تفاوت ورق st37 و st52 چیست؟

    کد خبر :940330

ورق st37 و st52 از جمله پرکاربردترین انواع مقاطع فولادی در صنایع هستند. این دو محصول زیر مجموعه‌های ورق گرم یا ورق سیاه است که به دلیل میزان مشخص و نسبت کم کربن در ساختارشان نسبت به شرایط آب و هوایی، میزان مشخص خمش و کشش، مقاومت مناسبی دارد اما از نظر ظاهری به دلیل وجود اکسید آهن در لایه سطحی، سیاه رنگ است و به همین دلیل به آن ورق سیاه گفته می‌شود.

ورق سیاه در استانداردهای متفاوتی تولید می‌شود و یکی از پرکاربردترین استانداردهای این ورق، مربوط به استاندارد طبق استاندارد آلمانی DIN17006 است که با حروف st مشخص می‌شود. ST برگرفته است steel به معنی فولاد است و عدد اول بعد از این حروف نشان‌دهنده حداقل استحکام کشش فولاد بر حسب نیوتن بر میلی‌متر مربع است. تفاوت ورق st37 و st52 تنها در میزان استحکام کششی آن‌ها نیست بلکه این دو محصول از ابعاد بسیار زیادی با هم تفاوت داشته و در بعضی نکات نیز شبیه به هم هستند.

ورق st37 چیست و چه ویژگی دارد؟

ورق st37 از جمله زیرمجموعه‌های ورق سیاه یا ورق گرم است که از انواع آلیاژ کم کربن به شمار می‌رود. این محصول در صنعت با نام فولاد نرمه نیز شناخته می‌شود. اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این محصول در صنعت استحکام، انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری بالای آن است. این ویژگی این محصول جهت استفاده در صنایع خودروسازی و ساختمان‌سازی مناسب نموده است. در ضمن از این ورق برای تولید انواع نبشی، تیرآهن، ناودانی و … نیز استفاده‌ شود. همان‌طور که عدد 37 را بعد از ST مشاهده می‌کنید می‌توان متوجه شد که قدرت کشش این محصول چیزی نزدیک به 370 مگاپاسکال است.

از ایرادات ورق st37 می‌توان به کدر بودن سطح رویه آن و نداشتن ابعاد چندان دقیقش اشاره داشت. اصولاً با رنگ‌آمیزی سطح رویه آن محصول را در برابر زنگ‌زدگی حفظ می‌کنند؛ اما مهم‌ترین مزیت آن قیمت ورق st37 است. این محصول در بین انواع ورق‌های سیاه، ارزان‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید.

همه‌ چیز درباره ورق st52

متخصصین با افزودن میزان بیشتری منگنز در ساختار آلیاژ ورق سیاه ورقی با استاندارد st52 تولید نموده‌اند. منگنز موجود میزان استحکام کششی فولاد را افزایش داده است و همان‌طور که مشخص است این ورق قادر است تا 520 مگاپاسکال نیروی کششی وارد شده را تحمل نماید؛ اما از نظر انعطاف‌پذیری و قابلیت جوش‌پذیری تفاوت چندانی با دیگر ورق بحث شده ندارد. مزیت مهم این محصول استحکام کششی و خمشی بالا، مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه، هدایت الکتریکی بالا، قابلیت تحمل خوردگی و زنگ‌زدگی، امکان ماشین‌کاری و پرس‌کاری آن است. ورق st52 نیز سطح صاف و یکپارچه‌ای ندارد و از این رو کارکرد آن محدود خواهد شد. برای استفاده از این محصول در بعضی پروژه‌ها باید تست غیر مخرب اولتراسونیک انجام گیرد. به این شکل ایرادات سطحی ورق اعم از ترک‌ها، حفره‌ها و خلل و فرج‌ها مشخص خواهند شد. نکته قابل تذکر گران بودن این تست است.

وجه تفاوت ورق st37 و st52 چیست؟

همان‌طور که می‌دانید فولاد کاربرد بسیار زیادی در صنایع بزرگ و کوچک دارد و دلیل آن، استحکام بالای فلز فولاد در شرایط آب و هوایی نامساعد و مقاومت کششی و خمشی آن است. اصلی‌ترین تفاوت ورق st37 و st52 نیز به همین موضوع باز می‌گردد.

مقایسه استحکام ورق st37 و st52

حداقل مقدار تنش تسلیم ورق st37 در مقایسه با ورق st52 بیشتر است. به عبارتی در شرایط یکسان ورق st52 توانایی بیشتری در تحمل بار داشته و از این رو اگر در محاسبات میزان بار وارد بر سازه، احتمال وارد آمدن باری بیش از 370 مگاپاسکال وجود داشته باشد از ورق st52 استفاده خواهد شد؛ اما در غیر این صورت برای کاهش هزینه‌های پروژه ورق st37 گزینه بهتری است.

مقایسه ترکیب شیمیایی استفاده شده در ورق st37 و st52

ترکیبات شیمیایی استفاده شده در زمان تولید مقاطع فولادی تأثیر زیادی در ویژگی‌های مقطع خواهد داشت. برای مثال با توجه به ترکیبات استفاده شده در ساخت ورق‌ها، ورق st37 شکل‌پذیری کمتری نسبت به ورق st37 دارد. ورق st37 درصد کربن بیشتری داشته اما وزن آن نیز بیشتر است. ورق st52 جوش‌پذیری کمتری نسبت به ورق st37 دارد. برای آنالیز ترکیبات شیمیایی استفاده شده در ورق‌ها بهتر است جدول زیر را بررسی نماییم:

مقایسه خواص مکانیکی ورق st37 و st52

خواص مکانیکی فلزات نشان‌دهنده میزان کیفیت و محل استفاده از آن خواهد بود. بدیهی است که همیشه شرایط آب و هوایی مساعد و شرایط استفاده از مقاطع ایمن نیستند. از این رو اگر شرایط استفاده از مقاطع فولادی را بدانیم می‌توانیم گزینه بهتری را برای نصب انتخاب نماییم:

مقایسه کاربرد ورق st37 و st52 در صنایع

شاید در مقایسه تفاوت ورق st37 و st52 نکته کاربردی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تفاوت کاربرد این دو محصول در صنایع است.

کاربرد ورق st37

از این محصول در ساخت میلگرد، نبشی، ناودانی، صفحه ستون ساختمان، ساخت پروفیل، بدنه خودرو، ساخت دستگاه‌های صنعتی، تولید لوازم خانگی و … استفاده می‌شود.

کاربرد ورق st52

خرید ورق st52 برای استفاده در ساخت ریل و پل، شاسی ماشین‌های سنگین، مخازن تحت فشار، سازه‌های زیرزمینی، سازه‌های دریایی، کانتینر، پلت فرم‌ها، آسانسور و جرثقیل، توربین‌های بازی، لوله‌های انتقال گاز و … انجام می‌شود.

تفاوت در قیمت ورق استیل st37 و st52

هزینه مالی یک پروژه نباید کیفیت و استحکام آن را تحت تأثیر قرار دهد اما اصولاً مهندسین با محاسبات ریاضی تلاش دارند هزینه نهایی پروژه را تا حد امکان کاهش دهند. خرید مقاطع همیشه جزو هزینه‌های اولیه و زیرسازی یک پروژه به شمار می‌آیند و از این رو محاسبات استحکامی و انتخاب محصولی که استحکام پروژه را تضمین کند؛ اما هزینه کمتری داشته باشد اولویت پیمانکاران است. با توجه به مطالب گفته می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت ورق st37 و st52 از نظر هزینه برای کارفرمایان بسیار مهم است و لازم به ذکر است که قیمت ورق st52 با توجه به ویژگی‌های مقاومتی بهتر، بیشتر از ورق st37 محاسبه می‌شود؛ اما اگر مسئله استحکام در میان نباشد خواصی همچون شکل‌پذیری، انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری ورق st37 بسیار بهتر از ورق st52 و در ضمن ارزان‌تر نیز است.

کلام آخر

در این مجال به بررسی تفاوت ورق st37 و st52 از ابعاد مختلف پرداختیم و ویژگی‌های بارز هر کدام از این مقاطع فولادی را برشمردیم. اینک که دید کاملی نسبت به نحوه انتخاب خود دارید بد نیست بدانید که بازرگانی ایرومارت فروش اینترنتی این محصولات را در قالب طرح‌های اقساطی و LC ارائه می‌دهد. به این ترتیب برای بررسی قیمت ورق استیل و دیگر مقاطع فولادی اعم از تیرآهن، انواع ورق و لوله می‌توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید. همکاران ما آماده ارائه مشاوره رایگان هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید