بیشترین تسهیلات ارزی توسط کدام بانک ها پرداخت شده است؟

    کد خبر :1051463
تسهیلات ارزی بانک

بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان بانک‌های خصوصی مورد بررسی، نسبتا بانک ملت و پاسارگاد دارای بیشترین سپرده‌های ارزی بوده و متقابلا بیشترین تسهیلات ارزی را نیز اعطا کرده است.

میزان تسهیلات و سپرده ارزی 11 بانک خصوصی که نظم بیشتری در انتشار گزارش عملکرد ماهانه داشته‌اند، بررسی شده است. بر اساس آمار، در مقابل مجموع حدود 370 همت ارزش ریالی کل سپرده‌های ارزی، حدودا 21 همت تسهیلات ارزی اعطا شده است.

سپرده‌های ارزی یکی از انواع سپرده‌ها در ترازنامه بانک‌هاست. به طور کلی خالص دارایی‌های خارجی کشور یکی از اقلام نقدینگی است که ممکن است متعلق به بانک مرکزی یا شبکه بانکی باشد.

در این گزارش بانک‌ها را به سه دسته اصلی دولتی، خصوصی و قرض‌الحسنه تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

بررسی عملکرد ارزی 11 بانک خصوصی

بر اساس گزارش فعالیت ماهانه بانک‌ها در دی ماه که در سامانه کدال منتشر می‌شود، اطلاعات مربوط به 11 بانک که گزارش خود را منتشر کرده بودند بررسی شده است. به طور کلی 17 بانک خصوصی در کشور وجود دارد که از این میان 11 بانک اطلاعات به روزتری از وضعیت خود منتشر کرده‌اند.

همچنین دلیل اینکه تنها سپرده‌های ارزی بانک‌های خصوصی بررسی شده این است که بانک‌های دولتی گزارش عملکرد ماهانه مربوط به دی ماه را از خود ارائه نداده‌اند.

بانک‌های مورد بررسی در این گزارش شامل، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، خاورمیانه، دی، سامانه، سینا، گردشگری، صادرات و ملت می‌شود.

 تسهیلات ارزی بانک

ارزش کل سپرده‌های ارزی 11 بانک خصوصی

مطالعات نشان می‌دهد مجموعا به ارزش 369 هزار و 652 میلیارد تومن سپرده ارزی در 11 بانک خصوصی در انتهای دی ماه در جریان بوده که از این میان، حدود 18.69 هزار میلیارد سپرده مدت‌دار و 350.96 هزار میلیارد مربوط به سپرده‌های کوتاه‌مدت بوده است.

به‌طور کلی سپرده‌های ارزی شامل نرخ ذخیره قانونی نمی‌شود. ذخیره قانونی آن بخشی از سپرده‌های نزد بانک‌هاست که بر اساس دستور بانک مرکزی، موظفند در بانک مرکزی به امانت بگذراند تا قابلیت خلق شبه پول توسط آن‌ها بی‌نهایت نباشد.

تا انتهای دی ماه چقدر وام ارزی اعطا شده است؟

در مقابل سپرده‌های ارزی به ارزش حدودا 370 همتی، محاسبات نشان می‌دهد ارزش کل تسهیلات ارزی داده شده تا انتهای دی ماه، حدود 21 هزار و 155 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. بنظر می‌رسد درحالت کلی دلیل نسبت پایین وام‌های ارزی به کل سپرده‌های ارزی، پایین بودن نسبت سپرده‌های ارزی مدت‌دار باشد.

به گزارش اکوایران، در این میان بانک پاسارگاد و بانک ملت به ترتیب با 133 و 61 همت بیشترین سپرده‌های ارزی کوتاه مدت را به خود اختصاص داده‌اند. بانک ملت و تجارت نیز با 7 و 4.5 همت بیشترین سهم سپرده‌های ارزی بلندمدت را در میان سایر بانک‌ها داشته‌اند. در مقابل بیشترین تسهیلات ارزی نیز توسط بانک ملت و پاسارگاد به ارزش ریالی 11 و 6 همت اعطا شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید