بهترین صبحانه، ناهار و شام برای افراد سرماخورده

  • آرشیو
  • چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
    کد خبر :786094

سیب زمینی شیرین حاوی ویتامین A می‌باشد. ویتامین A، یک ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است که به تولید سلول‌های سفید خون که با ویروس‌ها مقابله می‌کنند و همچنین سالم نگه‌داشتن غشاهای مخاطی، کمک می‌کند.

شارون پالمر، متخصص تغذیه و نویسنده Plant-Powered for Life. می‌گوید: برخی از علائم سرماخوردگی مانند “تولید مخاط”، پاسخ التهابی بدن به پاتوژن هستند بنابراین علاوه بر استفاده از درمان‌های شناخته شده سرماخوردگی، مصرف مواد غذایی که التهاب را کاهش می‌دهند، می‌تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید.

صبحانه: املت قارچ با سالسا (۲ عدد تخم مرغ، نصف فنجان قارچ خرد شده، کمی‌سس سالسا)

تخم مرغ سرشار از “روی” است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و علائم سرماخوردگی را برطرف می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف “روی” در ظرف ۲۴ ساعت از شروع علائم می‌تواند مدت سرماخوردگی را کوتاه کند. انواع قارچها(مثلا دکمه‌ای و شیتاکه)، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. پیک می‌گوید: قارچ‌ها، تولید سلول‌های سفید خون را که در خط مقدم سیستم ایمنی بدن ما هستند، افزایش میدهند. کمی سس سالسای تند می‌تواند به رفع گرفتگی و التهاب سینوس‌ها کمک کند.

میان وعده: ماست (یک ظرف کوچک یا سه چهارم فنجان)

پروبیوتیک‌های موجود در ماست، بهترین دوستان افراد مبتلا به سرماخوردگی هستند. زیرا آنها، پاسخ التهابی بدن را کاهش می‌دهند. مطالعه‌ای که در مجله تغذیه انگلستان به چاپ رسید، نشان می‌دهد که باکتری‌های مفید، مدت سرماخوردگی را تا ۲ روز کاهش می‌دهند و تا ۳۴% از شدت علائم می‌کاهند.

پیک پیشنهاد می‌کند از ماست‌های طعم دار که در هر وعده، ۱۵ گرم یا کمتر از این مقدار کربوهیدرات دارند، استفاده کنید یا یک ماست ساده انتخاب کنید و یک قاشق چایخوری عسل خام در آن بریزید.

نوشیدنی: چای سبز یا سیاه بدون کافئین

پیک می‌گوید: وقتی بیمار هستید نمی‌توانید به اندازه کافی چای بنوشید. اما چای سبز و سیاه، سرشار از آنتی اکسیدان هستند از جمله آنتی اکسیدان “ال تینین” که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. محققان دانشگاه کاردیف دریافته‌اند که نوشیدنی‌های گرم می‌تواند عطسه، گلودرد، لرز و خستگی را کاهش دهد.

ناهار: برشهای فلفل قرمز و بروکلی با حوموس

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C برای سلامت سیستم ایمنی ضروری است و می‌تواند سرماخوردگی شما را سریعتر برطرف کند. پالمر می‌گوید: توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و مرکبات سرشار از ویتامین c هستند.

مصرف حموس درکنار سبزیجات، به بدن شما پروتئین می‌رساند. پروتئین یک ماده مغذی مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و برای تولید آنتی بادی‌های ضد بیماری، ضروری است.

میان وعده: سیب زمینی شیرین(نصف سیب زمینی شیرین پخته با یک قاشق چایخوری روغن زیتون خالص و کمی‌نمک)

سیب زمینی شیرین حاوی ویتامین A می‌باشد. ویتامین A، یک ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است که به تولید سلول‌های سفید خون که با ویروس‌ها مقابله می‌کنند و همچنین سالم نگه‌داشتن غشاهای مخاطی، کمک می‌کند.

شام: سوپ مرغ

مادر شما، درست می‌گفت. پیک می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد که سوپ مرغ، گرفتگی و مخاط بینی را کاهش می‌دهد. این مسئله بعلت آمینو اسید سیستئین در مرغ است که به رقیق کردن مخاط در ریه‌ها کمک می‌کند و از میزان سرفه و گرفتگی بینی شما می‌کاهد. بعلاوه سوپ داغ از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند و می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. یک مطالعه که در مجله “قفسه سینه” منتشر شد نشان می‌دهد که لازم نیست سوپ، حتما خانگی باشد تا چنین خاصیتی داشته باشد. سوپ‌های آماده سوپر مارکتی نیز موثرند.

نوشیدنی: آب داغ با لیمو و عسل(یک برش لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل)

تحقیقات نشان می‌دهد که عسل، گلودرد را کاهش می‌دهد و می‌تواند سرفه شما را کمتر کند. در یک مطالعه مشخص شد که عسل به اندازه داروی سرفه در کاهش سرفه‌های شبانه، موثر است. لیمو نیز به نوشیدنی شما ویتامین C اضافه می‌کند که ضد سرماخوردگی است.

منبع: مجله سلامت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید