هشدار حریرچی: آمار مرگ‌ومیر کرونا در دوران اوج ۳ برابر می‌شود/ نگذاریم پیک بعدی از راه برسد

    کد خبر :773972

معاون کل وزارت بهداشت گفت: میزان مرگ و میر کرونا در دوران اوج (پیک) ۳ برابر می‌شود و باید تلاش کنیم دوباره به دوران اوج شیوع این بیماری برنگردیم.

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت امروز در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین اظهار کرد: موقعی که بیماری کرونا به پیک می‌رسد، در هر کشوری از آمریکا و فرانسه گرفته تا چین میزان مرگ و میر در بیمارستان‌ها ۳ برابر می‌شود. ما امیدواریم پیک بعدی این بیماری را نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر پیک بعدی کویید۱۹ را در کشور داشته باشیم، باید بیماران را در میان تمامی مراکز درمانی از خصوصی و دولتی، تامین اجتماعی، نیروی مسلح و خیریه توزیع کرد تا میزان مرگ و میر داخل بیمارستانی را کنترل کنیم.

دکتر حریرچی گفت: کشورهای مختلف دنیا دو نوع سیاست را برای مقابله با کرونا در پیش گرفته‌اند که یکی حذف ویروس بوده است که مثلا در نیوزلند و هشت کشور جنوب شرقی آسیا به دلیل قدرت اقتصادی، همکاری مردم و فرهنگ موجود و نظام‌های مختلف اجرا شد. سیاست دیگر که قریب به اتفاق کشورهای دنیا به دنبال آن بوده‌اند، سیاست انقباض و انبساط بوده است.

وی گفت: چه در سیاست حذف یا انقباض و انبساط مهم‌ترین کار این است که به دنبال ویروس برویم. نه دنبال بیماران. چون انسان‌ها وقتی که بیمار می‌شوند خود به خود به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. پس ما باید کسانی را شناسایی کنیم که ناقل ویروس کرونا هستند اما بی علامت یا کم علامتند و شناسایی آنها طبق تاکید سازمان بهداشت جهانی با تست صورت خواهد گرفت.

حریرچی تاکید کرد: این افراد را فقط با تست می‌توانیم شناسایی کنیم و بعد از آن برای قرنطینه آنها اقدام شود تا ویروس در بدن فرد ایزوله شود و از بین برود.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: نکته کلیدی این موضوع این است که وقتی کویید۱۹ در جامعه کمتر می‌شود اهمیت تست برای سیاست حذف یا انقباض و انبساط از همه بیشتر می‌شود. چون وقتی تعداد بیماران در یک شهر افزایش می‌یابد، دیگر امکان ایزوله و بستری همه آنها وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر در این مرحله موفق نشویم و افراد را در مرحله اول شناسایی نکنیم، آن موقع هشدار پیک دوباره باید بدهیم و باید دوباره اداره‌ها، مغازه‌ها و … را ببندیم و محدودیت وضع کنیم.

این مسئول گفت: از استاندار قزوین می‌خواهیم به ما قول بدهند تست بیشتری از میانگین کشوری در استان انجام خواهند داد و بیشتر از میانگین کشوری مواد اولیه کشف خواهند کرد.

حریرچی گفت: استان‌های شیراز و کهگیلویه و بویراحمد از اول این سیاست را اجرا کردند و به همین دلیل میزان بستری و مرگ و میر کمتری دارند و استان قزوین هم باید از امروز برای این موضوع برنامه ریزی کند.

وی گفت:استان قزوین باید با استفاده از تست رپید و PCR بتواند تعداد تست‌های خود را بالا ببرد. چون قزوین با توجه به موقعیت خاص و مجاورت با استان‌های آلوده‌تر مستعد افزایش کرونا است.

به گزارش ایرنا، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به نظر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین مبنی بر اینکه میزان تخت آی‌سی‌یو به ازای هزار نفر جمعیت در کشور ۱.۷۸ و در استان ۱.۶۸ است، افزود: سطح‌بندی استان‌ها بر مبنای تخت در کشور صحیح نیست و نباید این سطح‌بندی را به معنای تبعیض دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید