من در مجلس در ارائه برنامه‌ها به نمایندگان مجلس قول داده بودم که اولین برنامه کاری من و همکارانم در وزارت امور خارجه تمرکز ویژه بر واردات واکسن مورد نیاز هموطنان در کشور باشد و به همین دلیل در اولین روز کاری در وزارت امور خارجه، جلسه مشترکی را با حضور آقای عین اللهی وزیر بهداشت و مسئولان عالیرتبه‌ای از بانک مرکزی، هلال احمر و گمرکات کشور که باید در تسهیل واردات واکسن از خارج از کشور به ما کمک می‌کردند، ترتیب دادیم.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان اضافه کرد: مدیران ما در وزارت امور خارجه و سفرای ایران در خارج از کشور تلاش زیادی را کردند که بتوانیم در روزهای اول حجم بالایی از واکسن را وارد کشور کنیم و این در حالی بود که دانشمندان و جوانان ما به طور همزمان در تولید واکسن داخلی در چندین شرکت دانش بنیان ایرانی، انستیتو پاستور و همچنین مؤسسه برکت و بخش‌های مختلف نسبت به تولید واکسن داخلی اقدامات جدی خودشان را شروع کردند و توفیقات بزرگی را نیز در این زمینه کسب کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: امروز مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که بیش از یکصد میلیون دُز واکسن به هموطنان ما در کشور تزریق شده و ما در شرایطی قرار داریم که قادریم بخشی از تولیدات واکسن داخلی را به خارج از کشور صادر کنیم.

عضویت دائم در شانگهای

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در ادامه این گزارش ویدئویی با بیان این‌که در چارچوب دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی همسایه محور و آسیا محور اقدامات متمرکزی را در دستگاه دیپلماسی شروع کردیم، خاطرنشان کرد: از سال‌ها قبل بحث عضویت دائم و شروع این عضویت در سازمان همکاری شانگهای مطرح بود و اولین سفر رئیس جمهور به خارج از کشور به تاجیکستان و شهر دوشنبه انجام شد و در جریان آن سفر و نشست بین‌المللی و منطقه‌ای شانگهای، سند شروع عضویت دائم ایران در این سازمان مورد تصویب قرار گرفت و این یکی از موفقیت‌هایی بود که در دولت جدید به نتیجه رسید و پیگیری مستمر و شبانه روزی همکاران من در وزارت امور خارجه و توصیه‌های اکید آقای دکتر رئیسی در این موضوع و هم رایزنی‌هایی که شخص رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی داشت، منجر به این موفقیت شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: با فرآیندی که در عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود دارد در یک سال آینده به تدریج و مرحله به مرحله شاهد موفقیت‌ها و توسعه همکار‌ی‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ شانگهای و کشورهای عضو این سازمان خواهیم بود.

رایزنی‌ها در نیویورک

امیرعبداللهیان بیان کرد: برنامه دیگری که در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار داشت به دلیل نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به این‌که دولت کارش را به سرعت شروع کرده بود و توجه به وضعیت داخلی کشور به عنوان اولویت اصلی در ماه‌های اول دولت مورد توجه بود، تصمیم بر این گرفته شد که اینجانب به عنوان وزیر امور خارجه به نیویورک سفر کنم و در نیویورک با بیش از ۵۰ وزیر امور خارجه از تمام حوزه‌های جغرافیایی جهان شامل همسایگان، آسیا، اروپا، اقیانوسیه، آمریکای لاتین و مقامات سازمان ملل متحد و مقامات اسبق آمریکایی که در چارچوب اندیشکده‌ها در این کشور فعالیت می‌کردند و اصحاب رسانه‌ و سردبیران و مدیران رسانه در آمریکا جلسات مختلفی برگزار شد.

وی ادامه داد: در جریان سفر به نیویورک علاوه بر سخنرانی در چندین جلسه و نشست بین‌المللی این فرصت فراهم شد که با کارکنان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن هم دیدار و جلسه خوبی را داشته باشیم و در جریان مشکلات ایرانیان مقیم خارج از کشور و به ویژه ایرانیان حوزه آمریکا قرار گرفتیم که در برگشت از نیویورک و نشست‌هایی که با ایرانیان خارج از کشور و همکاران در دفتر حفاظت منافع در واشنگتن اقدامات سریعی برای حل مشکل ایرانیان انجام شد و امیدواریم بتوانیم به تدریج همه آن مشکلات و مطالباتی که وجود داشته را برطرف کنیم و اقدامات خوبی هم توسط همکاران من انجام شده است.ژ

ارتباط مستقیم با ایرانیان مقیم خارج از کشور و هموطنان داخلی با وزیر خارجه

وی در این زمینه خطاب به ایرانیان خارج از کشور و هموطنان داخل افزود: تلاش کردیم در سایت جدید وزارت امور خارجه بخشی را برای ارتباط مستقیم ایرانیان مقیم خارج از کشور و هموطنان در داخل کشور با وزیر امور خارجه اختصاص دهیم و اگر به سایت جدید وزارت خارجه مراجعه کنید این دسترسی را دارید و در روزهای آینده یک دسترسی بالاتری هم که نگرانی بخشی از جامعه ایرانیان خارج از کشور است را در سایت وزارت امور خارجه ایجاد می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: متاسفانه دشمنان و لابی صهیونیست‌ها و رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند نوع ایران هراسی را به ویژه در نسل جدید ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنند. ما در سایت وزارت امور خارجه بخشی را طی روزهای آینده فعال خواهیم کرد که هموطنان خارج از کشور می‌توانند بپرسند که آیا ما برای ورودمان به ایران و بازگشت، مشکلی از نظر نظام وظیفه یا هر موضوع دیگری داریم یا خیر.

امیرعبداللهیان ادامه داد: من به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عرض می‌کنم که ایرانیان عزیز با آرامش و طیب خاطر می‌توانند به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند و با آرامش می‌توانند در هر زمانی که طبق برنامه می‌خواهند به کشورهای محل اقامت خودشان برگردند، از این فرصت استفاده کنند. ما در آن سامانه به شما پاسخ خواهیم داد که بدون مشکل می‌توانید به ایران سفر کنید و به عنوان وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی وقتی پاسخ به شما داده خواهد شد، تضمین می‌کنیم.

تعداد افراد دوتابعیتی که در ایران به دلیل ارتکاب جرم محاکمه و جرمشان اثبات شده کمتر از عدد انگشتان دو دست است

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:‌ مایلم تأکید کنم تعداد افرادی که دوتابعیتی هستند و در ایران به دلیل ارتکاب جرم محاکمه شده‌ و جرمشان اثبات شده است کمتر از عدد انگشتان دو دست است. به صراحت می‌گویم اگر هر کس دیگری و حتی شخص وزیر امور خارجه نیز آن جرم را مرتکب می‌شد، امروز با همان وضعیت مواجه بود، ضمن این‌که بسیاری از آنها مورد رأفت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

امیرعبداللهیان در ادامه این ویدئو اضافه کرد: در سفرها و رایزنی‌ها با دوستان و متحدان جمهوری اسلامی ایران توانستیم دوستان روزهای سخت خود را پیدا کنیم و در آینده گفت وگوی بیشتری را با هموطنان خواهم داشت.

افغانستان

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات جدی و تحولات پیچیده در یکصد روز گذشته در کشورهای پیرامونی و همسایه ما تحولات سریع و شتابان در افغانستان بود. تلاش‌های سیاسی گسترده‌ای را در جمهوری اسلامی ایران به عمل آوردیم که تحت تاثیر ناامنی‌ها و شرایط بی ثباتی که در افغانستان در دوره انتقالی ایجاد شد قرار نگیریم و در عین حال تدابیری را بیندیشیم که بتوانیم مرزها را کنترل کرده و ورود آوارگان را مدیریت کنیم و از طرف دیگر راه‌حل سیاسی برای حل بحران افغانستان داشته باشیم.

وزیر خارجه در این زمینه به برگزاری دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران اشاره کرد و گفت: برگزاری حضوری نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران یکی از تدابیری بود که در این زمینه اندیشیده شد.

امیدواریم که در مسیر گفت‌وگوهای وین بتوانیم گام‌های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی را داشته باشیم

وی موضوع دیگری که در یکصد روز گذشته به صورت جدی در دستگاه دیپلماسی مورد توجه قرار گرفت بحث برجام، مذاکرات وین و تعامل و همکاری در راستای حقوق و منافع ملت عزیز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اظهار داشت: از این هفته گفت‌وگوهای وین را کلید خواهیم زد. در هفته‌های گذشته هم معاون من آقای باقری در پایتخت‌‌های اروپایی و در مسکو و در ارتباط وبیناری به پکن و در سفرهایی که به کشورهای همسایه و منطقه داشت، اقدامات و رایزنی‌هایی را به عمل آورد و من نیز با وزرای خارجه که همه طرف‌های ما در برجام هستند، گفت‌وگوهای مفصلی را داشتم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما همه مقدمات را در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات کاملشان برگردند، برای رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم کردیم و به صراحت مواضع و مطالبات خودمان را در ادامه گفت‌وگوهایی که از گذشته وجود داشته و سندی که به عنوان برجام و قطعنامه سازمان ملل به تصویب رسیده، بیان کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: نظر صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تأمین شده و تحریم‌‌ها باید لغو شود و ما امیدواریم که در مسیر گفت‌وگوهای وین بتوانیم گام‌های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی را داشته باشیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود. گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد. ما از گزینه گفت‌وگو و مذاکره در وین کار را شروع می‌کنیم. در مذاکره جدی هستیم و در رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدواریم آنگونه که طرف‌های مقابل ما در کلام به ویژه غربی‌ها می‌گویند، جدیت آنها را هم ببینیم.

وی گفت: ما با صراحت به آنها گفتیم که ما یک دولت عملگرا و نتیجه محور هستیم و امیدواریم که در میز مذاکرات وین چنین اتفاقی رخ دهد.

توسعه تجارت خارجی و ارز آوری برای کشور

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در چارچوب سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند، تنظیم روابط و توسعه مناسبات با همه کشورهای جهان در دستورکار جدی جمهوری اسلامی ایران است. تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، توجه به وضعیت ایرانیان خارج از کشور، تمرکز بر دیپلماسی انرژی، دیپلماسی آب، دیپلماسی عمومی در تمامی شقوق و رشته‌های موردنظر آن از جمله موضوعاتی است که در دستورکار جدی وزارت امور خارجه قرار دارد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: توسعه تجارت خارجی و ارزآوری برای کشور از جمله موضوعاتی است که وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم به صورت جدی نسبت به آن توجه جدی خواهد کرد. در روزهای آینده کتاب سفید سیاست خارجی را برای اطلاع هموطنان و نخبگان و همه بخش‌های کشور منتشر می‌کنیم به عنوان سند سیاست خارجی دولت سیزدهم در چهار سال آینده آن را در اختیار همه نخبگان و در دسترس همه هموطنان عزیز قرار می دهیم. همه ما برای عزت، اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خودمان ادامه می‌دهیم. برای همه هموطنان آرزوی موفقیت دارم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید