آمپول دگزامتازون برای کمر درد

    کد خبر :939897

بسیاری از بیمارانی که به صورت روزانه به دکتر ارتوپد مراجعه می‌کنند، از کمر درد رنج می‌بردند. دردهای کمر انواع مختلفی داشته، در نقاط متفاوتی از کمر ایجاد و احساس می‌شوند و شدت و بسامدهای گوناگونی دارند.

آمپول دگزامتازون به عنوان یک مسکن کمر درد گاهی اوقات برای کاهش شدت درد و ایجاد گشایش در کانال‌های عصبی و بازگرداندن بیمار به روند طبیعی زندگی توسط متخصص ارتوپد مشهد توصیه می‌شود.

انواع کمر درد

کمرد دردها یا حاد (acute) هستند یا مزمن (chronic). در کمر دردهای حاد، علائم معمولا به صورت ناگهانی ظاهر شده و موقت هستند.

در موارد مزمن اما درد کمر گاهی اوقات به صورت دوره‌ای و گهگاه به صورت غیر‌قابل ‌پیش‌بینی مجددا عود کرده و شدت این درد به‌گونه‌ای است که انجام فعالیت‌های روزانه را برای فرد دشوار می‌کند.

ستون فقرات به چند بخش کلی تقسیم بندی می‌شود: ناحیه گردن (cervical region)، ناحیه بالای کمر (thoracic region) و ناحیه پایین کمر (lumbar region).

گاهی اوقات از اصطلاح middle back هم به‌عنوان یک اصطلاح کلی برای اشاره به ناحیه زیر دنده‌ها تا لگن استفاده می‌شود. برای اشاره به انواع کمر درد در بسیاری موارد ناحیه‌ای که درد در آن احساس می‌شود به‌ کار برده می‌شود.

کمردرد میانی و درد در ناحیه بالای کمر به اندازه درد در ناحیه گردن و پایین کمر رایج نیستند. مهره‌های ناحیه گردن و پایین کمر، برای فراهم کردن امکان حرکت، به طور مرتب خم و راست می‌شوند؛ اتفاقی که معمولا برای مهره‌های ستون فقرات در قسمت میانی و بالایی کمر نمی‌افتد.

علت کمر درد

کمر درد می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین دلایل احساس درد در ناحیه کمر عبارتند از:

♦ فتق دیسک کمر

♦ کشیدگی عضلانی (به دلیل فشار بیش ‌از حد یا وضعیت نامناسب بدن)

♦ آسیب عضلانی

♦ فشرده شدن اعصاب

♦ باریک شدن (تنگی) کانال‌ نخاعی

♦ شکستگی مهره (ها)

♦ پوکی استخوان

♦ فرایند پیری

♦ اسپوندیلیت (عفونت ستون فقرات که باعث التهاب می‌شود)

♦ اسکولیوز

♦ تومور

♦ بیماری دژنراتیو دیسک

درمان کمر درد

درمان کمر درد تا حد زیادی به دلیل و ناحیه درد بستگی دارد. اما بسیاری از این دردها را می‌توان با استفاده از تلفیقی از روش‌های درمانی غیرتهاجمی شامل ماساژ حرفه‌ای، فیزیوتراپی و سایر شیوه‌هایی که در منزل هم قابل اجرا هستند تا حدی بهبود داد.

در شرایط خاص و مشکلاتی که نمی‌توان با آن‌ها به روش‌های غیرتهاجمی مقابله کرد، گزینه جراحی پیشنهاد خواهد شد. به عنوان مثال در مورد دردهای ناحیه بالا و میانی کمر می‌توان از جراحی‌هایی مثل دیسککتومی و یا فیوژن مهره‌ها بهره برد.

بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که قبل از دچار شدن به دردهای مزمن کمر، از این ناحیه از بدن‌مان مراقبت کنیم. برای حفظ سلامت کمر و ستون فقرات، پزشکان این موارد را توصیه می‌کنند:

♦ رعایت یک رژیم غذایی و ورزشی مناسب

♦ حفظ وضعیت بدنی مناسب

♦ خوابیدن به پهلو

♦ ترک یا محدود کردن عادات‌ و شرایط مضر برای سلامتی از جمله سیگار کشیدن و مصرف الکل و استرس

انواع قرص و آمپول برای کمر درد

برای درمان دقیق و موثر کمر درد، دکتر ارتوپد ابتدا باید علت و ناحیه بروز درد و شیوه‌های درمانی را مشخص کند.

سپس ممکن است برای مقابله با علائم، مسکن کمر درد یا آمپول کمر درد مناسب را برای شما تجویز کند. در واقع این داروها و تزریقات باید بخشی از یک برنامه کلی برای درمان و کاهش علائم کمر درد در بیمار باشند.

استامینوفن

کارایی استامینوفن در کاهش درد کاملا شناخته شده است. استامینوفن برای کاهش کمر درد موثر است، اما به کاهش التهاب کمکی نمی‌کند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

این داروها علاوه بر کاهش درد به کاهش میزان التهاب یا تورم هم کمک می‌کنند و این نقطه تمایز اصلی این دسته از داروها با استامینوفن است. نمونه‌های رایج NSAID های مورد استفاده برای مقابله با درد کمر ایبوپروفن و آسپرین هستند.

شل‌کننده‌های عضلانی

درصورتی‌که کمر درد مزمن ناشی از اسپاسم عضلانی باشد، ممکن است به یک شل‌کننده عضلانی نیاز داشته باشید. این دسته از داروها به توقف اسپاسم‌های عضلانی کمک می‌کنند.

مسکن‌های مخدر

در موارد و انواع شدید کمردرد و تحت نظارت پزشک متخصص، ممکن است از مسکن‌های مخدر مانند کدئین یا مورفین برای کاهش شدت علائم در بیمار استفاده شود.

تزریق اپیدورال استروئید

استفاده از ترزیق‌های اپیدورال استروئیدی مانند آمپول دگزامتازون برای کمر درد بسیار رایج است. این تزریق فضای اپیدورال را هدف قرار می‌دهد. این فضا در واقع فضای اطراف غشایی است که ستون فقرات و ریشه‌های عصبی را می‌پوشاند. اعصاب از فضای اپیدورال عبور کرده و سپس به سایر قسمت‌های بدن از جمله پاها منشعب می‌شوند.

اگر یک ریشه عصبی در فضای اپیدورال فشرده شود، بیمار دردی را احساس خواهد کرد که علاوه بر کمر در ناحیه پشت پاها هم وجود خواهد داشت. این درد اصطلاحا سیاتیک نامیده می‌شود، اما اصطلاح پزشکی مورد استفاده برای آن رادیکولوپاتی است.

استروئیدهای اپیدورال از جمله دگزامتازون داروهای ضدالتهابی بسیار قوی هستند که مستقیما به ریشه عصبی ملتهب شده فرستاده می‌شوند.

سایر تزریقات

بسته به نوع تشخیص، پزشک ممکن است انواع دیگری از تزریقات را به بیمار پیشنهاد دهد. به عنوان مثال ممکن است پزشک تصمیم به مسدود کردن اعصاب سمپاتیک بیمار بگیرد.

تزریق در چنین مواردی اعصابی که مسئول کنترل برخی از عوامل غیرارادی در بدن هستند را هدف قرار می‌دهد. اعصاب سمپاتیک مسئولیت کنترل کارکردهایی مثل باز یا بسته شدن رگ‌های خونی را بر عهده دارند.

دکتر متخصص و فوق تخصص ارتوپد خوب در مشهد

متخصص ارتوپد مشهد در مطب و درمانگاه و بیمارستان مشغول به خدمت رسانی به بیماران است. این متخصص می‌تواند با ارائه روش‌های درمانی مختلف به درمان و کنترل درد و بیماری شما بپردازد.

مشکلاتی که دکتر متخصص ارتوپدی درمان می‌کند عمدتا به عضلات و اسکلت شما ارتباط دارند. متخصص ارتوپدی مشهد بعد از اتمام دوره‌ی عمومی در رشته‌ی ارتوپدی تخصص دریافت کرده است و در زمینه‌ی آسیب‌های حرکتی مهارت دارد.

دکتر متخصص ارتوپد در مشهد چه خدماتی ارائه میکند؟

هر مشکلی که به حرکت شما و عضلات و اسکلت مرتبط باشد، می‌تواند تحت درمان توسط متخصص ارتوپد مشهد قرار بگیرد. در ادامه به برخی از این بیماری‌ها پرداخته‌ایم که متخصص ارتوپد در مشهد می‌تواند به درمان آنها بپردازد؛

♦ کاهش درد در اندام های حرکتی

گاهی با فعالیت کردن و حرکت کردن اندام‌های شما درد می‌گیرد. این مشکل می‌تواند در انجام کارهای روزانه برای شما مشکل ایجاد کند. متخصص ارتوپد درد را کاهش می‌دهد و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

♦ افزایش دامنه حرکت

در صورتیکه به علت انجام برخی از فعالیت‌ها نتوانید به خوبی حرکت کنید، متخصص ارتوپد می‌تواند برای درمان مشکلات شما اقدامات لازم را انجام دهد.

♦ درمان

برخی از بیماری‌های عضلانی و اسکلتی نیازمند درمان هستند که از طریق درمان‌های دارویی و جراحی می‌توان آنها را برطرف کرد. متخصص ارتوپد مشهد آنها را درمان می‌کند.  از دکترهای ارتوپد خوب شهر مشهد می توان به دکتر احسان عبداللهی اشاره کرد. که برای درمان انواع بیماری های مرتبط با کمر و گردن می تولنید به ایشان مراجعه کنید.

معرفی دکترهای متخصص ارتوپد خوب در مشهد

♦ دکتر محمد باقری قوژدی

♦ دکتر سید رضا شریفی

♦ دکتر علی دانسته

♦ دکتر سید سعید مهاجرزاده حیدری

♦ دکتر محمد حسن کیانوش

کلام آخر

کمر درد  انواع و دلایل مختلفی دارد. دکتر ارتوپد مشهد معمولا در طول فرایند درمان دردهای کمر، برای کاهش علائم بیماری از مسکن کمر درد یا آمپول کمر درد استفاده خواهد کرد.

دگزامتازون یک تزریق ضدالتهابی و مسکن است که در بسیاری از موارد برای بهبود وضعیت کلی بیمارهای مبتلا به کمردردهای مزمن یا بسیار شدید تجویز می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید