تهران- شمال، ماهی ١٠٠ میلیارد تومان

    کد خبر :38281

زمان افتتاح «افتخار مهندسی ایرانی» تا پایان‌ سال ٩٦ تمدید شد.
درحالی روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری به اتفاق عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی از مراحل پایانی ساخت و آماده‌سازی قطعه یک این آزادراه طلسم‌شده، بازدید کرد که دی‌ماه ٩٥، محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان وعده داده بود: آزادراه تهران- شمال، در بهار ٩٦ افتتاح می‌شود. دیروز ، سعیدی‌کیا درجمع خبرنگاران، از مردم بابت تحقق‌نیافتن این وعده عذرخواهی کرد.
به گزارش  بازتاب به نقل از شهروند ، اسحاق جهانگیری که این آزادراه را افتخار مهندسی ایرانی می‌داند، می‌گوید: در دو‌سال اخیر پیشرفت فیزیکی این آزادراه از ٢٩ به ٨٥‌درصد رسیده که خود عدد قابل توجهی است. معاون اول رئیس‌جمهوری، درحاشیه بازدید دیروز، خبر از پیشروی قطعه دو آزادراه تهران هم داده و توضیح داد: قطعه دو با طول ٢٢کیلومتر درحال پیشروی است. ٤ پیمانکار برای اجرای این قطعه از آزادراه انتخاب و مناقصات لازم انجام شده است. همچنین مسیر رفت این تونل در دست احداث بوده و تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی را پشت سر گذاشته است.
تمام شرکت‌هایی که دراین مجموعه کار می‌کنند، شرکت‌های ایرانی هستند و پیمانکاران چینی محل را به‌طور کامل ترک کرده‌اند. جهانگیری این اتفاق را ویژگی ممتاز کابینه یازدهم می‌داند.
داستان از چه قرار است؟
آزادراه تهران- شمال کابینه‌های مختلفی را به خود دیده است. پروژه‌ای که با هدف کاهش مسافت تهران به چالوس در‌ سال ١٣٧٦ کلید خورد و درطی ١٨‌سال تنها ٣٢‌درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرد. کابینه روحانی اما تنها کمی بعد از روی کارآمدن، تصمیم گرفت هرطور که شده، قال این آزادراه پرحاشیه را بکند. فعالیت‌ها از سر گرفته شد و کار به جایی رسید که ‌حالا به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری ‌درصد تکمیل این پروژه به ٨٥ رسیده است. این آزادراه چهار قطعه دارد که قطعه اول آن، استراتژیک‌ترین بخش آن است و وقتی صحبت از تکمیل این آزادراه می‌شود، مستقیما این قطعه نشانه گرفته می‌شود. قطعه دوم این آزادراه به گفته عباس آخوندی وزیر راه ٢٢کیلومتر است که تا سه‌سال آینده پرونده آن به‌طورکلی بسته شده و درحال حاضر درحال پیشروی همزمان با قطعه یک است. قطعه سوم اما یکی از قطعه‌های پیچیده این آزادراه است که هنوز در مرحله امضاکردن تفاهمنامه‌ها به سر می‌برد و این درحالی است که کار قطعه چهارم سال‌ها پیش تمام شده است. طول مسیر این آزادراه را کارشناس علمی پروژه ٦٤کیلومتر اعلام کرده و می‌گوید: ٣٢ تونل در این پروژه احداث شده یا در دست احداث است.
این آزادراه یک راه معمولی نیست
اسحاق جهانگیری دیروز درجمع خبرنگاران گفت: این آزادراه، یک راه معمولی نیست و سازه‌های مهندسی بسیار پیچیده‌ای دارد؛ چراکه هم تونل‌های بزرگی دارد، هم موانع سختی بر سر راه آن قرار دارد، این پروژه حتی درحد خاکریزی و خاکبرداری هم از پیچیدگی‌های فنی و اجتماعی زیادی برخوردار است.
او درباره تونل بزرگ البرز که در قطعه ٢ قرار دارد، گفت: طول این تونل ٦‌هزارو٤٠٠ متر است که از بزرگترین تونل‌هایی است که تاکنون در دست ساخت قرار گرفته است. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: ٨٠٠‌میلیارد تومان برای تکمیل قطعه دو لازم است که برای آن با پیمانکاران مربوطه تفاهمنامه امضا شده و قرار است این بخش از پروژه هم ظرف ٣‌سال آینده تکمیل و راه‌اندازی شود.
قطعه ٣، یکی از قطعات بسیار پیچیده این مسیر است که به گفته جهانگیری جهت تکمیل آن مسئولان درحال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای تأمین مالی و اجرا هستند.
پای نخستین تکنولوژی‌ها به ایران باز شد
«تمامی کف‌سازی این آزادراه، از نوع بتنی است. یک تکنولوژی جدید وارد این سیستم شده است.» این خبر را عباس آخوندی پس از تکمیل سخنان جهانگیری اعلام کرد و گفت: در ساخت این آزادراه مشقت‌های بسیاری وجود داشت. برای مثال، ما برای حفظ ایمنی کارگران و مردمی که در آینده از این آزادراه استفاده خواهند کرد، سقف یک تونل ٤‌هزارو٩٠٠ متری را دوپوشه اجرا کردیم تا اگر آتش‌سوزی رخ داد، بتوان به راحتی افراد مستقر در کف تونل را نجات داد. وزیر راه تأکید کرد: تکنولوژی تونل دوپوشه را برای نخستین‌بار در ایران به کار بستیم. وزیر راه درنهایت خبر خوشی به خبرنگاران داد: پیش از این، تمامی پیمانکارهای این پروژه خارجی بودند، امروز با تمامی این پیمانکارها تسویه کردیم و کل کار در دست شرکت‌های داخلی است.
چرا سعیدی‌کیا بر سر قول خود نماند؟
رئیس بنیاد مستضعفان برای تأخیر چند ماهه در تحقق وعده‌ای که در ‌سال ٩٥ داده بود، از مردم عذرخواهی کرد. او دلایل تأخیر چندماهه را این‌گونه عنوان کرد: زمستان سختی را پشت سر گذاشتیم. دمای هوا در بیشتر روزها به منفی ٢٠ درجه هم رسیده بود. به این ترتیب، برای بتن‌ریزی مجبور بودیم هم مصالح را با بخار گرم کنیم و هم از آب گرم استفاده کنیم. چندین رانش بزرگ هم درطول مسیر اتفاق افتاد تا جایی که یک رانش یک‌میلیون و٨٠٠‌هزار مترمکعبی را نیز تجربه کردیم. همچنین در ادامه تصمیم گرفتیم، برای آرایش مسیر، از یک متخصص استفاده کنیم. مسیرآرایی طرح را با یک مشاور دنبال کردیم و همین باعث شد کار با وسواس بیشتری پیگیری شده و زمان بیشتری بطلبد.
ماهانه ١٠٠‌میلیارد تومان در این پروژه خرج می‌شود
طول قطعه یک این آزادراه ٣٢کیلومتر است. عملیاتی که روی این آزادراه انجام شده و می‌شود، یکی از سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات عمرانی در طول تاریخ کشور است. خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: تاکنون ‌هزارو٨٠٠‌میلیارد تومان برای این آزادراه هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود که ٧٠٠میلیارد تومان دیگر هم برای تکمیل و افتتاح قطعه یک نیاز باشد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، همچنین درجمع خبرنگاران گفت: حدود ١٠٠‌میلیارد تومان در ماه، برای این آزادراه تاریخی هزینه می‌شود.
خادمی ادامه داد: قطعه دو، شامل بخش مهمی به نام تونل البرز است که طول آن ٦‌هزارو٤٠٠ کیلومتر است و عملیات اجرایی تونل شرقی آن پیش از این آغاز شده و تنها ‌هزارمتر آن باقی مانده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این قطعه، ٢‌هزار‌میلیارد تومان است.
از عوارض چه خبر؟
درحالی ‌که براساس گمانه‌زنی‌های غیررسمی کارشناسان علمی مستقر در پروژه تهران- شمال، عوارض این آزادراه احتمالا ٢٠‌هزار تومان خواهد بود، خیر‌الله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی دیروز درجمع خبرنگاران گفت: تا به پایان رسیدن قطعی پروژه نمی‌توان رقم دقیقی برای عوارض این آزادراه اعلام کرد.
این درحالی است که چندی پیش خادمی گفته بود؛ اگر بنا باشد براساس هزینه‌های انجام‌شده در این پروژه، از مردم عوارض درخواست شود و نرخ واقعی برای آن درنظر گرفته شود، عوارض این آزادراه، ١٠٠‌هزار تومان خواهد بود. البته که قطعا دست‌اندرکاران تصمیمی برای واقعی‌کردن نرخ عوارض این آزادراه ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید