عضو کمیته کشوری آنفلوانزا مطرح کرد

تفاوت «آنفلوآنزا» با «سرماخوردگی»/هشدار درباره موج دوم آنفلوآنزا

  • آرشیو
  • یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ۸:۲۳
    کد خبر :652052

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا تفاوت بین بیماری آنفلوآنزا با سرماخوردگی را تشریح کرد.

 

دکتر مسعود مردانی با اشاره به تفاوت سرماخوردگی و آنفلوآنزا، گفت: دو بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکسری علائم دارند که باعث همپوشانی‌شان می‌شود، اما یکسری موارد هم در این دو بیماری وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد.

 

وی افزود: معمولا در آنفلوآنزا با بروز ناگهانی تب، همراه با بدن‌ درد مواجه می‌شویم. به طوری که تب بیمار گاهی تا ۴۰ درجه هم می‌رسد. بروز تب در آنفلوآنزا بسیار ناگهانی است؛ به‌طوری که ساعت و زمان دقیق بروز آن ممکن است در ذهن بیمار بماند. در حالیکه تب در بیماری سرماخوردگی به صورت تدریجی و با درجات پایین رخ می‌دهد و به ندرت به ۳۸ درجه می‌رسد.

 

مردانی ادامه داد: شاه‌ علامت سرماخوردگی آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. درحالیکه شاه علامت آنفلوآنزا، تب و درد و کوفتگی بدن است. البته هر دو ممکن است سرفه و عطسه را داشته باشند. بدن درد علامت بیماری آنفلوآنزا است. باید توجه کرد که حال بیمار آنفلوآنزا بسیار بد است و فرد نمی‌تواند بدون کمک کسی از جایش بلند شود و در موارد شدید در بیمارستان بستری می‌شود. شدت علائم بسیار بارز است، اما در سرماخوردگی اینطور نیست.

 

وی درباره تفاوت درمان‌های بیماری آنفلوآنزا با سرماخوردگی، گفت: در بیماری آنفلوآنزا یک داروی ضدویروسی تجویز می‌شود که اگر بیمار در سه روز ابتدایی بیماری مصرف کند، بهتر پاسخ می‌گیرد، اما فرد در سرماخوردگی اصلا به مصرف آنتی‌بیوتیک و داروی ضد ویروسی نیاز ندارد. مگر اینکه گلو چرکی باشد.

 

مردانی با بیان اینکه به طور کلی آنفلوآنزا سه موج دارد، اظهار کرد: زمان بروز موج‌های آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است و هر چه هوا سردتر شود و بروز موارد بیماری شدیدتر شود، ‌شدت امواج بیماری هم افزایش می‌یابد. امسال موج اول آنفلوآنزا تقریبا یک ماه زودتر از موعد معمول و مورد انتظار آغاز شد و از آنجایی که آنفلوآنزای H۱N۱ بیشترین موارد را به خود اختصاص داد، شاهد علائم بالینی سخت و شدید بودیم.

 

وی تاکید کرد: حال هر چه در جامعه بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها، تزریق واکسن در افراد در معرض خطر، پرهیز از دست دادن و روبوسی، جدا بودن از جمع در صورت ابتلا به بیماری و… اصلا ممکن است موج دوم اتفاق نیفتاد، اما اگر این موارد رعایت نشوند، موج دوم بیماری آنفلوآنزا با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. البته با سرما و سردتر شدن هوا هم این اتفاق می‌افتد.

 

وی همچنین گفت: بروز امواج بیماری آنفلوآنزا حداکثر تا بهار طول می‌کشد و در حال حاضر در موج اول بیماری هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید