حجم تومور و روند پیشرفت آن برای نخستین بار تخمین زده شد

    کد خبر :463062

محققان در آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران (TPCF) با انجام پژوهشی موفق به بررسی روند پیشرفت حجم تومور و رابطه‌ بین مصرف گلوکز و مشخصات شیمیایی آن در فاز پیش بالینی شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در آزمایشگاه پیش بالینی برای نخستین بار حجم تومور و رابطه‌ بین مصرف گلوکز و مشخصات شیمیایی آن را با استفاده از تصاویر پت (PET) مورد بررسی قرار دادند.

در این پژوهش برای درمان موش‌های سرطانی تصاویر پت در طول هفته‌های متوالی گرفته شد. سپس با تحلیل این تصاویر مصرف گلوکز را تخمین زدند و رابطه‌ بین مصرف آن و مشخصه‌ شیمیایی موردنظر مشخص شد که با این بررسی قادر به تخمین حجم تومور و کارایی روش درمانی می شویم.

تصویربرداری مولکولی در اوایل قرن بیست‌ویک ظهور و پیوندی بین بیولوژی مولکولی و تصویربرداری برقرار کرد. این روش امکان مشاهده عملکرد سلولی، فرایند مولکولی و پیگیری آن را در ارگانیسم‌های زنده بدون ایجاد هیچ صدمه یا مزاحمتی برای سلول فراهم می‌کند.

این روش تصویربرداری جهت فهم رفتارهای پیچیده و گوناگون سرطان‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و در تحقیقات مربوط به سرطان بهره‌گیری از سیستم‌های تصویربرداری برای بررسی نحوه‌ی تغییرات بافت‌های تومورال بسیار مهم است.

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) یک فناوری تصویربرداری پزشکی هسته‌ای (تصویربرداری مولکولی) است که کاربردهایی همچون ارائه تصویر از عملکرد (function)بخش‌های مختلف بدن و امکان دستیابی به اطلاعات متابولیکی و شیمیایی آن، امکان تشخیص نواحی سرطانی و بدخیم در بافت‌های سلولی و امکان تشخیص و ردیابی ناهنجاری‌ها در فعالیت‌های سلولی پیش از آنکه تغییراتی در آناتومی اعضا به‌صورت محسوس ایجاد کنند را فراهم می‌کند.

اصول تصویربرداری PET بر این است که جفت اشعه گامای تولید شده از تزریق رادیونوکلئید در بدن که به‌طور هم‌زمان منتشر می‌شود را تشخیص می‌دهد. در این تکنولوژی معمولاً مولکول‌های قند (گلوکز) تغذیه‌شده توسط سلول‌ها جهت ردیابی مورداستفاده قرار می‌گیرند. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کنند.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید