بهای طلا و نفت امروز سه شنبه در بازارهای جهانی

    کد خبر :766016

به دنبال تعویق گفت گوهای گروه اوپک پلاس در خصوص سیاست تولید در سال 2021 و افزایش نگرانی ها در مورد بالا رفتن عرضه، قیمت جهانی نفت امروز شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 59 سنت معادل 1.22 درصد کاهش به 47 دلار و 59 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه نیز با 34 سنت معادل 0.75 درصد کاهش به 45 دلار رسید.

قیمت هر دو شاخص نفتی در ماه نوامبر و تحت تاثیر خبرهای مثبت در خصوص ساخت واکسن کرونا و احتمال ترمیم سریع اقتصادی شاهد افزایش حدودا 27 درصدی بود.

به گفته سه منبع آگاه، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس نشست سیاستگذاری خود را تا روز پنجشنبه به تعویق انداخته است، زیرا بازیگران کلیدی این گروه همچنان در خصوص میزان تولید نفت در وضعیت فعلی اختلاف نظر دارند. اوپک پلاس قرار بود روز سه شنبه تشکیل جلسه دهد، اما مذاکرات وزرای کشورهای عضو نتوانست به یک اجماع منجر شود.

باب یاوگر تحلیلگر بازار نفت در موسسه میزوهو گفت: «من احتمال می دهم که در نهایت اوپک پلاس توافق کاهش تولید فعلی را تا سه ماه دیگر تمدید کند.» وی افزود، اما هرگونه توافقی نیازمند موافقت برخی از تولیدکنندگان با کاهش بیشتر تولید است.

به گفته منابع آگاه، امارات این سیگنال را ارسال کرده که تنها در صورتی آماده تمدید کاهش تولید خود است که میزان تبعیت اعضای گروه از مفاد توافق افزایش یابد.

اوپک پلاس قرار بود از ماه ژانویه تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، اما با توجه به تداوم وضعیت ضعیف تقاضا، این گروه در حال بررسی گزینه تمدید کاهش تولید تا سه ماهه نخست سال آینده میلادی است.

در حالی که نگرانی ها در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا سبب خنثی شدن خوش بینی ناشی از ساخت واکسن کرونا شده و بار دیگر سرمایه گذاران را نسبت به حضور در بازار طلا علاقمند ساخته است، قیمت فلز زرد امروز شاهد افزایش بود.

به گزارش ایران جیب، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.46 درصد افزایش به 1785 دلار و 5 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه با 0.34 درصد افزایش به 1787 دلار رسید.

روز دوشنبه فلز زرد شدیدترین افت ماهانه در طی 4 سال گذشته را تجربه کرد و به پایین ترین رقم از دوم ماه جولای یعنی 1764 دلار و 29 سنت رسید.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفت، برخی از شهروندان آمریکایی ممکن است قبل از کریسمس واکسن کرونا را دریافت کنند. این خبر سبب شد تا ارزش سهام در بورس های آسیایی افزایش یابد.

اما عاملی که سبب تضعیف مجدد چشم انداز اقتصادی شد، عبور تعداد مبتلایان جدید به کرونا در آمریکا از مرز 1.1 میلیون نفر در هفته گذشته بود.

اکنون سرمایه گذاران روی سخنان جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در کمیته بانکی سنا متمرکز شده اند که قرار است امروز ایراد شود و احتمالا حاوی سرنخ هایی در مورد مسیر آینده سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.

هووی لی، اقتصاددان بانک او سی بی سی گفت، اگر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در طی 2 هفته آینده سیاست های انبساطی بیشتری از خود به اجرا بگذارد، نگرانی ها از تبعات تورمی بار دیگر افزایش خواهد یافت و این می تواند به نفع بازار طلا تمام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید