تردد ۷ میلیون خودرو بدون معاینه فنی در ایران

    کد خبر :878540
تردد ۷ میلیون خودرو بدون معاینه فنی در ایران

مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور گفت: با وجود بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور، سال گذشته به دلیل اعمال نشدن قانون موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی فقط ۲۳۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی برای اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

عبدالله متولی مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور اظهار کرد: باتوجه به تردد بیش از ۱۸ میلیون خودرو مشمول معاینه فنی در کشور در سال ۱۳۹۹ تنها برای ۱۱ میلیون گواهی معاینه فنی صادر شد.

وی افزود: البته صدور این تعداد گواهی معاینه فنی در سال گذشته به معنای حضور ۱۱ میلیون خورو در مراکز معاینه نیست، چراکه بر اساس جدول سن مرز فرسودگی بعضی خودروها موظف به ۲ تا ۳ بار اخذ گواهی معاینه فنی در سال هستند و بر این اساس تعداد خودروهای مراجعه کننده برای اخذ معاینه فنی بسیار کمتر از این آمار است.

از ظرفیت مراکز معاینه فنی در کاهش آلایندگی بهره گرفته نشده

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور در تشریح اهمیت مقوله معاینه فنی تصریح کرد: معاینه فنی می‌تواند در بهبود و ارتقای تولید خودرو در کشور، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی وسایل نقلیه بسیار موثر باشد و اطلاعات سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) و مراکز معاینه فنی می‌تواند کمک‌حال صنعت خودرو کشور باشد.

متولی ادامه داد: چنانچه در فرایند معاینه فنی به طور صریح ضعف خودروهای مختلف در زمینه آلایندگی و ایمنی به تفکیک قطعات مشخص شده و این مساله می‌تواند ضمن بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور، در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد نیز بسیار موثر باشد.

وی بیان کرد: با تاکید بر نظارت آنلاین و مستمر بر مراکز معاینه فنی کشور تصریح کرد: از ظرفیت مراکز معاینه فنی که بیش از ۹۰ درصد در بهبود عملکرد خودروها، افزایش ایمنی و کاهش آلایندگی موثر بوده است بهره گرفته نشده است.

هر موتورسیکلت به طور میانگین ۶ برابر خودروها آلاینده‌اند

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با اشاره به تردد بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور گفت: در سال گذشته به دلیل عدم اعمال قانون موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی فقط ۲۳۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی برای اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و این در حالی است که هر موتورسیکلت به طور میانگین ۶ برابر خودروها آلاینده هستند.

تعرفه استفاده از خدمات مراکز معاینه فنی افزایش یابد

متولی در ادامه خواستار افزایش تعرفه استفاده از خدمات مراکز معاینه فنی بر اساس تورم سالیانه و افزایش هزینه‌های روزافزون شد و گفت: هزینه استفاده از خدمات معاینه فنی به رغم افزایش چشمگیر هزینه‌ها طی چند سال گذشته به ویژه در زمینه افزایش اجاره‌بها، حقوق کارکنان، تعمیر و نگهداری خطوط آزمون و سایر هزینه‌ها همچنان در حدود ۴۷ هزار تومان است و از سال گذشته تاکنون افزایش نیافته است.

خالی بودن دست‌کم نیمی از ظرفیت اسمی مراکز معاینه فنی کشور

به گزارش فارس، وی افزود: ضروری است افزایش نرخ خدمات مراکز معاینه فنی با توجه به هزینه‌های چند میلیاردی احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری مراکز و خالی بودن دست‌کم نیمی از ظرفیت اسمی مراکز معاینه فنی کشور سالانه صورت پذیرد. بدیهی است در صورت عدم توجه به این مساله باید شاهد تعطیلی بسیاری از این مراکز و هدر رفتن میلیاردها تومان هزینه در این زمینه باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید