طراح اولیه سیستم واردات غیرقانونی خودرو کجاست؟! / بسیاری از خودروها هنوز پلاک نیز نشده و باید ضبط شود

    کد خبر :323298

اواخر فروردین ماه سال جاری بود که خبر ثبت سفارش غیرقانونی 6481 خودرو رسانه ای شد. پیگیری ها راجع به این موضوع آغاز شد و هر چه پرونده جلوتر رفت ابهامات در مورد آن بیشتر شد و نهایتاً رئیس جمهور در 4 تیر 1397 ضرب الاجل 15 روزه برای وزیر صمت تعیین کرد تا به این موضوع رسیدگی و نتایج آن را اعلام کند. با پایان این مهلت، هنوز خبری از شناسایی متخلفان در این پرونده نیست و گویا فشارها بر وزیر صمت در این پرونده زیاد است.

به گزارش تابناک، در اوایل تیرماه سال گذشته بود که توقف ثبت سفارش برای خودروهای وارداتی آغاز شد و مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت این موضوع را در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی عنوان کرد. بسته شدن سایت ثبت سفارش باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی شد و عده ای از وضعیت موجود نهایت استفاده را کردند و سودهای کلانی را به جیب زدند.

شرایط در بازار خودروهای وارداتی به گونه ای پیش رفت که تدبیر دولت برای ساماندهی به واردات خودرو به بی تدبیری و هرج و مرج در بازار خودروهای وارداتی انجامید و فشار رسانه ها باعث شد تا در 12 دی ماه 1396 و با اعمال قوانین جدید برای واردات خودرو، سایت ثبت سفارش باز شود.

در مورخه 26 دی ماه 1396 بود که بخشنامه جدیدی از سوی گمرک منتشر شد که در آن اعلام شده بود امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از تاریخ 28 تیر ماه تا 9 دی ماه وجود ندارد! در این بخشنامه که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید خطاب به ناظران و مدیران گمرکات اجرایی سراسر کشور آمده بود:

پیرو بخشنامه 1124527/266/96 مورخه 13 دی ماه 1396 موضوع اصلاحات آئین نامه اجرایی ضوابط فنی واردات خودرو مصوبه شماره 125573/ت 54803 مورخ 9 دی ماه 1396 بدین وسیله بند 3 بخشنامه فوق الاشاره به شرح ذیل اصلاح می گردد:

پیرو بخشنامه 965175/96/230 مورخ 8 آذر ماه 1396 امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از تاریخ 28 تیر ماه 96 لغایت 9 دی ماه 96 کماکان وجود نداشته و در صورت اظهار، ضمن خودداری از ترخیص، مراتب را به این مرکز اعلام نمایند.

نکته حائز اهمیت در این بخشنامه این بود که گویا برخی توانسته بودند در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو، اقدام به ثبت سفارش کنند!

در هفته پایانی فروردین ماه 97 بود که دفتر جرائم سازمان یافته گمرک ایران در ابلاغیه ای به گمرکات اجرایی 6 هزار و 481 خودرو را به دلیل استفاده از ثبت سفارش های جعلی، مشمول مقررات کالای قاچاق اعلام کرد. بر اساس گزارش این مرکز، اعلام شد تمامی خودروهایی که ثبت سفارش آن ها از 28 تیر ماه تا 9 دی ماه 96 صورت گرفته است، به دلیل ثبت سفارش های شائبه دار مشمول مقررات قاچاق می باشند.

در مورخه 2 اردیبهشت ماه سال جاری بود که مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت موضوع ثبت سفارش های غیرقانونی را تایید کرد و گفت: علیرغم آن که در تیر ماه سال گذشته اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده اما خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت سفارش آن ها بعد از تاریخ اعلامی بود.

بررسی ها در این زمینه آغاز شد و در مورخه 28 خرداد 1397 ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سایت ثبت سفارش خودرو هک و حدود 5 هزار خودروی مدل بالا وارد کشور شده است که از این تعداد 4 هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده و هزار خودرو همچنان در گمرکات باقی مانده است. پس از این صحبت های قاضی سراج، روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه ای را صادر نمود و ضمن تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش، تایید کرد که تخلفی در ورود 6481 خودرو به گمرکات کشور صورت گرفته است و موضوع برای برخورد قانونی با متخلفان در حال پیگیری است.

با بالا گرفتن ابهامات در مورد این پرونده رئیس جمهور روحانی در مورخه 4 تیر 1397 به محمد شریعتمداری وزیر صمت دستور داد تا ظرف 15 روز موضوع تخلف در واردات خودروی خارجی و نیز توزیع خودرو توسط خودروسازان داخلی را بررسی و هر گونه تخلف را صریحاً به مردم و دستگاه قضایی اعلام کند. شریعتمداری هم بلافاصله پس از دستور رئیس جمهور، هیات ویژه بازرسی برای رسیدگی به تخلفات ثبت سفارش خودرو وارداتی را تشکیل و به این هیات دستور داد تا هر چه سریعتر تحقیقات خود را در این زمینه انجام و با شناسایی عوامل تخلف، آن ها را به مراجع ذیربط و مردم معرفی کنند.

در مدت زمان این ضرب الاجل، سازمان بازرسی اعلام کرد که عامل هک سایت ثبت سفارش دستگیر شده است و معاون وزیر صمت نیز طی مصاحبه ای گفت که عاملان هک سایت از درون وزارت صنعت بوده اند. در 13 تیر 1397 نادر قاضی پور نماینده مجلس در همین زمینه طی مصاحبه ای گفت: یکی از معاونان وزیر صمت، فردی به نام “خ” را ادمین ثبت سفارش قرار داده بود و این شخص با افراد بیرون وزارتخانه هماهنگ و 6481 خودرو را ثبت سفارش می کند و برای انجام این کار نیز مبالغ بسیاری را دریافت می کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تاکنون سه نفر در این ماجرا دستگیر شده اند.

در مورخه 18 تیر 1397 ضرب الاجل 15 روزه رئیس جمهور به وزیر صمت برای رسیدگی به این پرونده به اتمام رسید اما هنوز خبری از نتایج هیات ویژه بازرسی نیست. گفته می شود که در این پرونده فشارها بر وزیر صمت بسیار است و عده ای با سنگ اندازی هایی در مسیر این بررسی قصد دارند تا این پرونده به سرانجام نرسد.

بررسی ها نشان می دهند که ورود به سیستم توسط 45 نفر با اسامی مشخص صورت گرفته است. این ورود به سیستم توسط شناسۀ سه نفر از افراد شاغل در ثبت سفارش انجام شده است. شایان ذکر است که اول فامیل هیچ یک از این افراد “خ” نیست! البته این امکان نیز وجود دارد که پای آقای “ص” طراح اولیه سیستم و “شرکت ر” به این پرونده باز شود.

در پایان باید گفت که از کل ثبت سفارش های غیرقانونی انجام شده که 6481 دستگاه می باشد، حدود 4547 دستگاه بنا به اعلام گمرک اصلاً اظهار و ترخیص نشده اند. یعنی یا این تعداد خودرو در انبارهاست و اظهار نمی شود و یا ثبت شده ولی وارد کشور نشده است. گفته می شود از 1934 دستگاه خودروی وارد شده نیز حدود 350 دستگاه شماره گذاری نشده است.

در پایان باید از دستگاه های نظارتی و قضایی کشور خواست تا به این پرونده ورود جدی داشته باشند و نام متخلفان این پرونده را چه دولتی باشند و چه خصوصی، به اطلاع مردم برسانند و با آن ها با اشد مجازات برخورد شود تا دیگر شاهد فسادهایی این چنینی نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید