تحریم فرودگاه نجف کلید خورد

    کد خبر :46162

ماجرای چالش ایرانیان با عجیب و غریب‌ترین فرودگاه دنیا و همه قانون‌های خاص و منحصربهفردش، امروز به ایستگاه پایانی می‌رسد و طبق وعده قبلی، قرار شده است همه پروازهای ایرانی به فرودگاه نجف، از امروز لغو شود تا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، تن به مقررات تازه و تعرفه‌های نامتعارف مسوولان این فرودگاه ندهند. هرچند هر دو طرف می گویند جلسه نهایی دوجانبه برای تصمیم‌گیری در این باره، امروز برگزار و تصمیم ایران پس از این جلسه اعلام رسمی خواهد شد.

پایان دردسرهای دنباله دار فرودگاه نجف، امروز با برگزاری جلسه نهایی میان مسوولان ایرانی و عراقی اعلام خواهد شد و پس از این جلسه است که تصمیم‌گیری قطعی درباره تحریم فرودگاه نجف از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی رسانه‌ای می‌شود یا خلبانان ایرانی، همچنان باند این فرودگاه را برای فرود انتخاب می‌کنند.

با این حال پس از کشمکش چند هفته‌ای میان مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری و همتایان عراقی‌شان، دیروز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی برای توقف پروازهای خود به فرودگاه نجف مصمم هستند، اعمال نرخ‌های غیرمنطقی از سوی این فرودگاه خصوصی را دلیل اخذ این تصمیم عنوان کرد و البته این را هم گفت که پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به فرودگاه بغداد طبق برنامه‌های قبلی انجام خواهد شد و فقط در اعتراض به نرخ‌های غیرمنطقی فرودگاه نجف، فعلاً پرواز هواپیماهای این ایرلاین‌ها به فرودگاه نجف از ۱۰ تیرماه ۹۶ متوقف می‌شود.

 

آقای «مقصود اسعدی سامانی» رفتار غیرمنطقی و وضع عوارض گمرکی جدید و عطف به ماسبق کردن آن از سوی فرودگاه نجف را دلیل اصلی اعتراض‌های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دانسته و گفته است: «از چندی پیش، فرودگاه نجف عوارضی را تحت عنوان عوارض گمرکی وضع کرد بدین ترتیب که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باید از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون به‌ازای هر پرواز، حدود ۸۵ دلار به این فرودگاه پرداخت کنند و در واقع در سال جاری با وضع این قانون، آن را عطف به‌ماسبق هم کرده است.»

 

اسعدی ادامه داده است: «غیر از این هزینه‌ها، فرودگاه نجف در ازای پروازهایی که به این فرودگاه انجام می‌شود، به ازای هر صندلی، مبلغ ۱۵ دلار از شرکت‌های ایرانی دریافت می‌کند ضمن آنکه مبلغ ۱۰ دلار هم از مسافران در فرودگاه دریافت می‌کند.»

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه نجف حدود چهار برابر هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه‌های ایران است ضمن آنکه هزینه سوخت در فرودگاه نجف ۹۸ سنت و تقریباً چهار برابر هزینه سوخت شرکت هواپیمایی در ایران است.

اسعدی سامانی، هزینه‌های فرودگاهی ایران از شرکت‌های هواپیمایی عراقی را هم این‌طور با فرودگاه نجف مقایسه کرده است: «در فرودگاه‌های ایران به ازای هر پروازی که از عراق به ایران می‌آید هزینه هندلینگ پرواز بین ۳ هزار دلار تا ۳ هزار و ۵۰۰ دلار برای هر پرواز متفاوت است، اما در فرودگاه نجف رقمی بین ۱۴ تا ۱۸ هزار دلار بابت هزینه هندلینگ دریافت می‌شود و این موجب افزایش هزینه شرکت‌ها شده است.»

 

به گفته اسعدی سامانی، مسوولان عراقی هم بیان کرده‌اند که کنترلی بر فرودگاه نجف ندارند: «فرودگاه نجف، خصوصی است. در مذاکراتی که با وزیر حمل‌ونقل عراق و سازمان هواپیمایی کشوری این کشور داشته‌ایم، آن‌ها اعلام کردند که چون فرودگاه نجف توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، ما نمی‌توانیم درباره این فرودگاه اعمال‌نظر کنیم و آنها به صورت مستقل عمل می‌کنند و مستقل تصمیم می‌گیرند و تبعیتی از تصمیمات ما ندارند.»

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی البته تنها راه برون رفت از این وضعیت امروز را گفت‌و‌گو با مسوولان عراقی می‌داند: «برای رفع این مشکل مقرر شده است دهم تیرماه (امروز) برابر با یکم جولای، هیأتی از کشور عراق به تهران بیاید و مذاکراتی با شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره داشته باشند اما فعلاً و تا به نتیجه نرسیدن این جلسات، شرکت‌ها بر تصمیم خود مبنی بر توقف پروازها به فرودگاه نجف مصمم هستند.

از سوی دیگر، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز دیروز به خبرگزاری «تسنیم»، استمرار پروازها به فرودگاه نجف را منوط به تصمیم‌گیری جلسه امروز دانست. آقای «رضا جعفرزاده» با بیان اینکه در جلسه امروز مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران ایرلاین‌های داخلی و مسوولان فرودگاه نجف حضور دارند، افزود: «در صورتیکه طرف عراقی در درخواست‌های خود تجدیدنظر نکند، درباره استمرار پرواز ایرلاین‌های ایرانی به نجف تصمیم‌گیری خواهد شد‌.»

جعفرزاده اواسط ماه قبل در این‌باره گفته بود: «استمرار پروازهای شرکت‌های ایرانی به نجف از دهم تیرماه جاری منوط به تجدید نظر مسوولان این فرودگاه است.»

با این حال، نگاهی به سایت‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما، حکایت دیگری را روایت می‌کند. جست‌و‌جویی ساده برای بلیت پرواز نجف، نشان می‌دهد که برای تمام روزهای هفته آینده، پروازهایی از فرودگاه بین‌المللی نجف برنامه‌ریزی شده است و علاوه‌بر شرکت «العراقیه» شرکت‌های هواپیمایی ایرانی چون ایران‌ایر، آتا، قشم ایر، معراج و ماهان ایر نیز برای هفته بعد و در شرایطی که قرار است پروازهای ایرانی به فرودگاه نجف متوقف شود، پروازهای خود به این فرودگاه را برنامه‌ریزی کرده‌اند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد بدون درنظر گرفتن نتیجه جلسه امروز خواهد بود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا مسوولان عراقی، متقاعد به تعدیل هزینه‌های دریافتی خود خواهند شد یا پافشاری آنان بر تصمیم عجیب و غریبشان برای افزایش نامتعارف هزینه‌های فرودگاهی، شرکت‌های ایرانی را به تحریم فرودگاه نجف مجاب خواهد کرد؟ نتیجه جلسه امروز، پاسخ به این پرسش را خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید