بزرگ ترین چالش زیست محیطی گیلان رنگ خون گرفت؛ انباشت غیراصولی زباله تاچه زمانی در سراوان ادامه خواهد داشت؟

    کد خبر :906399

 دهستان سراوان برای مردم استان گیلان و نیز بسیاری از دوستداران محیط زیست کشور نامی آشنا و صد البته غم انگیز است؛ جغرافیایی بی نظیر و بکر که سال های سال است اسیر زباله های شهری استان گیلان شده و دفن غیر اصولی زباله در این منطقه از کشور به بلای جان مردم منطقه تبدیل شده است.

بازتاب- سال های سال است که مردم محلی دهستان سراوان از بخش سنگر شهرستان رشت نسبت به آنچه دفن غیراصولی و خارج از توان محیطی منطقه عنوان می شود، معترض هستند و به روش های مختلف و البته مسالمت آمیز اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده اند؛ اعتراضاتی که هیچ اثری در مدیران اجرایی نداشته و وضعیت دفن زباله در این منطقه از استان گیلان را بحرانی تر کرده است.

به طور مشخص باید گفت مردم دهستان سراوان بیش از ۳۵ سال است که دچار معضل دفن‌گاه زباله سراوان هستند.

تاریخچه این بحران زیست محیطی به تیر ماه ۱۳۶۳ باز می گردد، جایی که در جلسه ای با حضور فرماندار رشت و شهردار رشت و مدیرکل اداره منابع طبیعی گیلان و نماینده رهبر انقلاب در استان گیلان(آیت الله احسانبخش) مقرر شد که اداره منابع طبیعی گیلان، بیش از ۵ هکتار از جنگل‌های دهستان سراوان را به شهرداری رشت برای دفن زباله تحویل دهد.

اگرچه در سال ۱۳۷۰ منابع طبیعی طی نامه ای به شهرداری رشت و دیگر مسئولان هشار داد که شهرداری به تعهداتش عمل ننموده و آب‌های سطحی و زیرزمینی و هوای جنگل سراوان آلوده شده‌است و نیز خواستار توقف دفن زباله در دفن‌گاه زباله سراوان و تجدید نظر در محل دفن‌گاه شد اما کسی اقدامی نکرد و در کمال تعجب شهرداری وقت، ۳ هزار متر مربع دیگر از جنگل را نیز تصرف نمود!

رویه مورد اشاره تا به امروز ادامه داشته و شیرابه‌های سمی ناشی از کوه زباله سراوان باعث آلودگی شدید خاک و آب منطقه و حتی شهر رشت و تالاب انزلی شده‌است.

وضعیتی به غایت ترسناک و خسارت بار که همه ساله و با گرم شدن هوا، بوی نامطبوع غیرقابل تحمل و هجوم شدید مگس‌ها به مردم منطقه هر چندسال موجب خشم گسترده مردم و اعتراضات خیابانی می‌شود که سرانجام با دخالت نیروی انتظامی و وعده‌های مسئولین پایان می پذیرد.

درست مثل اعتراضات جدید در منطقه که باز هم با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی و البته این بار با خسارت و زد و خوردهای بیشتر ادامه یافته است و تصور نمی شد این اعتراضات نیز راه به جایی ببرد.

توضیح بیشتر اینکه روز گذشته مورخ ۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعتراضات خیابانی مردم سراوان بخاطر بوی نامطبوع زباله اوج گرفت و نیرو های امنیتی با مردم معترض درگیر شدند.

به گزارش  ایرنا، سرهنگ مجید رسول‌زاده فرساد عصر پنجشنبه اظهار داشت: از حدود ۲۰ روز پیش مردم بخش سراوان رشت در اعتراض به انباشت غیراصولی زباله در ورودی سایت تخلیه زباله تحصن کرده و از ورود خودرو‌های حامل زباله به این مکان جلوگیری می‌کردند.

وی با بیان اینکه پلیس از مطالبات به حق مردم حمایت می‌کند، براهمیت چاره اندیشی دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست تاکید دارد، افزود: کارکنان انتظامی برابر مصوبه شورای تامین استان در راستای ایجاد نظم و امنیت و همچنین برابر هماهنگی با مرجع قضائی، صبح امروز در محل سایت زباله سراوان حضور پیدا کرده و با همکاری بسیار خوب مردم فهیم بخش سراوان نسبت به بازگشایی ورودی سایت زباله اقدام کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان با قدردانی از همکاری بسیار خوب مردم فهیم بخش سراوان افزود: متاسفانه عده‌ای سودجو با سنگ پراکنی و درگیری فیزیکی قصد داشتند مانع بازگشایی سایت زباله سراوان برای بهسازی و انجام برنامه‌های تدوین شده، شوند که با هوشیاری و اشرافیت پلیس ناکام ماندند.

این مقام انتظامی افزود: در جریان سنگ پراکنی این افراد، پنج نفر از نیرو‌های انتظامی که برای حفظ آرامش در محل حضور داشتند مصدوم شدند که برابر گزارش‌های رسیده حال چهار نفر از آن‌ها مساعد و یک نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

سرهنگ رسول‌زاده ادامه داد: در این حادثه ۲۲ نفر از افرادی که به دنبال ایجاد ناامنی و سوء استفاده از مطالبه به حق مردم سراوان بودند، شناسایی، دستگیر و پرونده آن‌ها هم اکنون از طریق مرجع قضائی در حال رسیدگی است.

این موضوع در شبکه های اجتماعی نیز با واکنش های فراوانی رو به رو شده است و به واسطه بالا گرفتن سطح تنش ها امید می رود مقامات مسئول متفاوت تر از گذشته به این بحران نگاه کرده و برای آن چاره جویی کنند.

هر چند تجربه و آنچه در گذشته رخ داده است امیدها را برای اصلاح و حل این مشکل به ناامیدی تبدیل می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید