تست ایمنی لاماری ایما/ دانگ فنگ T5 EVO سربلند از آزمایش های سخت

  • خودرو
  • سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۸
  • کد خبر :999339

با گسترش صنعت خودروسازی در چین، برندهای تولیدکننده نیز تلاش می کنند محصولاتی باکیفیت و جذابتر از گذشته ارائه دهند، از جمله آنها باید به دانگ فنگ اشاره کرد که سبد محصول آن با مدل‌های هیجان انگیزی چون T5 EVO کامل تر شده است، خودرویی که ما در کشورمان آن را به عنوان لاماری ایما می‌شناسیم.

شرکت دانگ فنگ در سال‌های گذشته سعی داشته تا محصولاتی باکیفیت تر از گذشته چه از نظر استحکام و چه از نظر طراحی راهی بازار کند. از قرار معلوم یکی از چینی هایی که اراده کرده تا جای پایی قوی تر در بازار های جهانی باز کند، همین دانگ فنگ است.

دانگ فنگ این خودرو را با زیر برند فورتینگ عرضه کرده است و در حال حاضر این مدل در کشورهایی مانند روسیه، اسپانیا، پاناما، پرو،عربستان، امارات، ایران و… به فروش می رسد و تاکنون بیش از 50 هزار دستگاه از این محصول جوان پسند فروش رفته است.

ابعاد دانگ فنگ او - لاماری ایما

بازتاب-یک خودرو علاوه بر اینکه جذابیت ظاهری باید داشته باشد تا بتواند نظر مشتری یا مخاطب را جلب کند، از نظر ایمنی نیز باید با امکانات لازم همراه شود تا در صورت تصادف آسیب جدی به سرنشینان وارد نیاید.

در تاریخ 16 ژوئن 2021، مرکز تکنولوژی و تحقیقات خودرویی چین (China Automotive Technology and Research Center) نتایج آزمون تصادفات جدید C-NCAP را منتشر کرد و خودروی فورتینگ T5 EVO به دلیل کیفیت و ایمنی خوب و رعایت استانداردهای سخت آزمون تصادف، عنوان پنج ستاره را از آن خود کرد.

فورتینگ T5 EVO در آزمون تصادف با موانع جلویی ۱۰۰٪، آزمون تصادف جانبی، آزمون تصادف جلویی با تمایل ۴۰٪، آزمون محافظت از عابرین پیاده و آزمون ترمز خودکار AEB شرکت داده شد و نهایتا در آزمایش های محافظت از مسافران، محافظت از عابرین پیاده، ایمنی فعال و آزمون‌های دیگر به عملکرد و نمره برتر دست یافت.

ایمنی لاماری ایما 5 ستاره

در مقابل آزمون تصادفات سخت C-NCAP، فورتینگ T5 EVO با کسب ۶۵.۵۳۱ امتیاز در حفاظت مسافر، با درصد امتیازدهی ۹۳.۶۲٪، تجربه خود را در طراحی ساختار بدنه و انتخاب مواد به خوبی نشان داد.

با استفاده از فناوری سوپرکیوب EMA، فورتینگ T5 EVO با پیروی از الگوی طراحی ایمنی تصادف پنج ستاره نسخه ۲۱ C-NCAP ساخته شده است. سپر ضد تصادف جلویی از جنس آلیاژ آلومینیوم با کیفیت بالا تولید شده که می‌تواند نیروی برخورد را به خوبی در مرکز تصادف پراکنده کند.

علاوه بر این، نسبت استفاده از فولاد با استحکام بالا در بدنه لاماری ایما یا فورتینگ T5 EVO می تواند به ۷۶٪ برسد و استحکام بیش از ۱۲۰۰ مگاپاسکال داشته باشد. فولاد با استحکام بالا در کراس اوور ایما از تکنولوژی تشکیل حرارتی پیشرفته در تقویت ستون A و ستون B، درب ها، کف ، پنجره ها و… استفاده می کند و استحکام کششی این قطعات به ۱۵۰۰ مگاپاسکال می رسد. در آزمون های خاص، فورتینگ T5 EVO حتی در صورت وقوع سانحه، سازگاری معماری بدنه را حفظ می کند و از تغییرشکل فضای سرنشینان جلوگیری می کند.

در آزمون ایمنی فعال، لاماری ایما به ترتیب آزمون پایداری خودرو ESC و آزمون ترمز اضطراری خودکار AEB را پشت سر گذاشته است. در این آزمون ها، این خودرو با استفاده از ESP نسل جدید از سازنده برجسته جهانی Bosch، با دریافت امتیاز کامل ۴، استحکام بسیار خوبی در شرایط رانندگی حداکثری نشان داد.

در آزمون AEB، ایما همچنین توانایی ترمز خودکار بر روی خودرو/افراد را نشان داد. در واقع، علت اصلی بسیاری از سوانح رانندگی این است که رانندگان به موقع ترمز نمی زنند. بنابراین، از سال 2018، ویژگی AEB رسماً به روش‌های ارزیابی ایمنی C-NCAP اضافه شده است. در برنامه آزمون AEB، ویژگی AEB در T5 EVO از سنسورهایی مانند رادار میلی متری برای تشخیص محیط جلوی خودرو در زمان واقعی استفاده می کند. این داده‌ها برای محاسبه وضعیت تصادف استفاده می شوند.

هنگامی که خودرو احساس برخورد آنی می کند، سیستم ترمز را به طور خودکار فعال می کند تا از آن جلوگیری کند. شاسی بلند ایما در این آزمون با کسب ۱۳.۶۹۳ امتیاز در ارزیابی ایمنی فعال، با درصد امتیازدهی ۹۱.۲۹٪، به عملکرد برتر دست یافته است.

البته ناگفته نماند که این سامانه در نسخه های ایرانی فورتینگ T5 EVO وجود ندارد و گفته می شود محصولات آینده این خودرو در ایران، به این امکان مجهز خواهند شد.

محافظت از عابرین پیاده نیز بخشی مهم از آزمون ایمنی است زیرا عابرین پیاده در تصادف با خودروها آسیب بیشتری می بینند. در آزمون C-NCAP، فورتینگ T5 EVO با درصد امتیازدهی ۸۰٫۶۴٪، با موفقیت به محافظت از عابرین پیاده پرداخته است. از لحاظ ترکیب محافظت از مسافران و عابرین پیاده، فورتینگ T5 EVO با کسب امتیاز کلی ۶۵.۵۳۱ از ۱۰۰ امتیاز، درصد امتیازدهی ۹۳.۶۲٪ را کسب کرده است.

به طور خلاصه، فورتینگ T5 EVO با طراحی ساختاری بسیار ایمن و استفاده از مواد با استحکام بالا، به عنوان یک خودروی پنج ستاره ایمنی تصادف توسط C-NCAP شناخته شده است.

نمره تست ایمنی لاماری ایما

 

فیلم تست دانگ فنگ( فورتینگ) T5 EVO- لاماری ایما

همچنین مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین هم برای بررسی استحکام و ایمنی لاماری ایما، آزمون های مختلفی را در یازده مرحله انجام داد که بد نیست به برخی از آنها اشاره کنیم:

تست کیفیت 1+6 لاماری ایما

هر خودرو از چندین قسمت مونتاژی تشکیل شده و در تصادف این قسمت‌ها باید مقاومت مناسبی از خود نشان دهند. یک شرکت در تولید و ساخت اتومبیل خود باید به طراحی و ساختار ایمنی بالا دست یابد تا بتواند محصولی ایمن و قابل توجه تولید کند.

در تست ایمنی فورتینگ T5 EVO( لاماری ایما)، مهندسان سه قسمت کلیدی تیرچه ضد برخورد، بدنه خودرو و ستون B  را جدا کردند. در واقع استفاده از تست‌های ضربه‌ای با مقاومت بسیار بالا جهت شبیه‌سازی توانایی‌های شدید این اجزای کلیدی در هنگام تصادفات خودرو اهمیت دارد.

در سوی دیگر و بسیار متفاوت تر از تست تصادف خودروی معمولی، تست کیفیت 1+6 می‌تواند این اجزای کلیدی را مستقیماً با چالش مواجه کرده و عملکرد ایمنی خودرو را به طور مستقیم‌تر نشان دهد.

در همان زمان، مرکز ایمنی خودروی چین شش تست کیفیت را روی دانگ فنگ  T5 EVO بر اساس بازار خودرو این کشور و شرایط جاده انجام داده تا مشخص شود سطح ایمنی آن چقدر است. همچنین بسیاری از مصرف کنندگان نگران تست دوام معادل 100000 کیلومتر، تست VOC وسیله نقلیه و تست راحتی خودرو بودند که آنها هم با استاندارد های روز دنیا برای این خودرو انجام شد.

 این شش آزمایش، کیفیت مدل‌های خودرو را بیشتر ارزیابی کرده و مشخص می‌کنند اتومبیل از چه سطح ایمنی برخوردار است.

تست ایمنی بدنه لاماری ایما

تست فشار کانتینری

بسیاری تصور می‌کنند سیستم‌های ایمنی برای وسایل نقلیه شامل کمربند ایمنی، کیسه هوا و برخی از این قبیل می‌شود، اما باید اعتراف کرد که ایمنی اصلی خودرو  اصطلاحا پلتفرم روی قاب و بدنه آن است که از دید افراد پنهان بوده و نقش بسزایی در ااین زمینه ایفا می‌کند.

پلتفرم روی قاب نه تنها روی وضعیت بدنه تاثیرگذار است، بلکه نقش موثری در طراحی اتومبیل هم دارد. این بخش را می‌توان با اسکلت انسان مقایسه کرد که در واقع نقش ساختاری و ایمنی را در برابر آسیب و ضربات ایفا می‌کنند.

در زمانی که خودرویی روی زمین غلت می‌زند، این پلتفرم روی قاب است که به محافظت از سرنشینان داخل خودرو کمک می کند. در این بخش از تست، متخصصان یک وزنه سنگین را به صورت عمودی روی پلتفرم روی قاب فورتینگ T5 EVO قرار دادند تا سطح دوام آن مشخص شود.

این تست موجب خواهد شد تا ظرفیت تراکم فشار پلتفرم روی قاب بدنه خودرو مشخص شود. بنابراین خیلی اهمیت دارد که یک اتومبیل بتواند از آن موفق بیرون بیاید.

تست برخورد سنگین از عقب

در زندگی روزمره کمتر شاهد غلت زدن خودروها هستیم، اما بارها اتفاق افتاده که خودرویی از عقب برخورد داشته باشد. این نوع برخوردها نسبتا شدید هستند و در صورت بروز، نیروی ایجاد شده در اثر برخورد به سپر و بدنه منتقل می‌شود.

این بخش از ساختار خودرو نقش مهمی در حفاظت از پلتفرم قاب دارد. از آنجایی که این قسمت پشت وسبله نقلبه تعبیه شده، افراد نمی‌توانند به درستی آن را بررسی کنند. در این تست خودرو فورتینگ توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

تست ایمنی لاماری ایما ارین

تست شلیک به ستون‌های فولادی

اتومبیل‌ها علاوه بر اینکه از عقب تصادف دارند، از زوایای کناری و بغل نیز آسیب پذیر هستند. در این قسمت اسکلت ضدبرخورد درب نقش بسزایی در ایمنی بدنه دارد. اما برخلاف اسکلت ضد برخورد جلو، تاثیر زیادی در صورت رخ دادن حادثه روی بدنه می‌گذارند.

در این تست آزمایش‌کنندگان از تیرهای سلاح گرم استفاده کرده و گلوله را مستقیما به سمت اسلکت ضدبرخورد درب شلیک می‌کنند. با فیلمبرداری و استفاده از قابلیت حرکت آهسته، به خوبی می‌توان مشاهده کرد که عملکرد اسکلت ضدبرخورد درب در هنگام مواجه با تیر چگونه عمل می‌کند.

تست عبور از سرعت گیر

هنگامی که بدنه خودرو استحکام مناسبی داشته باشد، نه تنها ایمنی سرنشینان بیشتر خواهد شد، بلکه تجربه سواری بهتری را می‌توان احساس کرد. این مورد موجب خواهد شد تا خودرو یکپارچگی کاملی داشته و صدا کمتری هم به داخل کابین منتقل می‌شود. بنابراین یک خودرو اگر استحکام بدنه بالایی پیدا کند، از چند جهت مزیت دارد.

کارشناسان روی لاماری ایما یا همان فورتینگ T5 EVO تست‌های محتلفی انجام دادند تا استحکام بدنه را بسنجند. این امر با تست خودرو در سرعت های بالا و همچنین عبور از دست انداز ها و سرعت گیر های جاده ای انجام می شود که در نهایت سربلندی لاماری ایما در این تست ها را به همراه داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید