تحریم های جدید کابوس تهران است یا واشنگتن؟

    کد خبر :409711

هرچند هجمه بسیار زیادی در مورد اعمال تحریمهای امریکا علیه ایران شکل گرفت ولی امریکا برخی اتفاقها را نتوانست جامه عمل بپوشاند.

به گزارش نامه نیوز، از ابتدای خروج امریکا از برجام تهدیدات بسیاری علیه ایران شکل گرفت. برخی حتی به وضوح از جنگ سخن راندند و حمله امریکا به ایران یا حداقل حمله نیابتی عربستان به ایران را قریب الوقوع دانستند. اما در این شش ماهه چه تحولاتی رخ داد.

1- امریکای ترامپ تلاش کرد استراتژی به صفر رساندن فروش نفت ایران را رقم بزند. ولی این مسئله اتفاق نیفتاد. کما اینکه این موضوع در دوره احمدی نژاد که شدیدترین تحریمها اعمال شده بود اتفاق نیفتاد.

2- اروپایی ها در این دوره به یک خودشناسی رسیدند. اینکه آنها چقدر در مقابل امریکا بی دست و پا هستند و کوچکترین مسائلشان به امریکا وابسته است. آنها باید تصمیمات مهمی را می گرفتند.

3- چینی ها و روسها از فرصت بوجود امده استفاده کردند و تلاش کردند خط مستقلی را فراتر از گذشته و با جایگاه خاص تری در نظام بین الملل ایفا کنند تا از گپ ایجاد شده بین اروپا و امریکا استفاده کند.

4- ایران دریافت وضعیت پیش امده در دوره ترامپ تجربه گرانقدری است. اینکه یک توافق باید به اندازه کافی جامع الاطراف باشد که تغییر سیاستتمداران نتواند آسیبی به آن وارد کند.

5- دوره ترامپ دوره منحصربفردی است اما باید از شرایط پیش رو ناامید نشد و تخم مرغها را در سبدهای مختلف چید. روسها، چینی ها و اروپایی هرکدام مواردی هستند که می توانند در مقابل ترامپ و امریکای جدید کمک حال ایران باشند.

6- با عنایت به نیاز بازار به سوخت در آستانه زمستان و مساله رشد قیمت نفت، امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران به راحتی قابل اجرا نیست. به موازات مقابله نرم ایران با طرح آمریکا برای فلج کردن اقتصاد کشور، تلاشهای دیپلماتیک برای نگاه داشتن اروپایی ها در برجام و عملی شدن وعده هایشان ، با جدیت ادامه دارد و برای ایران حیاتی است.

7- در طی چند هفته گذشته رایزنیهای متعددی در وین و بروکسل میان کارشناسان ایرانی و مقامات اتحادیه اروپا صورت گرفته است. بدون شک، تحقق قول و قرار های سران اروپایی برای تشویق ایران به ماندن در توافق هسته ای، از نظر حیثیتی برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است و در واقع آزمونی است برای نشان دادن استقلال عمل کلیت اروپا بعنوان یک بلوک قدرتمند اقتصادی-سیاسی در برابر آمریکای ترامپ که علاوه بر خروج از برجام، با شرکای دیرپای خود در اروپا بد عهدی کرده و علاوه بر ترک توافق آب و هوایی پاریس، با وضع تعرفه های تجاری نا متعارف برای کالاهای اروپایی، شکاف دو متحد آتلانتیکی را بیشتر و آشکار تر ساخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید