تولید رگ های خونی در آزمایشگاه برای تسهیل دیالیز

    کد خبر :513033
تولید رگ های خونی

محققان رگ خونی ابداع کرده اند که جایگزین رگ خونی مصنوعی یا اهدایی است. این رگ عمل دیالیز را تسهیل می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از انگجت، دیالیز یک درمان معمول برای بیماران کلیوی بوده و بسیار ناخوشایند است. از همین رو شرکت‌ها و محققان به طور مداوم مشغول بهبود این فرایند هستند.

اکنون گروهی از پژوهشگران شرکت Humacyte.Inc با همکاری دانشگاه «دوک» و «یل» تحقیقاتی انجام داده اند که آنها را به تولید رگ‌های خونی مهندسی شده یک گام نزدیک تر می‌کند.

این رگ‌های مهندسی شده جایگزین پلیمرهای مصنوعی و بافت‌های اهدایی می‌شوند که در فرایند دیالیز در بازوی بیمار ایمپلنت می‌شود. به طور معمول ایمپلنت‌های جایگزین پلیمری و بافت‌های اهدایی در این روش خطر التهاب را در بر دارند و در برخی مواقع سیستم ایمنی بدن آنها را قبول نمی‌کند.

به طور دقیق دیالیز برخی از ویژگی‌های کلیدی کلیه را تقلید می‌کند اما نیازمند ماشینی است که خون را از رگ بیرون می‌کشد، آن را فیلتر می‌کند و دوباره به بدن انسان پمپاژ می‌کند.

به طور معمول یک رگ خونی اضافی (مصنوعی یا اهدایی) در بازوی بیمار ایمپلنت می‌شود که خون را به ماشین دیالیز بر می‌گرداند. اما هم اکنون روش جدیدی در حال آزمایش است که به تدریج از سلول‌های بدن بیمار یک رگ خونی اضافی ایجاد شود.

محققان برای این منظور سلول‌های عروقی یک اهدا کننده را داخل یک لوله پلیمری (با قابلیت تجزیه زیستی) قرار دادند. این سلول‌ها به فرد اهدا کننده‌ای تعلق داشت که فوت کرده بود.

پس از ۸ هفته سلول‌ها تکثیر شدند و یک لوله جدید ساختند. از سوی دیگر قالب پلیمری نیز شکست.

در مرحله بعد پژوهشگران لوله ساخته شده از سلول را در بازوی بیمار ایمپلنت کردند. در این پژوهش ۶۰ بیمار شرکت کردند و به تدریج سلول‌های بدن آنها به سمت لوله مذکور مهاجرت کرد و تکثیر شد. به این ترتیب یک رگ خونی کامل به وجود آمد. البته این فرایند بین یک تا دو سال به طول انجامیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید