بیانیه اتحادیه اروپا درباره برجام/ برداشتن تحریم‌های هسته‌ای ایران بخش ضروری برجام است

    کد خبر :845381
بیانیه اتحادیه اروپا درباره برجام

هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با تأکید بر لزوم برداشتن تحریم‌های هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از برجام، خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین شد.

«استفان کلمنت» رئیس هیأت اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» با تأکید بر تعهد اروپا بر اجرای کامل و مؤثر برجام خواستار بازگشت بدون تعویق جمهوری اسلامی به مذاکرات «وین» درباره احیای برجام شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در وبگاه هیأت نمایندگی اروپا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» قرار گرفته بود در ارتباط با راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد که برداشتن تحریم‌های هسته‌ای بخش ضروری توافق هسته‌ای ایران است.

اتحادیه اروپا در آغاز این بیانیه با تأکید بر لزوم اجرای کامل برجام گفت: «اتحادیه اروپا در این نقطه حساس از زمان، بر تعهد راسخ و ادامه حمایت خود از اجرای کامل و مؤثر برجام تأکید می‌کند و به تداوم همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافقی که برای معماری جهانی‌عدم اشاعه هسته‌ای اهمیت راهبردی دارد، ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا از همگی می‌خواهد تا به حمایت از اجرای آن (توافق) در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادامه دهند».

در ادامه این بیانیه با تأکید بر لزوم ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات «وین» برای احیای برجام آمده است: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و ارتباطات نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با تمامی شرکای مربوطه حمایت می‌کند».

این بیانیه می‌افزاید: «در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات با توجه به بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چشم‌انداز بازگشت ایران به اجرای کامل برجام حائز اهمیت است».

اتحادیه اروپا سپس از ایران درخواست کرد که بدون تعویق به مذاکرات وین بازگردد و در بیانیه خود گفت: «بنابراین، اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که بدون تأخیر بیشتر به مذاکرات وین بازگردد. این مسئله با توجه به گسترش پویای فعلی برنامه هسته‌ای ایران و در عین حال که فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور جدی تضعیف شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است».

اتحادیه اروپا در ادامه اعتراف کرد که اقدامات ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی نتیجه خروج یکجانبه و بدون دلیل ایالات متحده از برجام بوده است.

در این بخش، اتحادیه اروپا در بیانیه خود توضیح داد: «اتحادیه اروپا اعتراف می‌کند که این موضوع به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها ارتباط داشته است. برداشتن تحریم‌های هسته‌ای به همراه اجرای کامل قابل راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران، بخش ضروری این توافق است. اتحادیه اروپا تمایل دارد تأکید کند که به طور کامل به تعهداتش از جمله برداشتن تحریم‌ها طبق برجام پایبند بوده است».

اتحادیه اروپا در حالی چنین ادعایی را درباره پایبندی خود به تعهدات برجامی‌اش مطرح کرده است که ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و در نتیجه بدعهدی شرکای اروپایی این توافق هسته‌ای در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، شروع به کاهش تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای کرد.

اتحادیه اروپا همچنین در ادامه شفافیت را یک عنصر کلیدی برجام توصیف کرد و اعلام کرد: «شفافیت، عنصر کلیدی برجام است و بر این اساس، اتحادیه اروپا بر نگرانی عمیق خود از تصمیم ایران برای تعلیق (از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱)، اجرای (داوطلبانه) اقدامات شفاف‌سازی که در برجام پیش‌بینی شده و همچنین پروتکل الحاقی که تا حد چشمگیری دسترسی و نظارات به سایت‌ها، فعالیت‌ها و اطلاعات مربوطه (در ایران) را کاهش داده، تأکید می‌کند».

به گزارش فارس، در ادامه این بیانیه در ارتباط با کاهش دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای ایران آمده است: «بعلاوه، ایران بیانیه‌های به روز شده را ارائه نداده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتوانسته هیچ‌گونه دسترسی تکمیلی طبق پروتکل الحاقی داشته باشد. برای بیش از ۶ ماه، آژانس از بخش ضروری از دانش خود از فعالیت‌های ایران در کل چرخه سوخت هسته‌ای ایران محروم بوده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید