جهانگیرزاده: روابط تهران و باکو در بالاترین سطح سیاسی واقتصادی قرار دارد

    کد خبر :142915

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت : روابط تهران و باکو در بالاترین سطح سیاسی و اقتصادی قرار دارد و رئیسان جمهوری دو کشور در 50 ماه اخیر 10 بار با هم دیدار داشته اند که این نشان ازعزم سیاسی برای توسعه همکاری ها دارد.

جواد جهانگیرزاده افزود: در فضای موجود نه تنها هیچ مانع سیاسی برای همکاری دو کشور وجود ندارد، بلکه شرایط برای توسعه روابط در تمام جوانب مساعد بوده و اراده طرفین براستفاده از ظرفیت ها و توانایی های دو کشور استوار است .
وی با اشاره به اجلاس اخیر سران سه کشور ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه در تهران، گفت : در این اجلاس علاوه بر بررسی توافقات امنیتی ، سیاسی و بررسی اوضاع منطقه ای، در نشست دوجانبه رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان بر همکاری های اقتصادی بین دو کشور نیز تاکید شد.
به گفته ی جهانگیرزاده ، تسریع در نهایی کردن سرمایه گذاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در خط ریلی آستارا – رشت ، سرعت بخشیدن به افتتاح کارخانه خودروسازی مشترک درمنطقه نفت چالا در حومه باکو ، همکاری در پروژه احداث کارخانه اتوبوس سازی در جمهوری آذربایجان ، تولید و توزیع دارو با نام تجاری کاسپین فارمد در جمهوری آذربایجان از موضوعات مورد تاکید آقای دکتر روحانی و الهام علی اف در اجلاس اخیر تهران بود.
وی افزود: در دیدار رئیسان جمهوری دو کشور، بر ارتقا همکاری در حوزه کشاورزی و خرید دام، ایجاد زمینه همکاری در حوزه کشت فراسرزمینی و تاسیس کارخانه تولید ماشین آلات کشاورزی با مشارکت ایران در جمهوری آذربایجان و استفاده از ارز ملی در تبادلات تجاری دو کشور تاکید شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در ادامه افزود: شناسایی ظرفیت های جدید اقتصادی برای گسترش همکاری میان دو کشور، در دستورکار کمیسیون های مشترک اقتصادی و سفارت خانه ها قرار گرفت .
جهانگیرزاده ،با اشاره به رفت و آمد سالیانه بیش از یک میلیون و 200 هزار گردشگر بین دو کشور ، گفت : درآمد هر دو کشور از محل رفت و آمد گردشگران در آمار تبادلات اقتصادی محاسبه نمی شود .
به گزارش ایرنا ، وی افزود: با توجه به اینکه ارتباطات استان های مرزی سهم قابل توجهی از تبادلات اقتصادی دو کشور را به خود اختصاص می دهد ، مقرر شد که موانع کوچک مانند عدم استفاده از ظرفیت مرزنشینان ،در چارچوب ملاقات مقام های مرزی حل و فصل شود.
وی افزود:ارتباط ایران و جمهوری آذربایجان صرفا دو جانبه نیست و اجلاس تهران نشان از علاقه طرفین برای همراهی با سایر کشورها بر حل مسائل منطقه ای و آمادگی جهت مبارزه با تروریسم دارد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید