جنجال تشکیل «گارد ملی» در اسرائیل

    کد خبر :987931
تشکیل گارد ملی اسرائیل

نگرانی های جدی در اراضی اشغالی و در میان معترضان صهیونیست ایجاد شده که شاید متحدان افراطی نتانیاهو که وی را به شدتِ عمل در برابر معترضان تشویق و تحریک می کنند، از نیروی شبه نظامی جدید با عنوان “گارد ملی” استفاده کنند و خشونت‌های گسترده ای را علیه معترضان و اعتصاب کنندگان اسرائیلی به راه بیندازند.

بازتابمدت زمان زیادی از عقب نشینی موقت بنیامین نتانیاهو از پیشبرد طرح اصلاحات قضایی اش نمی گذرد که به نظر می رسد اراضی اشغالی با یک بحران قابل توجه دیگر رو به رو شده است. ماجرا از این قرار است که نتانیاهو تحت فشارهای داخلی و تحرکات احزاب اپوزیسیون علیه خود مجبور به تعلیق طرحش شده با این حال، متحدان او در قالب دولت ائتلافی اش تهدید کردند که اگر او بنا بر عقب نشینی داشته باشد، آن ها پشت وی را خالی خواهند کرد و در نتیجه نتانیاهو باید انتظار سقوط دولت و منصبش را داشته باشد.

موضوعی که نتانیاهو را واداشته تا تضمین هایی را به آریف لوین وزیر دادگستری دولت خود و به ویژه ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی دولتش بدهد. موضوعی که خصوصا در مورد وعده ای که نتانیاهو به بن گویر داده، جنجال‌های زیادی را در اراضی اشغالی برانگیخته است. نتانیاهو به بن گویر قول داد که وی اختیار ایجاد یک تشکیلات شبه نظامی در قالب بدنه رسمی نهادهای امنیتی رژیم اسرائیل را داشته باشد.

موضوعی که خیلی زود به تصویب پارلمان اسرائیل نیز رسید و این نهاد تصویب کرده که 40 وزارتخانه و نهاد مهم در اراضی اشغالی باید به صورت میانگین، 1.5 درصد از بودجه خود را به این نهاد شبه نظامی جدید که “گارد ملی” نام دارد، تخصیص دهند.

بر اساس آنچه منابع آگاه اعلام کرده اند، اعضای گارد ملی اسرائیل نیز از شهرک نشینان افراطی صهیونیست و همچنین نیروهای پلیس مرزی این رژیم و البته سربازان ذخیره ارتش اسرائیل خواهند بود. تنها اندکی پس از انتشار اخبار مذکور و البته برخی جزئیات دیگر در این رابطه، بسیاری به این نکته اشاره کردند که برونداد نهایی تشکیل گارد ملی در اسرائیل چیزی جز تشدید خشونت و تنش با فلسطینی ها نخواهد بود.

به بیان ساده تر، شهرک نشینان تندرو و مسلح صهیونیست که در سال های اخیر همواره با پوشش هایی که پلیس اسرائیل برای آن ها فراهم می کرد، اقدام به ارتکاب جنایت علیه ملت فلسطین می کرده اند اکنون در قالب نیروهای رسمی امنیتی اسرائیل درخواهند آمد و می توانند با مصونیت بیشتری به جنایات خود علیه فلسطینی ها ادامه دهند. با این حال نکته قالب تامل در این میان این است که حتی شهروندان اسرائیلی نیز از ایجاد تشکیلات جدید امنیتی در اراضی اشغالی احساس خطر کرده اند.

احساس خطری که ریشه در دو مساله عمده دارد:

اولا، با توجه به روند روزافزون نارضایتی ها در نهادهای امنیتی اسرائیل از سیاست ها و اقدامات دولت نتانیاهو و اعضای کابینه افراطی او و همچنین عدم همراهی جدی نهادهای امنیتی اسرائیلی با دستورکارهای دولت نتانیاهو در برخورد با معترضان اسرائیلی، نگرانی‌های جدی در اراضی اشغالی و در میان معترضان صهیونیست ایجاد شده که شاید متحدان افراطی نتانیاهو که وی را به شدت عمل در برابر معترضان تشویق و تحریک می کنند، از نیروی شبه نظامی جدید با عنوان گارد ملی استفاده کنند و خشونت های گسترده ای را علیه معترضان و اعتصاب کنندگان اسرائیلی به راه بیندازند.

دوما، شهروندان اسرائیل به خوبی با سابقه غیرمتعادل فردی نظیر ایتامار بن گویر آشنا هستند و اینکه یک سیاستمدار افراطی، رهبری یک تشکیلات شبه نظامی با قدرتِ سلاح و امکانات مادی را به دست گیرد را تهدیدی جدی علیه امنیت خود در نظر می گیرند.

البته که مناظرات زیادی در اراضی اشغالی به راه افتاده که اساسا چرا باید اختیار ایجاد یک تشکیلات شبه نظامی را به یک سیاستمدار در اراضی اشغالی داد؟ موضوعی که حتی می تواند به وقوع یک کودتا در اراضی اشغالی از سوی فردی نظیر بن گویر و همفکران وی نیز ختم شود.

با این همه آنچه که حداقل در شرایط کنونی روشن شده این است که ایده تشکیل گارد ملی در اسرائیل، آن هم با رهبری فردی تندرو نظیر ایتامار بن گویر، همین حالا که مراحل ابتدایی خود را طی می کند نیز نه تنها با انتقادات شدید خارجی روبه رو شده بلکه خودِ جامعه اسرائیلی نیز شدیدا به آن حمله می کند و آن را تداوم طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو در شکل و قالبی جدید می پندارد. موضوعی که بدون تردید حامل تنش ها و جنجال های تازه، در ادامه راه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید