توضیح ائتلاف علاوی درباره ائتلاف با مقتدی صدر و حکیم: امیدواریم العبادی هم به ائتلاف ملحق شود

    کد خبر :298776

ائتلاف الوطنیه عراق به رهبری ایاد علاوی توضیحاتی درخصوص توافق‌های به دست آمده با ائتلاف سائرون و جریان حکمة جهت تشکیل اولیه فراکسیون اکثریت در پارلمان ارائه کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، دفتر اطلاع‌رسانی ائتلاف الوطنیه در این خصوص بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد: رسانه‌ها سندی از توافق‌های اولیه میان ائتلاف ما و ائتلاف سائرون و جریان الحکمة منتشر کردند و این سند به منزله اعلام تشکیل ائتلافی میان این سه لیست و اصول اولیه‌ای است که این لیست‌ها به آن باور داشته و لازم است در هر ائتلاف سیاسی که قرار است بزرگترین فراکسیون پارلمانی از دل آن بیرون بیاید این اصول رعایت شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و نیز ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و جریان الحکمة به رهبری عمار حکیم با اکثر لیست‌ها و ائتلاف‌های پیروز در انتخابات از جمله ائتلاف‌های النصر، الفتح، دولة قانون و حزب دموکرات کردستان توافق داشته و تشکیل این ائتلاف به منزله مشارکت همه طرف‌ها خواهد بود.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: ائتلاف الوطنیه بر این مساله تاکید دارد که توافق‌ها با همه طرف‌های حاضر در روند سیاسی انجام شد و ائتلاف هرگز نسبت به تحقق آشتی ملی که آن را بهترین راه برای نجات کشور از مشکلات می‌داند، بی‌تفاوت نخواهد بود.

پس از اعلام نتایج انتخابات، اقدام این سه لیست سیاسی که در مجموع دارای ۹۴ کرسی در پارلمان هستند، برای تشکیل یک ائتلاف جدید اولین گام برای تشکیل کابینه محسوب می‌شود که بار دیگر شور و هیجان را به مذاکرات تشکیل کابینه بازگرداندند.

این سه جریان سیاسی عراق در حال حاضر نیز منتظر موضعگیری حیدر العبادی، نخست وزیر عراق (در حزب النصر با ۴۲ کرسی) در خصوص ائتلاف جدید خود هستند.

همچنین احتمال دارد که دیگر گروه‌های سیاسی به این ائتلاف ملحق شوند به ویژه ائتلاف النصر که در این صورت به منزله وزنه حفظ تعادل در تشکیل فراکسیون خواهد بود.

رعد الدهلکی، عضو ائتلاف الوطنیه عراق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة اظهار داشت: ائتلاف الوطنیه با ۲۱ کرسی، سائرون با ۵۴ کرسی و جریان الحکمه با ۱۹ کرسی هسته اصلی این فراکسیون پارلمانی را تشکیل می‌دهند و احتمال دارد که بسیاری از لیست‌های پیروز نیز به این ائتلاف ملحق شوند، این ائتلاف نیز از تمامی احزاب به ویژه آنهایی که اهداف و برنامه‌هایی برای بازگشت آوارگان، بازسازی شهرها، برقراری امنیت و ارائه خدمات دارند، استقبال می‌کند.

این ائتلاف امیدوار است العبادی که موضعگیری‌هایی همسو با آن دارد، نیز مانند سایر احزاب به آن ملحق شود.

برخی اطلاعات حاکی از آن هستند که نخست وزیر به شکلی جدی در حال بررسی این مساله است و تصمیم خود را ظرف چند روز آینده، پس از پایان یافتن بحران تقلب در نتایج انتخابات و به ویژه در پی انتشار اخباری از پیشنهاد مقتدی صدر و سایر احزاب مهم اهل تسنن به او درباره ابقا در سمتش اعلام خواهد کرد.

در صورتی که العبادی به این ائتلاف جدید ملحق شود، این ائتلاف شامل ۱۳۶ کرسی شده و احتمالا احزاب دیگری از جمله ائتلاف القرار العراقی به رهبری اسامه النجیفی با ۱۴ کرسی و حزب دموکرات کردستان با ۲۵ کرسی به آن ملحق شده و مجموع کرسی‌های این ائتلاف به بیش از ۱۷۰ خواهد رسید و این تعداد برای انتخاب نخست وزیر کافی خواهد بود.

رسانه‌ها روز پنجشنبه اعلام کردند، توافقی برای تشکیل یک ائتلاف میان سه لیست سائرون، جریان الحکمة و ائتلاف الوطنیه در عراق حاصل شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید