جلالی: برای کاهش بیکاری نیازمند تدوین سند ملی اشتغال هستیم

    کد خبر :40502

رئیس مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای رفع مشکل بیکاری نباید شعاری برخورد کنیم،‌ گفت: برای کاهش بیکاری نیازمند تدوین سند ملی اشتغال هستیم.
[جلالی: برای کاهش بیکاری نیازمند تدوین سند ملی اشتغال هستیم]

به گزارش بازتاب از خانه ملت، کاظم جلالی روز سه شنبه در نشست هم‌اندیشی مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال که با حضور علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد به مشکلات پیش‌روی اشتغال کشور و موضوع بیکاری در جامعه اشاره کرد و افزود: برای حل مشکل بیکاری در کشور باید به فهم مشترکی از آمار بیکاری و اشتغال و مشکلات ناشی از آن و راهکارها و سیاست ‌های پیش‌رو برسیم.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا با تعامل و همکاری مشکل بیکاری که امروز بسیاری از خانواده‌ها به ویژه جوانان تحصیلکرده با آن روبرو هستند مرتفع شود.
نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری نامگذاری سال 96 به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد:‌ این که رهبرمعظم انقلاب در امتداد نامگذاری‌ سال‌های اخیر و در ذیل اقتصاد مقاومتی به موضوع تولید و اشتغال اشاره می‌فرمایند بیانگر اهمیت موضوع اشتغالزایی در کشور و لزوم توجه به آن است.
جلالی به تعاملات گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد:‌ همکاری‌های خوبی میان مرکز و سازمان تامین اجتماعی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه بازنگری قوانین این سازمان صورت گرفته است که می‌توان از مدل این همکاری در تعامل با وزارت تعاون نیز استفاده کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مشکلات متعددی در حوزه اشتغال کشور داریم که برای رفع آنها باید ابتدا جمع‌بندی کاملی از مساله ‌های موجود داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور فقدان برنامه جامع آمایش سرزمینی است که به طور مثال باعث می‌شود تا در منطقه‌ای که با کمبود آب مواجه است صنایع و کشاورزی آب‌بر داشته باشیم.
رئیس مرکز پژوهش‌ های مجلس با تاکید براین که برای رفع مشکل بیکاری باید نگرش‌ها به این موضوع را اصلاح کنیم،‌ گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس از گذشته تاکید کرده است که هزینه‌کرد منابع و پول‌پاشی و کار درو کردن و انتظار ایجاد اشتغال داشتن امری اشتباه و نادرست است و امروز خوشحالیم که بسیاری از نهادها به این نتیجه واقف شده‌اند.
جلالی با اشاره به مشکلات عدم هماهنگی نظام آموزشی و بخش اشتغال کشور، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که اگر نظام آموزشی کشور با همین وضعیت پیش برود چه میزان اشتغال می‌توان در کشور ایجاد کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،‌اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر نظام آموزشی کشور را متناسب با افق توسعه کشور هماهنگ نکنیم و به پیش نبریم در موارد بسیاری از جمله اشتغال کشور به مشکل برخواهیم خورد.
وی افزود:‌اگر نظام آموزشی کشور به سمت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و اشتغال پایدار و ارتباط موفق و مستمر با صنعت پیش نرود مطمئنا بر مشکل بیکاری و سایر مسائل پیش‌رو خواهد افزود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که برای رفع مشکل بیکاری تباید شعاری برخورد کنیم،‌خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلاتی در مسیر تولید و اشتغال و کسب و کار کشور وجود دارد که هرشخصی بخواهد کار تولیدی در کشور ایجاد کند با مسائل متعددی روبرو می‌شود.
وی با یادآوری این که متاسفانه نظام آماری و اطلاعاتی کشور دچار خلاء‌است، تاکید کرد: باید سیاست‌های قبلی که در حوزه اشتغالزایی اتخاذ شده را آسیب‌شناسی کنیم و براساس آن سیاست‌های صحیحی را به کار بگیریم.
جلالی ادامه داد: مسئولیت ایجاد اشتغال در کشور تنها به یک دستگاه محدود نمی‌شود،‌ مسئول اشتغال کشور باید در سطح فرادستگاهی باشد تا بتواند تعامل بین دستگاه‌های متولی امر اشتغال را فراهم کند.
وی همچنین گفت: نیازمند بررسی و تدوین سند ملی اشتغال هستیم، باید به طور کامل و جامع روی سند ملی اشتغال کار شود تا تمامی جوانب و آثار احتمالی تصویب آن بررسی شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: قوانین مرتبط با حوزه اشتغال کشور باید تنقیح شوند تا قوانین بازدارنده در این بخش مشخص شوند.
جلالی به لزوم همکاری بین دستگاه‌ها جهت تدوین سند ملی اشتغال تاکید کرد و یادآور شد:‌ بهتر است کارگروهی بین مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود تا جلساتی در خصوص وضعیت اشتغال و راهکارهای ارتقا آن در کشور برگزار کند تا ظرفیت‌های موجود را برای ایجاد اشتغال در کشور به کار گیرد.
جلالی، اتخاذ سیاست‌های مغایر با اشتغالزایی را ناصواب خواند و گفت:‌مباحث و سیاست‌های اشتغال باید مشخص باشد و مدل و سیستم کارامد جهت ایجاد اشتغال پایدار کشور درنظر گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید