بلومبرگ: احتمال احیای توافق هسته‌ای با ایران کاهش یافته است

    کد خبر :834675
احتمال احیای توافق هسته‌ای با ایران کاهش یافته است

پایگاه تحلیلی بلومبرگ با بیان اینکه ایران راه‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا را یافته، گزارش داد احتمال احیای توافق هسته‌ای بسیار کاهش یافته است.

پایگاه تحلیلی بلومبرگ نوشت: دولت بایدن با این واقعیت روبرو است که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران دیگر ممکن است، زیرا جمهوری اسلامی راه‌هایی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیدا می‌کند.

این پایگاه به نقل از منابع آگاه از مذاکرات وین و روند احیای برجام مدعی شد: مقامات آمریکایی پس از ماه‌ها مذاکره درباره بازگشت مجدد به توافق، نتوانستند به توافق برسند و در حال حاضر گزینه‌های خود را بررسی می‌کنند. مقامات آمریکایی معتقدند اگرچه هنوز خواستار بازگشت سریع به این پیمان به عنوان راهی برای دستیابی به یک توافق «طولانی‌تر و قوی تر» هستند، اما آمریکا مایل است گزینه‌های دیگری را بررسی کند که شامل لغو موقت تحریم‌ها در ازای توقف فعالیت‌های غنی سازی است.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران با تأکید بر لزوم احیای برجام گفت: دستیابی به توافق آسان نخواهد بود، اما هر دو طرف مقصر هستند که این فرصت طلایی را از دست داده اند.

بلومبرگ تاکید کرد: بازگشت نکردن به توافق اولیه هسته‌ای یک شکست بزرگ برای بایدن محسوب می‌شود. او احیای توافقنامه چند ملیتی را به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و عامل اصلی برنامه‌های خود برای خاورمیانه طبقه بندی کرده بود. شش دور مذاکرات در وین از زمان روی کار آمدن بایدن پیشرفت چندانی نداشته است و هیچ تاریخی برای دورهفتم مذاکرات تعیین نشده است.

منابع آگاه از مذاکرات مدعی شدند که هدف ایالات متحده هنوز بازگشت کامل به مفاد توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک است و در مقابل واشنگتن مدعی است که هیچ مدرکی مبنی بر آمادگی دولت ایران برای انجام این کار وجود ندارد.

به گفته مردم، چالشی که مذاکره کنندگان آمریکایی با آن روبرو هستند این است که دولت بایدن نتوانسته از اهرم تحریم‌ها برای جلوگیری از کاهش مفاد این توافق استفاده کند و حتی پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که علی‌رغم فشار‌های اقتصادی مداوم ناشی از تحمیل تحریم‌ها، ایران آمادگی تسلیم شدن در قبال آمریکا را ندارد.

مقامات آمریکایی و اروپایی نگران سرعت پیشرفت دانش هسته‌ای ایران هستند و مدعی‌اند که این پیشرفت هرگونه بازگشت به برجام را بی معنی می‌سازد و باید یک توافق کاملا جدید منعقد شود.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هفته گذشته در سخنرانی مراسم تحلیف خود روز پنج‌شنبه گفت: تحریم‌ها علیه مردم ایران باید برداشته شود و ما از هرگونه تلاش دیپلماتیک برای رسیدن به این هدف حمایت خواهیم کرد. همچنین نسبت به مداخله خارجی در منطقه هشدار داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز هفته گذشته گفت: ما از ایران می‌خواهیم که به زودی به مذاکره بازگردد تا بتوانیم به دنبال به نتیجه رساندن کار خود باشیم. فرصت برای دستیابی به برجام برای همیشه دوام نخواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه بلومبرگ تاکید کرد که اکنون ایران خواستار رفع همه تحریم‌ها و تضمین آمریکا در خصوص عدم بازگشت مجدد این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید