جشن امضا؛ آری یا نه؟

محمود معتقدی با برگزاری جشن‌های امضا و رونمایی کتاب موافق است و نکته‌هایی را در این‌باره مطرح می‌کند.

این شاعر و منتقد ادبی درباره ارزیابی‌اش از مراسم‌ جشن امضا و رونمایی کتاب‌ اظهار کرد:  به نظرم  این‌گونه مراسم‌ فرصت خوبی است که هم مخاطبان  با کارهای جدید یک شاعر و نویسنده آشنا شوند و هم  این‌که خود نویسنده و شاعر خوشحال می‌شوند که جماعتی برای کتاب او جمع‌ شده‌اند و برای شناخت اثر به گفت‌وگو می‌نشینند.

او با بیان این‌که جشن امضا و رونمایی در همه‌جا مرسوم است گفت: به نظرم، این‌  مقوله بسیار خوب، به‌جا و به‌هنگام است و از جنبه اطلاع‌رسانی اصل مهمی محسوب می‌شود. همان‌طور که گفتم از طریق این کارها هم مخاطب می‌تواند اطلاعاتی را درباره کارهای جدید یک  نویسنده به دست آورد و هم ناشر و نویسنده می‌توانند مخاطبان را به سمت کارهای خود نزدیک و نزدیک‌تر کنند. همچنین در این مراسم کتاب‌هایی نیز به فروش می‌رسد که به سود ناشر است.
معتقدی افزود: به طور کلی مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب از سه وجه قابل تأمل است؛ از نظر توزیع کتاب و تا حدی بازگشت سرمایه ناشر، شناخت آثار نویسنده و شاعر و  این‌که تاحدی نقد و نظرهایی را که درباره متن وجود دارد می‌توان به گوش مخاطبان رساند.

این شاعر  با بیان این‌که موافق برگزاری مراسم‌ جشن‌ امضا و رونمایی برای کتاب است، گفت: معتقدم هر ناشر باید امکاناتی را برای کتابی که منتشر کرده است، فراهم کند. یکی از  مشکلات ما این است که خیلی از کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند به اصطلاح روی زمین می‌مانند و ناشر حاضر نیست امکاناتی برای معرفی کتاب فراهم کند، مثلا از فرهنگسراها و  مراکز آموزشی بخواهد که اجازه دهند کتاب در آن‌جا رونمایی و نقد شود؛ اما ناشران کمتر این هزینه و وقت را قبول می‌کنند، حتی  برخی رونمایی ساده هم نمی‌گیرند.
او با بیان این‌که بین رونمایی و نقد کتاب مرز بسیار باریکی وجود دارد، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند رونمایی و نقد کتاب دو مقوله جدا از هم است؛ رونمایی در  این حد است که اطلاعاتی از  کتاب بدهند و متن کوتاهی از آن را بخوانند و کسانی که تمایل داشتند کتاب را  در همان‌جا تهیه کنند،  اما نقد کتاب طبیعی است که امر جدی‌تری است.
معتقدی افزود: برخی از  رونمایی‌ها در حد کتاب‌شناسی ساده است که به نظرم زیاد کارساز نخواهد بود، باید در این مراسم‌  به فضاهای درون کتاب با دیدگاه معرفت‌شناختی نسبت به یک متن تا حدی اشاره کرد. خودم در برخی از محافل که می‌روم سعی می‌کنم با خواندن کتاب به نکته‌های اساسی کتاب اشاره کنم و  نقد کوتاهی بر آن دارم  زیرا از این طریق تاحدی به مخاطب می‌توان شناخت داد.

او  با تأکید بر این که  رونمایی کتاب و نقد کتاب دور از هم نیستند اظهار کرد: به ناشران پیشنهاد می‌کنم راهکاری از تلفیق رونمایی کتاب و نقد و بررسی را استفاده کنند و در این جلسات کسانی را دعوت کنند که در حوزه شناخت کتاب و نقد آن بتوانند صحبت‌ کنند، ناشران باید به این مقوله توجه کنند و به آن بپردازند.
این شاعر و منتقد ادبی با بیان این‌که اولویت در رونمایی‌ها با کتاب‌اولی‌هاست گفت: برگزاری این مراسم‌ برای کتاب‌اولی‌ها می‌تواند دست‌مایه‌ای باشد برای این‌که چهره جوانی را در حوزه کتاب  معرفی کنند، و از این دیدگاه که چهره تازه‌ای معرفی می‌شود، کار خوبی است و کار اول طبیعی است که به لحاظ ویژگی‌های ساختاری، محتوایی و فرمی پختگی لازم را نداشته باشد.
معتقدی با بیان این‌که برگزاری این مراسم‌ فی‌نفسه بد نیست اظهار کرد: کسانی که نسبت به برگزاری این جلسات نقد دارند می‌توانند نظر خود را  در همان جلسه بگویند و یا در مطبوعات و فضای مجازی راهکارهایی را که فکر می‌کنند درست است ارائه دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید