جزئیات چگونگی فعالیت کسب و کارهای اینترنتی

    کد خبر :48547

بعد از رونق کسب و کارهای اینترنتی و ثبت تعداد بالایی از فعالان این حوزه موضوع تشکیل اتحادیه صنفی کسب و کارهای اینترنتی مطرح شده است که رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مرکز را محل اصلی جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این کسب و کارها اعلام کرد.

رمضانعلی صادق‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی نیاز به ساماندهی دارد، گفت: گرچه زمزمه تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی مطرح شده است اما متصدی تشکیل اتحادیه‌ها، معاونت اقتصادی و بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: در حوزه کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر عملکرد معاونت اقتصادی و بازرگانی داخلی لازم است جهت ساماندهی این کسب و کارها سازمان مرکز توسعه و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با تایید واحدها و ارائه نماد اعتماد الکترونیکی به آنها وارد عمل شود.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر اینکه برای شروع کسب و کارهای الکترونیکی نباید کسب به زحمت بیفتد، ادامه داد: از آنجاکه نمی‌خواهیم فعالان حوزه کسب و کارهای آی تی برای ثبت واحدهای خود مجبور به مراجعه به چندین سازمان باشند، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به مثابه یک پنجره واحد عمل می‌کند و مبدا ورودی اطلاعات این واحدها خواهد بود و تمام استعلام‌های لازمی که جهت ارائه نماد الکترونیکی از واحدها انجام می‌شود را در اختیار دیگر دستگاه‌هایی که برای ثبت واحدهای کسب و کار الکترونیکی در اتحادیه به آنها نیاز دارند، قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تعداد واحدهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک اظهار کرد: افرادی که تاکنون برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به این سازمان مراجعه کرده‌اند و به ثبت رسیده‌اند که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی یا صنفی می‌شوند، تاکنون نزدیک به ۲۷ هزار نفر رسیده‌اند.

صادق‌زاده درباره امکان تفکیک و دسته‌بندی این واحدها ادامه داد: واحدهایی که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند را می‌توان با جست‌وجو در سامانه دسته‌بندی کرد اما هنوز به شکل آماده این دسته‌بندی اتفاق نیفتاده ولی به طور قطع نیاز است در هنگام تشکیل اتحادیه کسب و کارهای الکترونیکی جزء به جزء این واحدها مشخص شوند و به شکل دسته‌بندی شده قابل دسترسی باشند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای الکترونیکی که نماد اعتماد را کسب می‌کنند به شکل دوره‌ای و اتفاقی مورد بازرسی قرار می‌گیرند، عنوان کرد: بر اساس وظایف تعریف شده در حوزه حاکمیتی نظارت بر فضای مجازی بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و ما به صورت اتفاقی و دوره‌ای این واحدها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ادامه داد: این نظارت‌ها شامل بررسی تطابق کالاهایی که ارائه می‌شود با مجوز دریافت شده، کالای تبلیغ شده و آنچه به دست مشتری می‌رسد و دیگر موارد ذکر شده در قانون است.

صادق‌زاده درباره نحوه رسیدگی به شکایات نیز گفت: مشتریانی که بابت کالای خریداری شده توسط فروشگاه‌های اینترنتی و واحدهایی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند، در برخی موارد به این مرکز شکایاتی را می‌آورند که در وحله اول سعی می‌کنیم به عنوانی ریش‌سفیدانه بین شاکی و متشاکی واسطه‌گری کنیم تا اختلاف مربوط حل شود و در غیر این صورت اگر نتیجه مورد نظر حاصل نشود، پرونده به سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع می‌دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید