تقویت مغز با 8 راهکار ساده

    کد خبر :1028404
تقویت مغز
صرفا یک هفته حضور در یک دوره فشرده زبان به بهبود سطح تمرکز کمک می‌کند کارشناسان دریافتند دانش آموزانی که در یک دوره کوتاه آموزش اسکاتلندی حضور داشتند پیشرفت‌های قابل توجهی در توانایی تغییر توجه خود مشاهده کردند.
به اصطلاح تیز نگه داشتن مغز با افزایش سن بسیار مهم است و ممکن است آن میزانی که فکر می‌کنید دشوار نباشد. نتیجه مطالعه‌ای نشان داد دروازه بان‌های فوتبال در مقایسه با ما مغز سریع تری دارند. نتیجه بررسی نشان داد آنان مناظر و صدا‌ها را سریع‌تر از بازیکنان دیگر و سایرین پردازش می‌کنند که واکنش حیاتی را برای شان بهبود می‌بخشد. کاهش زمان واکنش یا رفلکس به عنوان بخشی طبیعی از پیری و زمان واکنش بد حتی با افزایش خطر مرگ زودهنگام مرتبط است. بهبود آن واکنش ممکن است دفعات “لحظه‌های سالمندی” مانند لغزش‌های حافظه یا زمین خوردن را کاهش دهد. علاوه بر آن، چندین کار ساده و اثبات شده وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مغز خود را در اوج کارایی نگه دارید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

۱-شنیدن
شنوایی در توانایی ما برای تیز ماندن از نظر ذهنی نقش دارد. مشخص شده که از دست دادن این توانایی باعث کوچک شدن مغز شده و می‌تواند منجر به تنهایی شود که عاملی دامن زننده به زوال عقل است. کارشناسان می‌گویند پخش نویز سفید* به اندازه‌ای بلند که نتوانید تلویزیون را به مدت ده دقیقه در روز بشنوید کمک کننده است. به تدریج باید متوجه شوید که می‌توانید آن چه را که در برنامه تلویزیونی گفته می‌شود درک کنید. این کار در موقعیت‌هایی مانند گپ زدن در بار یا رستوران یا دفاتر پر سرو صدا کمک کننده خواهد بود.

۲-بازی‌های کارتی
بازی‌های انجام شده با کارت هرگز خسته کننده نیستند و نتایج برخی از مطالعات نشان داده اند که این نوع از بازی‌ها می‌توانند خطر ابتلا به اختلالات شناختی خفیف را به میزان یک پنجم کاهش دهند. اختلال شناختی خفیف باعث می‌شود که مبتلایان به مشکلات جزئی در توانایی‌های ذهنی خود مانند حافظه یا تفکر بالاتر از حد انتظار برای سن شان دچار شوند. علاقه فزاینده‌ای به عوامل مرتبط با سبک زندگی وجود دارد که ممکن است به کند کردن پیری مغز کمک کند.

۳-آموختن زبان
صرفا یک هفته حضور در یک دوره فشرده زبان به بهبود سطح تمرکز کمک می‌کند کارشناسان دریافتند دانش آموزانی که در یک دوره کوتاه آموزش اسکاتلندی حضور داشتند پیشرفت‌های قابل توجهی در توانایی تغییر توجه خود مشاهده کردند. حتی یک دوره کوتاه یادگیری زبان فشرده می‌تواند عملکرد‌های توجه را تغییر دهد. علاوه بر این، این اثرات کوتاه مدت را می‌توان با تمرین مستمر حفظ کرد.

۴-سرگرمی جدید
هر بار که ما به چیز جدیدی تسلط پیدا می‌کنیم مغزمان ما ارتباطات جدیدی ایجاد می‌کند و مسیر‌های موجود را تقویت می‌کند که به آن بهبود انعطاف پذیری مغز می‌گویند. پذیرش یک فعالیت جدید که شما را مجبور به تفکر و یادگیری می‌کند و نیاز به تمرین مداوم دارد می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت مغز باشد.

۵-حرکت فیزیکی را آغاز کنید
ترکیبی از خلاقیت و ورزش راهی عالی برای تحریک ذهن است. نتایج مطالعات صورت گرفته از جمله تحقیقات در دانشگاه ایالتی مینوت در داکوتای شمالی نشان می‌دهند که تمرینات فیزیکی با الهام گرفتن از رقص زومبا به بهبود تشخیص بصری و تصمیم گیری کمک می‌کند. بر اساس شواهد تمرین رقص مناطق مغز را برای بهبود انعطاف پذیری عصبی یکپارچه می‌کند.

۶-خوردن مواد مفید
نتایج مجموعه‌ای از مطالعات نشان داده اند که خوردن مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان به بهبود و حفظ عملکرد مغز کمک می‌کند. نتیجه مطالعه‌ای دانشگاهی نشان داد افرادی که پلی فنول‌های بیش تری که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود مصرف می‌کنند پردازش فکری سریع تری دارند. افزایش آنتی اکسیدان‌ها به بهبود حافظه و توجه کمک می‌کند.

۷-کنار گذاشتن دود
دود تنباکو شریان‌ها را مسدود می‌کند و میزان خون و اکسیژن به ماده خاکستری شما را کاهش می‌دهد نوعی بافت مغز که برای عملکرد روزمره از جمله حافظه حیاتی است. سیگار نکشیدن یا حتی ترک سیگار یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت کلی شما است. سیگار می‌تواند به حافظه شما آسیب برساند. نتایج بررسی‌ها نشان داده اند که کنار گذاشتن دخانیات خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

۸-تنفس
صرف زمان برای تمرین ذهن آگاهی نه تنها برای سلامت روان مفید است بلکه می‌تواند اندازه مغز شما را افزایش دهد. علاوه بر آن، نتایج تحقیقات نشان داده که تنفس می‌تواند توجه و حافظه فعال شما را بهبود بخشد و هم چنین باعث کاهش علائم افسردگی شود. نتیجه مطالعه‌ای متتشر شده در Neuroscience & Biobehavioral Reviews نشان داد که مدیتیشن هر روز می‌تواند حجم و تراکم بخش‌هایی از مغز را افزایش دهد.

در روان شناسی نویز سفید به صدا‌هایی انتخابی در بسامد‌ها و توان توزیع شده یکنواخت در این بسامد‌ها گفته می‌شود که آگاهانه در محیط کار یا استراحت پخش می‌شوند تا شخص احساس آرامش و تمرکز داشته باشد. گفته می‌شود نویز سفید شبیه صدای حرکت آب در دوران جنینی است و به آرام کردن نوزادان کمک می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید