جایگاه سلامت روان در گزینش معلمان کجاست؟

    کد خبر :293108

اخبار هولناک بی اخلاقی ناظمی در یکی از مدارس تهران نگرانی را از حیث توجه به سلامت روان در معلمان ایجاد کرده است.
این بار سایه سیاه آسیب‌های اجتماعی بر نظام آموزشی کشور به شدت خودنمایی می‌کند و چند روزی است که خبری ناگوار از اقدام غیر اخلاقی معلمی در یکی از دبیرستان‌های غیردولتی منطقه ۲ تهران نقل محافل داخلی و خارجی است، هرچند پیش‌تر هم اقدام غیر اخلاقی نیروی خدماتی در یکی از مدارس ارومیه سر و صدا به پا کرده بود که با وقوع این فجایع زمزمه‌هایی از بی اعتمادی جامعه به این نهاد به گوش می رسد.

اتفاقاتی که گویی برای آموزش و پرورش درس عبرتی نشده است تا نگاه جدی به مقوله مبارزه با آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان و مربیانش داشته باشد و هرازگاهی که اتفاقات جدی ناشی از این سهل انگاری حادث می‌شود، تکانه‌هایی بر تصمیمات سکانداران نظام تعلیم و تربیت وارد می‌شود؛ تصمیماتی که باید خیلی زودتر انجام می‌شد تا برای چندمین بار حرفه مقدس معلمی با ورود نامعلمان در این کسوت مقدس خدشه دار نشود.

فروپاشی اخلاق بیخ گوش آموزش و پرورش
ماجرای هولناک آزار جنسی دانش آموزان مدرسه منطقه ۲ تهران در هجوم انواع فضاسازی‌ها و نقطه نظرات سوالات متعددی را در دوره های مختلف زندگی دانش آموزان در اذهان ایجاد می کند، سوال هایی که شاید در وهله نخست سطحی و بی اهمیت به نظر بیایند اما با وقوع چنین فاجعه هایی به ضرورت توجه بیش از پیش تربیت کودکان و نقش پررنگ خانواده در این موضوع پی می بریم.

در همین رابطه سارا گلستانی‌ مشاوره خانواده در خصوص نقش خانواده در آموزش شناساندن‌ حریم خصوصی به فرزندان، اظهار کرد: اولین و مؤثرترین نقش در آموزش مسائل جنسی را پدر و مادر به عهده دارند؛ هر آموزشی به فرزند به ویژه آموزشی با این درجه اهمیت درباره حریم خصوصی باید توسط پدر یا مادر به فرزند داده شود.

گلستانی با تاکید بر اینکه کودک باید متناسب با جنس و سن خود حریم خصوصی را بداند، عنوان کرد: پدر و مادر باید از همان بدو تولد فرزندشان، به فکر این موضوع باشند و از 2 سالگی‌ این آموزش ها را شروع کنند؛ به کودکان یاد بدهند که چطور می‌توانند حریم خصوصی خود را بشناسند و از آن محافظت‌ کنند؛ می‌توانیم با آموزش های لازم شاهد داشتن فرزندان و کودکانی باشیم که کمتر در جامعه آسیب‌ جسمی ببینند.

این مشاوره خانواده در ادامه با بیان اینکه روش‌هایی که والدین در گذشته جهت تربیت کودکان استفاده می‌کردند برای کودکان این نسل جوابگو نخواهد بود، اظهار کرد: زمانی که ما راجع به کودکان در دهه های مختلف صحبت می کنیم باید بدانیم که با توجه به وسایل ارتباط جمعی کنونی این کودکان از آگاهی بسیاری برخوردارند و این اطلاعات بیشتر به قطع و یقین موجب رشد کودک با ذهنیت نادرست می شود و والدین باید بدانند در دسترس بودن وسایل الکترونیکی برای کودکان بدون هیچ حد و مرزی تبعات ناگواری برای کودک و البته خانواده در پی خواهد داشت.

ضد و نقیض در اظهارات مسئولان یک وزارتخانه
با توجه به تمام موضوعات مطرح شده مبنی بر اهمیت نقش خانواده در تربیت کودکان اما این مسئله که آموزش و پرورش در کجای گردانه تربیت آینده سازان جامعه قرار دارد نیز نباید نادیده گرفته شود؛ باید مربی، معلم، ناظم و همه کادر مدرسه که با دانش آموزان در ارتباط هستند از کانال قانونی و طی روندی مشخص وارد مهم ترین موضوع یعنی تربیت و آموزش کودکان شوند و اکنون با فاجعه ای که به بار آمده است، سوالاتی در ذهن به وجود می آید که آیا راه مطمئنی برای ورود به حرفه معلمی وجود دارد؟ آیا گزینش‌ها برای تمام معلمان اعم از دولتی و غیردولتی از سطح یکسانی برخوردار است؟

یکی از موضوعاتی که بعد از این حادثه مطرح شد غیررسمی بودن معلم خاطی است و این توضیح ابهامی را شکل می‌دهد که آیا غیررسمی بودن معلم توجیه خوبی برای این رفتار است و نباید برای معلمان غیررسمی سازوکار جذب درست در نظر گرفته شود، چرا که بخشی از کادر مدارس غیردولتی، نیرو‌های آزاد و غیررسمی هستند که بر کرسی معلمی تکیه زده اند.

ناصر کوهستانی رئیس آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران در پاسخ به این سوال که آیا معلم خاطی گزینش و اجازه فعالیت در مدرسه را داشته است یا خیر؟، بیان کرد: بررسی‌های جذب اولیه برای این فرد انجام شده بود و پیش از این هم کار‌های این معلم براساس گزینش بوده است.

این موضوع در حالی مطرح شد که سید محمد بطحایی در توئیتی درباره وضعیت گزینش معلم خاطی گفت: مجرم نیروی غیررسمی بوده است و بدون طی مراحل قانونی به کار گرفته شده است و در ادامه به نظارت بیشتر و به روزرسانی گزینش معلمان تاکید کرد، تاکیدی که به قطع و یقین زمان آن دیر شده و کار از کار گذشته است.

مسئولان آموزش و پرورش که با مهم ترین اشخاص جامعه سر و کار دارند خود می دانند که کار غیر قانونی انجام داده اند اما چرا جلوی این اقدام غیر قانونی را نمی گیرند؟ آیا باید فاجعه ای دیگر رخ دهد تا دوباره چند روز موضوع در صدر اخبار باشد و دوباره همه چیز به حالت اولیه بازگشته و روز از نو و روزی از نو.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش و پرورش باید نظارت‌های جدی بر مدارس دولتی و غیردولتی‌ داشته باشد و در این میان نقش مدارس غیردولتی‌ حساس‌تر است؛ چراکه روند جذب نیرو در اینگونه‌ مدارس به جهت نوع آن نیازمند توجه بیشتری است.

وی گفت: انتظار داریم پذیرش معلمان در مدارس غیردولتی‌ با ضوابط‌ جدی‌تری دنبال شود، همچنین باید آموزش و پرورش در فرآیند مباحث پرورشی و تربیتی که تاکنون‌ کمرنگ‌ بوده است، اهتمام‌ بیشتری داشته باشد.

آیا حضور معلمان در مدارس غیردولتی همچنان با همین روند ادامه خواهد داشت؟ یا همچنان مدیران و موسسان این مدارس با ترفند‌های متعدد سعی بر فرار از قوانین دارند و نیروهایی را بدون هیچ گزینشی در مدارس استخدام می کنند؟

تاثیر طولانی مدت برخورد‌های خشونت‌آمیز معلمان بر رفتار دانش‌آموزان
پروین ناظمی روانشناس و مشاور خانواده درباره بروز برخی رفتار‌های جنسی که اخیرا در آموزش و پرورش رسانه‌ای شده است، اظهار کرد: مشکل اساسی که سالهاست وجود دارد و اقدامی برای مواجه با آن نشده نبود توجه به سلامت روان در کادر آموزشی مدارس است و دانش‌آموزان تحت تعلیم افرادی قرار می‌گیرند که در گزینش آن‌ها به موضوع سلامت روان توجه نشده است.

وی ادامه داد: گاهی برخورد‌های خشونت‌آمیز معلمان بر دانش‌آموزان تا حدی تأثیرگذار است که در زندگی آینده آن‌ها هم این اثرات منفی وجود دارد و آسیب جدی به روح و روانشان وارد می کند.

ناظمی گفت: معمولا افرادی دست به چنین اقدامی می‌زنند که دچار انحرافات جنسی هستند و افرادی را به عنوان قربانی روحیات سوء خود انتخاب می‌کنند، همانطور که این معلم، دانش‌آموزان متوسطه دوم که به تازگی از سن بلوغ عبور کردند و دوران حساسی را پشت سر می‌گذرانند برای اهداف خود انتخاب کرده است.

این روانشناس درباره تأثیر چنین برخوردهایی در روحیه دانش‌آموزان، گفت: اثرات منفی بسیاری دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در ارتباطات آینده آن‌ها هم تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین نیاز به درمان جدی دارند تا آسیب‌ها به حداقل کاهش یابد.

حادثه غیراخلاقی اخیر مدرسه منطقه ۲ تهران به حدی بر نظام آموزشی و پرورشی کشور لطمه وارد کرد که رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود.

بیشتر بخوانید: حدود الهی در رابطه با متهمان جنایت مدرسه‌ غرب تهران اجرا شود

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری رئیس قوه قضاییه به رئیس کل دادگستری استان تهران دستور داد، نسبت به رسیدگی قانونی به پرونده مربوط به حادثه تکان دهنده یکی از مدارس غرب تهران اقدام کند.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در این باره گفت: با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است، تحقیقات در پرونده ادامه دارد.

با فاجعه پیش آمده برخی سودجویان همیشه در صحنه شرایط را بر وفق مراد دیده و می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و بدون آنکه تبعات موضوعی را بدانند از اجرا نشدن سند 2030 سخن می گویند، سندی که با فرهنگ و دین مسلمانان هیچ تناسبی ندارد و تنها نوعی جنگ نرم برای ایرانیان محسوب می شود.

اکنون و پس از مطرح شدن این موضوع آموزش و پرورش غباری از بی اعتمادی از سوی جامعه را بر پیکره اش حس می‌کند که این بار نه برای بد قولی‌های مسائل اقتصادی بلکه به جهت بی توجهی به تامین نیروی انسانی مطمئن، اوضاع نامناسب تامین نیروی انسانی و تلاش برای پر کردن کلاس‌های درس به هر روشی را می توان از جمله عوامل مهم این بی اعتمادی دانست.

بی اعتمادی که اگر جلوی آن گرفته نشود آسیبی مهلک بر جامعه وارد می‌کند و وزارتخانه ای که به سبب مسئولیتش باید پیام آور اخبار نویدبخش باشد این بار با اخباری منفی و نابودکننده نقل محافل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید