حذف یارانه ۱۴میلیون نفر تا پایان سال غیر‌ممکن است

    کد خبر :80798

 

یک کارشناس اقتصادی علت ناکامی اجرای فاز اول یارانه ها را عدم اجرای اصولی آن دانست و گفت: برای حذف یارانه ها باید سیستم محاسبه مالیات بر مجموع در آمد وجود داشته باشد.

جمشید پژویان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره اجرای ناموفق قانون هدفمندی یارانه ها، اظهار کرد: مرحله اول اجرای قانون موفق نشد زیرا آقایان متوجه ماهیت این طرح نبودند؛ در واقع هدف از اجرای این طرح اصلاح الگوی مصرف و در نتیجه اصلاح الگوی تولید بود به این معنی که کارخانه های تولیدی باید پس از اجرای این طرح به جای استفاده از دستگاه های قدیمی و پر مصرف از تکنولوژی های روز استفاده می کردند، در واقع برای این کار آن ها باید احساس می کردند که استفاده از این دستگاه های قدیمی صرفه اقتصادی برای آن ها به همراه ندارد اما در مجموع چنین نشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید به بخش تولید برای اصلاح الگوی مصرف مشوق داده می‌شد، گفت: به عنوان مثال دولت می توانست به کارخانه هایی که در سیستم تولیدی خود به روز رسانی انجام داده اند طی دو سال و به ترتیب، برای هر سال پنجاه درصد معافیت مالیاتی در نظر می گرفت به این ترتیب هزینه های تولید کاهش پیدا می کرد.

او همچنین تاکید کرد: هدفمندی یارانه ها دربخش مصرف کنندگان نیز به منظور کاهش الگوی مصرف انجام شد اما سوال اینجاست فردی که برای خرید یک خودرو اقدام می کند؟ تا چه انداره به میزان مصرف سوخت آن اهمیت می دهد، یا فردی که برای خرید لوازم برقی مراجعه می کند چه مقدار به میزان مصرف برق آن ها توجه می کند؟

پژویان در ادامه تصریح کرد:در جامعه ما افرادی هستند که در زمستان به دلیل گرمای بیش از اندازه فضای داخل منزل پنجره ها را باز می کنند تا به این ترتیب دما متعادل شود؛ یا بر عکس در تابستان به قدری از وسایل سرمایشی در مدت زمان طولانی استفاده می کنند، که برای تنظیم دمای داخل منزل ناچار می شوند پنجره ها را باز کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در دهه هفتاد میلادی در کشورهای غربی این طرح اجرا شد، گفت:البته آنها این کار را اصولی انجام دادند به این معنی که به طور مثال یک خودرو که تا آن زمان 17 لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر مصرف می کرد، پس از گذشت چند سال برای پیمودن صد کیلومتر به 10 لیتر بنزین نیاز داشت و در نهایت کشورهای غربی با اجرای این قانون به نتیجه مورد نظر رسیدند البته بعد از ده سال.

پژویان با اشاره به اینکه با اجرای اصولی ما نیز می توانستیم به نتیجه دلخواه برسیم، خاطرنشان کرد: ما نیاز نداشتیم مانند کشورهای غربی به اختراع تکنولوژی جدید روی بیاوریم بلکه فقط نیاز داشتیم تکنولوژی جدید را جایگزین سیستم قدیمی کنیم، البته همانگونه که گفتم جایگزین کردن این تکنولوژی در بخش تولید نیازمند مشوق هایی بود که البته این اتفاق آن طور که لازم بود شکل نگرفت.

او همچنین با بیان اینکه حذف یارانه چهارده میلیون نفر تا پایان امسال به طور قطع امکان پذیر نخواهد بود، افزود:زمانیکه در کشورمان یک بانک اطلاعاتی کامل در اختیار نداریم و از طرفی سیستم محاسبه مالیات بر مجموع درآمد در کشور ما وجود ندارد این اعداد و ارقام تنها در حد حرف خواهد بود و به هیچ عنوان قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

پژویان با انتقاد از سازمان تامین اجتماعی به دلیل اینکه وظیفه اصلی خود که در واقع حمایت از قشر کم درآمد و ضعیف جامعه است را به خوبی اجرا نمی کند، تاکید کرد: برای اجرای صحیح این طرح باید سیستم محاسبه مالیات بر مجموع در آمد وجود داشته باشد؛ این طرح نیازمند اجرای صحیح زیر ساخت هایش است تا کارامدی خود را نشان دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید